van der Horst

Bannen van option-band en meer DRS moeten DTM-races aantrekkelijker én overzichtelijker maken

2015 DTM Nürburgring
2015 DTM Nürburgring
Onder de titel "meer inhaalmaneuvers en duels" meldt DTM-organisator ITR e.V. verdere wijzigingen aan het raceformat. Enkele weken geleden raakte bekend dat voortaan zowel op zaterdag als zondag wordt geracet. Vandaag weten we ook dat de zachte option-band wordt gebannen en dat er voortaan niet één- maar driemaal per ronde van het Drag Reduction System gebruik kan worden gemaakt. Niet voor het eerst komt men hiermee terug op een aantal ingrijpende innovaties die voor de start van het seizoen 2013 werden ingevoerd. Innovaties die, zo blijkt nu, de DTM-fan niet kon smaken omdat die het wedstrijdverloop veel te ingewikkeld maakten.
  • Powercars
"De innovaties zijn bedoeld om de wedstrijden naar het voorbeeld van de F1 spectaculairder te maken. We moeten afwachten of dat het geval zal zijn maar de teams zelf komen in elk geval voor grote uitdagingen te staan. Het wordt spannend, zoveel is zeker" gaf RBM-baas Bart Mampaey ons twee jaar geleden in een uitgebreid interview mee. Mampaey doelde daarbij onder meer op de gevolgen van het schrappen van de oefensessie op vrijdag, de beperkte afstelmogelijkheden tijdens het kwalificatieverloop zelf en uiteraard het verplicht gebruik van de zachte option-band met een heus strategie-imbroglio als gevolg.

DRS-gebruik uitgebreid
DRS-gebruik uitgebreid
Toegegeven, binnen elk team zal een legertje ingenieurs er ongetwijfeld een vette kluif aan hebben gehad en zich in allerlei strategie-simulaties hebben kunnen uitleven, maar voor de meeste fans - zeker zij die de races ter plekke volgden - werd het wedstrijdverloop té complex, té onoverzichtelijk.


Voor de aanvang van het seizoen 2014 werd het format reeds een eerste keer bijgesteld. Zo werd de Q4-shoot out geschrapt, mocht de option band voortaan niet langer dan de helft van de raceduur worden gebruikt en, ingrijpender, werd het aantal verplichte pitstops van twee naar één teruggebracht. Ook al viel er best wel spektakel te beleven, de nog immer sterk uiteenlopende strategieën als gevolg van het verplicht gebruik van zowel zachte(re) als standaard banden leidden er het afgelopen seizoen geregeld toe dat toeschouwers pas in de slotronden doorhadden wie nu eigenlijk uitzicht op de eindzege had.

Enkel nog standaard rubbers
Enkel nog standaard rubbers
Met het bannen van de zachte 'option tyre' en het nieuwe raceformat (zaterdagrace over 40' zonder pitstop, zondagrace over 60' met één stop)  komt organisator ITR na rijp overleg met de Deutscher Motor Sport Bund en de betrokken constructeurs tegemoet aan de verzuchtingen van de fans voor wie het allemaal wat toeschouwer-vriendelijker mocht. Vanaf dit seizoen wordt dus zowel in beide, voortaan tot 1 x 20 minuten gereduceerde kwalificatiesessies, als in de beide races nog slechts met één soort Hankook-rubbers geracet; bovendien wordt het aantal ter beschikking gestelde sets slicks voor het hele raceweekend van vijf naar vier teruggeschroefd. Ook het frekwenter toegestane gebruik van DRS zal ongetwijfeld het aantal inhaalpogingen ten goede komen; zeker nu de achtervleugel daarbij voortaan tot een hoek van 18° in de plaats van 16° kan worden neergeklapt, met minder luchtweerstand en een grotere eindsnelheid als logisch gevolg.

Een heuse stap in de juiste richting als je het ons vraagt, in afwachting van de op 1 april laatstleden aangekondigde wijziging die vanaf 2016 een... rijderswissel voorziet!

Foto's: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op maandag 6 april 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Hockenheim.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons