Total 24 Hours of Spavan der Horst

Bart Mampaey: “In DTM maken details het verschil”

Bart Mampaey
Bart Mampaey
Na een DTM-debuut in 2012 is het Belgische BMW Team RBM toe aan het achtste seizoen in de Duitse toerklasse. Dit jaar gaan Zweed Joel Eriksson en Oostenrijker Philipp Eng voor een tweede seizoen, terwijl Zuid-Afrikaan Sheldon van der Linde debuteert in DTM.
  • VR Racing
Bart, in de openingsmanche op Hockenheim pakte debutant Sheldon van der Linde een mooie zesde plaats in R1 en leek Philipp Eng in R2 vanuit pole position onderweg naar een eerste succes.

Bart Mampaey: “Wetende dat wij met een jong en onervaren rijderstrio aantreden en wij tijdens de voorbereidende sessies wat technische problemen kenden, zijn wij tevreden over het eerste resultaat. Philipp Eng toonde tot wat hij in staat is – hij zorgde voor de snelste poletijd ooit verwezenlijkt door een toerwagen in Hockenheim en finishte P4 in R2 – en ik ben ervan overtuigd dat zijn prestatie ons moet toelaten in Zolder voor het podium te rijden.”

DTM is een hi-tech competitie van een zeer hoog niveau – één tiende verschil tussen de vijfde en de tiende plaats is bijna standaard – en alle auto’s en rijders zijn zeer competitief.  Toch is het aandeel van de coureurs heel belangrijk?

Mampaey: “De DTM-auto’s zijn op technisch vlak zeer complex. Met een vermogen van meer dan 600 pk, het gebruik van de push-to-pass, de DRS, vrijgesteld in de laatste vijf ronden, vraagt het van een coureur een enorme concentratie om hiermee foutloos aan de spits van het veld elke ronde af te werken. Er is bijvoorbeeld enkel radiocontact mogelijk van de coureur naar het team, maar niet omgekeerd! Je staat er als coureur alléén voor en om vooraan mee te strijden is ervaring echt onontbeerlijk. Philipp Eng en Joel Eriksson zijn aan hun tweede seizoen toe, zij hebben veel geleerd in hun eerste jaar – Joel won vorig jaar de nachtrace op Misano - en hebben de manier van werken in DTM stilaan onder de knie. Ze kennen het team ondertussen beter en weten hoe specifiek en gedetailleerd een wedstrijd in DTM moet voorbereid worden. Met Sheldon Van der Linde zijn we nog in een opbouwfase, waarin gestructureerd alle aspecten van een DTM-wedstrijd worden bijgebracht en ondersteund. ”

BMW Team RBM is één van de twee BMW-fabrieksteams in DTM. Wat betekent dat in de praktijk?

Mampaey: “BMW Motorsport is verantwoordelijk voor het ontwerp en de ontwikkeling van de nieuwe BMW M4 DTM. De bouw, de track engineering en het runnen ervan is in handen van twee teams. RBM is één van deze twee teams met permanente ondersteuning van de technici van BMW. Uiteindellijk vormen deze twee teams één groot BMW-fabrieksteam en perfect samenwerken is absoluut noodzakelijk. RBM laat dus drie auto’s rijden, Sheldon en Joel starten voor BMW Team RBM en Philipp start onder de entry van BMW Team RMR.”

BMW Team RBM gaat voor een achtste seizoen in DTM. Is er een verklaring voor die trouwheid vanuit München?

Mampaey: “Wij zijn enorm fier dat BMW Motorsport ons voor het programma in DTM hun vertrouwen blijft schenken. Zij kennen ondertussen onze sterke punten, wij slagen er steeds in om de juiste mensen samen te brengen en te werken als een écht team. Belgen zijn harde werkers en dat sluit heel goed aan met de winnaarscultuur in München. Bovendien ben ik van kleinsaf opgegroeid met BMW. Ik vind me terug in de bedrijfscultuur, ik spreek de taal. Dat zijn zaken die mij elke dag van pas komen om bepaalde situaties beter te begrijpen en in te schatten.”

Van verleden gesproken. Welke herinneringen bewaar je aan de eerste kennismaking met Circuit Zolder?

Mampaey: “Wat mij eeuwig zal bijblijven is het beeld en vooral het lawaai van de F1 McLaren van Emerson Fittipaldi in ’75! Ik was toen zes jaar en mocht met de familie mee naar de Grote Prijs op Circuit Zolder. Mijn eerste activiteit beleefde ik tijdens de 24 Uren van Zolder in 1980: mijn vader verleende hulp aan de winnende BMW 323i van gentlemen drivers Reusens-Reusens-Stolck en ik stond aan de pitmuur om de rondetijden door te geven. Als RBM-teambaas blijf ik de overwinning koesteren die Andy Priaulx -  drievoudig wereldkampioen -  in 2010 behaalde, in wat ons laatste optreden was in het FIA WTCC op Circuit Zolder.”

BMW Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Deutsche Tourenwagen Masters op dinsdag 14 mei 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder DTM.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons