van der Horst

Belcar Historic Cup: Van de Nascar Finals naar de Nürburgring voor de laatste rechte lijn

Belcar Historic Cup 2021
Belcar Historic Cup 2021
De Belcar Historic Cup heeft nog maar net de Nascar Finals achter de kiezen op Circuit Zolder of ze mogen reeds inladen richting de Nürburgring voor het laatste raceweekends van het seizoen. Er zijn ook nog een pak titels te verdelen in de platformen en klassen. Met een deelnemersveld van 49 wagens mogen we opnieuw spreken van een groot succes. Zondagnamiddag kennen we alle kampioenen in de vier platformen en hun respectievelijke klassen.
Belcar Historic Cup - American Festival 2021
Belcar Historic Cup - American Festival 2021
Nog even een fel ingekorte indeling meegeven inzake platformen en klassen: De Belcar Historic Cup is onderverdeeld in vier platformen volgens jaartal en FIA HTP (Historisch Technisch paspoort) of NTP (nationaal technisch paspoort). Vier Belgische titels zijn er dus te verdelen. Binnen de platformen zijn er nog verschillende klassen per cilinderinhoud. Deze klassen krijgen geen Belgische titel, maar binnen de organisatie van BRAVO wordt er wel aandacht aan besteed en krijgen ze telkens een extra podia en bekers. In totaal zijn er zes weekends van telkens twee races. Twaalf dus in totaal waarvan de negen beste resultaten worden weerhouden voor de eindafrekening van het kampioenschap.

Nascar Finals Zolder: Verrassende pole van Wim Kuijl met de Ford Capri
Wim Kuijl - Ford Capri RS
Wim Kuijl - Ford Capri RS
Agelopen weekend werd in het kader van de Nascar Finals de negende en tiende manche van de Belcar Historic Cup afgewerkt. Er werd bijzonder hard gereden en verschillende wagens zijn niet ongeschonden uit de arena gekomen. Verrassing van formaat was de algemene pole van de Ford Capri RS van Wim Kuijl. Deze FIA gehomologeerde wagen, voorzien van F1-materiaal uit die periode troefde de youngtimers af en mocht vertrekken vanop de pole. Naast hem Dirk Van Rompuy in de BMW M3 waarmee Erik Qvick 15/100 sec. moest toegeven op de PK-braker van Wim Kuijl die trouwens de vele paardjes van de Capri perfect weet te mennen. Evertjan Alders, de grote concurrent inzake de titelstrijd met Moortgat en Van Rompuy/Qvick in platform 3, realiseerde de derde chrono en was nipt de snellere van Porsches van Bruynoghe/Nulens en Luc Moortgat.

Fred Bouvy - Volvo 240 turbo
Fred Bouvy - Volvo 240 turbo
Verder binnen de top 10 de BMW E30 M3 van Fred Krab en de BMW E36 van Tim Kuijl die de pole pakte in platform 4 of de nineties. Fred Bouvy met de Volvo 240 turbo, Ben Thaens (BMW 325) en Gust Van Haelst sloten de top 10 af. Van Haelst pakte met zijn Mazda RX3 zodoende de pole in platform 2 met een miniem verschil van 39/100 sec. op de Chevrolet Corvette van Luc Branckaert.


Race 1: Bruynoghe pakt zege met Found & Baker-Porsche van Eric Nulens
Erik Bruynooghe - Porsche 964
Erik Bruynooghe - Porsche 964
Wim Kuijl zette na de start van de eerste race de Capri op kop, maar moest reeds vroeg in de race de BMW M3 van Evertjan Alders voorlaten. Rond half koers kwam er een safety car die dik 10 minuten op de baan bleef. Nadien werden de heren terug los gelaten met Alders voor Wim Kuijl, Bruynoghe, Krab, Moortgat, Tim Kuijl, Dirk Van Rompuy, Fred Bouvy, Ben Thaens en de strijdende Branckaert en Van Haelst voor de zege in platform 2. De onfortuinlijke Wim Kuijl ging iets te vroeg op het gas bij het vallen van de groene vlag na de safety car en moest een drive through komen uitzweten. Naar het einde van de wedstrijd toe zette Bruynoghe de knappe gele Porsche aan de leiding terwijl ook Luc Moortgat nog over de BMW M3 van Alders ging. Een ronde voor het einde ging dit drietal naast elkaar door de eerste linkse. Uiteindelijk was het Bruynoghe die aan het langste einde trok voor Moortgat en Alders. Krab werd vierde voor de winnaar in platform 4 of de nineties, Tim Kuijl met de BMW E36. Dirk Van Rompuy wist Fred Bouvy en Ben Thaens af te houden terwijl we een groot gevecht zagen in platform 2 tussen de Corvette van Branckaert en de Mazda RX3 van Van Haelst. De problemen met de Corvette blijken definitief van de baan.

Race 2: Erik Qvick maakt kampioenschap opnieuw spannend in platform 3. Van Haelst pakt reeds de titel in platform 2.
Start race 2 Belcar Historic Cup
Start race 2 Belcar Historic Cup
Bruynoghe mocht vanop de pole de bende op gang trekken, maar raakte niet verder dan de Villeneuve-bocht. Evertjan Alders voelde de hete adem van Erik Qvick in zijn nek en wou zo snel mogelijk over Bruynoghe naar de kop van de wedstrijd. Het kwam tot een aanrijding bij het aansnijden van de Villeneuve waarbij Bruynoghe de Porsche aan de kant moest zetten. Qvick kwam aan de leiding voor een verbluffende Ben Thaens, Alders, Moortgat, Bouvy, Krab en de broers Kuijl. In de derde ronde blies Tim Kuijl de krachtbron van zijn BMW naar de eeuwige jachtvelden en trok een oliespoor in het kanaalgedeelte. Verschillende wagens gingen links en rechts de boer op en de organisatie besloot om de rode vlag uit te hangen om de smurrie en de gestrande wagens op te ruimen. De klok werd gestopt en nadien werd achter de safety car een nieuwe start gegeven. Na het verdwijnen van de safety car stonden nog 11 minuten racetijd op de klok en Qvick trok zich terug op gang met Alders, Moortgat, Thaens en Bouvy in zijn spoor.

Evertjan Alders - BMW M3
Evertjan Alders - BMW M3
Evertjan Alders ondervond bij de herstart gevolgschade van de aanrijding met Bruynoghe en moest zijn BMW M3 naar de kant sturen. Een motorsteun had het begeven waardoor ook de uitlaat was gescheurd. Fred Krab zag zijn kans om door te schuiven naar de derde plaats nadat hij eerst voorbij een uitstekende Ben Thaens moest die zijn 325i in het zog van de M3 naar zijn snelste rondetijd ooit joeg. Ook Wim Kuijl kon zijn pk-zwangere Ford Capri nog naar voor loodsen en reed van de 15de naar de vierde plaats algemeen. Uiteraard goed voor een tweede zege op rij in platform 1 en een ruime voorsprong op Ford Escort van Bas Van Elderen die tijdens de eerste race reeds uitviel tijdens de opwarmingsronde. Fred Bouvy werd met de Volvo 240 turbo zesde algemeen voor Luc Branckaert die met zijn Corvette opnieuw een mooi duel uitvocht met de Mazda RX3 van Van Haelst voor winst in platform 2. Door het wegvallen van Tim Kuijl met de snelle BMW en het forfait van Guy François met de Nissan Primera BTCC was de zege in platform 4 of de nineties ditmaal voor David Potters in de Peugeot 206 voor de Renault Clio van Ruben Moortgat.

Tijdens het laatste raceweekend op de Nürburgring zijn er nog enkele titels en ereplaatsen te verdienen.  
Luc Geebelen - Porsche 911
Luc Geebelen - Porsche 911
In platform 1 staat Bas Van Elderen stevig aan de leiding en heeft de Escortrijder reeds drie schrapresultaten opgevuld met 0-resultaten. Er zijn nog 40 punten te verdienen en Luc Geebelen volgt in zijn Porsche op 16 punten. Gezien de weinige inschrijvingen binnen dit platform moet het voor Van Elderen mogelijk zijn om de titel te pakken. Maar hij moet wel tweemaal scoren, want Geebelen was zeer regelmatig gedurende het seizoen en heeft nog geen enkele 0 achter zijn naam staan. De Porsche-rijder heeft tweemaal 34 punten als hoogste schrapresultaten. Indien Van Elderen een steek laat vallen of technische problemen heeft krijgt, dan is de titel voor Geebelen.

Gust Van Haelst - Mazda RX3
Gust Van Haelst - Mazda RX3
In platform 2 is de titelstrijd reeds in Zolder beslecht in het voordeel van Gust Van Haelst. Er zijn nog 80 punten te verdelen en de Mazda-rijder heeft 76 punten te goed als schrapresultaat terwijl hij ook nog eens 41 punten voorsprong telt in de tussenstand. Hij zou op de Ring wel eens het laatste optreden worden van de RX3, want er staat een RX7 in de steigers. Voor de tweede plaats kan het wel nog spannend worden tussen de Ford Escort MK2 van John Rasse en de Ford Capri RS van Dieter Kuijl. Zij staan gescheiden door amper zes punten terwijl Dieter Kuijl nog een bonus heeft van 26 punten als hoogste schrapresultaat. Maar ook Luc Branckaerts kan nog de tweede plaats inpikken indien hij verder gaat op zijn elan van de laatst verreden weekends.

Luc Moortgat - Porsche 964
Luc Moortgat - Porsche 964
Platform 3 is een ander paar mouwen. Hier gaat het tussen de Porsche van Luc Moortgat en de BMW’s M3 van Evertjan Alders en Qvick/Van Rompuy. Moortgat beschikt over de beste papieren en leidt met een voorsprong van respectievelijk 8 en 12 punten op de BMW’s van Alders en Qvick/Van Rompuy. De Real-rijder heeft bovendien nog een schrapresultaat van 28 achter de hand terwijl de beide BMW’s elk drie nullen achter hun naam hebben staan. Zij moeten dus zeker scoren en liefst zo hoog mogelijk om de Porsche bij te benen. Bovendien zal Moortgat meer dan waarschijnlijk amper concurrentie kennen in de Klasse 3E en zodoende makkelijker punten scoren. Tenzij Erik Nulens voor de verrassing kan zorgen. En indien Van Rompuy/Qvick tijdens de eerste race voor Alders kan blijven, dan komen ze voor de start van de tweede manche op gelijke hoogte. En dan is het voor de beide BMW-rijders afwachten wat Moortgat zal presteren. Pas na de eerste manche zal het duidelijk worden wie waar moet eindigen om de felbegeerde titel te pakken in deze snelle klasse. Maar de sleutel ligt in het kamp van LM Racing van luc Moortgat.

Tim Kuijl - BMW E36 325i
Tim Kuijl - BMW E36 325i
In platform 4 staat Tim Kuijl ondanks vijf nullen achter zijn naam toch nog aan de leiding in de tussenstand. De andere zeven races wist de snelle BMW-rijder allemaal te winnen. Zodoende gaat hij richting de Eifel met een voorsprong van 28 punten op de Renault Clio van Van Hool en 30 punten op de Peugeot van Hötte/Bürvenich. Maar dan moet Tim wel de beide race uitrijden, want zowel de Renault als de Peugeot hebben nog schrapresultaten van 32 punten achter de hand. Uitrijden is dus de boodschap voor Tim Kuijl.

Foto's: Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op dinsdag 12 oktober 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Westfalen Trophy.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons