Belcar-nieuwssprokkels van op de DTM-meeting
Het Belcar Endurance Championship introduceert dit jaar kleurencodes voor de verschillende klassen. Zo kan u de CN-prototypes uit Belcar 1 herkennen aan een gele bol op (of nabij) de blauwe Brezan-band. De Porsches (Belcar 2) dragen een rode bol op de voorruit, de Belcar Specials uit Belcar 3 een groene, de GT4's (Belcar 4) een paarse, de Belcar 5-bolides herkent u aan... het ontbreken van een bol en de Belcar 6-wagens dienen voorzien te zijn van een oranje sticker. Als u naar de voorkant van de wagens kijkt, moet de sticker - indien aanwezig - reglementair langs de rechterzijde hangen.
QSR Racing diende in allerijl een reservewagen klaar te stomen nadat hun reguliere BMW M235i beschadigd geraakte tijdens een test. "We beschikken bij QSR Racing gelukkig over een uitgebreid wagenpark, dus een reservewagen was snel gevonden. Alleen is het voor onze mechaniekers een beetje aanpassen gezien we deze wagen, een BMW M240i, niet voorzien hadden voor het Belcar Endurance Championship", aldus teamchef Stefaan Schoonjans.
De RBC Saker RapX noteerde tijdens de kwalificaties zijn snelste ronde ooit op Circuit Zolder, ondanks het verplichte gebruik van Hankook-banden dit jaar, wat het team schat 1-2 seconden te kosten. Nog volgens het team bleef de motor en versnellingsbak van de kleine grijze GT met proto-look ongewijzigd ten opzichte van vorig seizoen. "De verbetering komt voort uit een aangepaste set-up, nieuwe intercooler en vooral een veel betere ECU", aldus teamchef Luc Verberckt. "Eigenlijk hadden we nog sneller gekend, want op het ogenblik dat de sessie werd afgebroken gaf onze laptime predictor een snellere chrono aan..."
Bij de andere Saker in de paddock, het exemplaar van VGL Racing, was er minder goed nieuws. Kata Bozo kreeg gisteren tijdens haar stint af te rekenen met een brandje aan boord van de RapX. De Hongaarse merkte dat echter niet op en het duurde drie ronden alvorens ze door de baanposten aangemaand werd te stoppen. "Een oliefilter is beginnen lekken op een stuk isolatie. Uiteindelijk is dat in contact gekomen met de uitlaat, waarna er een brand is ontstaan. We hebben heel wat werk gehad vannacht en vanmorgen met het proper maken van de wagen gezien er heel wat bluspoeder is gebruikt voor het doven van het vuur", aldus mekanieker Eric Floren.
Bert Redant staat in Zolder opnieuw aan de start met zonen Ayrton en Yannick. Ze opteerden voor een van de 12 beschikbare Porsche Cayman GT4 ClubSports en komen dus uit in de Belcar 2-klasse. "Dit wordt het eerste volledige seizoen dat ik op dezelfde wagen afwerk als mijn zonen. Dat is een beetje een droom die ik al enkele jaren koester. Het geeft het weekend een hele andere dimensie, een speciaal gevoel, temeer daar ons team bestaat uit mensen die doorheen de week in onze bandencentrale werken. We kennen elkaar dus door en door. Ik heb dat die nauwe samenwerking leidt tot goede resultaten. Mijn zonen hebben al ervaring met enkele wagens ondertussen, zoals de BMW en de Ford Fiesta, maar de Porsche Cayman is toch nog wat anders. Ik hoop dat ik mijn jongens wat kan bijbrengen dit seizoen, zaken die ik heb opgepikt doorheen de jaren, bijvoorbeeld in mij samenwerkingen met Marc Goossens. Van hem heb ik zelf enorm veel bijgeleerd."
Ook Domec Racing is wederom van de partij met de verbeterde Radical RXC. Luc Dodion en de zijnen stoomden de Radical klaar voor de seizoensopener, waarna Steve Vanbellingen besloot present te tekenen naast Patrick Engelen. "De wagen zelf is identiek aan vorig jaar, op de Hankook-banden na natuurlijk", gaf Engelen aan. "We beschikken dus nog steeds over onze V6-krachtbron, want die bleek beter dan de V8 waarmee we eerder reden. Steve Vanbellingen had al eerder interesse getoond en we kwamen dus dit jaar vrij snel tot een akkoord."
Scuderia Monza, dat dit jaar de hulp inriep van PK Carsport voor het onderhouden van de wagen, vatte de samenwerking op de best mogelijke manier aan: met een pole. "Nu is het een kwestie van dat resultaat om te zetten in een zege", aldus Frank Thiers. De familie Thiers besloot overigens de carbon-zwarte wagen van enkele rode stickers te voorzien om de bolide eenvoudiger te herkennen. Na afloop van deze openingsmanche verdwijnt de Norma M20 FC bovendien in de spuitcabine voor een rode tint, net zoals de atmosferische zusterwagen begin vorig jaar.
Het Belcar Endurance Championship mag rekenen op het grootste startveld van de laatste jaren uit een regulier Belcar-races. Het kader van de DTM-meeting heeft blijkbaar heel wat teams besloten eenmalig deel te nemen. Vanwege die populariteit en het karakter van de meeting moeten er echter een aantal wagens uit de pitlane starten. Ondanks dat er dus 50 bolides zijn ingeschreven, zullen er maar (maximaal) 44 op de startgrids van de beide races staan. De wagens die uit de pitlane starten zijn de #83 Garage Van de Water, de #34 JJ Motorsport, de #69 AR Performance, de #50 Convents Racing, de #70 Simtac Racing en de #228 MSE die zoals u kon lezen geen tijd kon neerzetten.
Foto's: Marnik Mouchaers, Niels Vaeck & Martijn Wouters
Tweet