van der Horst

Diskwalificatie Comtoyou en Leopard Racing teruggedraaid

Frédéric Vervisch - Comtoyou Racing Team Audi Sport
Frédéric Vervisch - Comtoyou Racing Team Audi Sport
Het beroep dat zowel Comtoyou Team Audi Sport als Leopard Racing Team Audi Sport instelden tegen hun diskwalificatie ter gelegenheid van de WTCR-meeting in het Portugese Vila Real werd door het International Court of Appeal gegrond verklaard. Goed nieuws voor WRT-rijder Jean-Karl Vernay die in race 1 nu toch als tiende wordt geklasseerd en zijn vijfde plaats in race 3 bevestigd ziet. Ook Comtoyou-topper Frédéric Vervisch ziet zijn diskwalificatie in race 1 tenietgedaan maar oogst hierdoor wel geen extra punten aangezien hij toen pas als twintigste over de finishlijn kwam. Hun respectieve Audi's RS3 LMS TCR werden in Vila Real niet conform Appendix 1 van het Sportief Reglement bevonden wegens overschrijding van de maximaal toegestane 'pressure boost' zoals voorzien in de Balance of Performance voor dit evenement. Voor WTCR-puntenleider Norbert Michelisz hebben de beslissingen van het Beroepshof als gevolg dat zijn voorsprong op naaste achtervolger Esteban Guerrieri nu 15 ipv. 16 punten bedraagt.
  • Circuit Zolder
Jean-Karl Vernay - Leopard Racing Team Audi Sport
Jean-Karl Vernay - Leopard Racing Team Audi Sport
Het Belgische Leopard Racing Team Audi Sport had tweemaal beroep aangetekend tegen evenveel diskwalificaties omdat de boost pressure 0.45% (race 1) en 0.43% (race 2) bedroeg tegenover de toegestane maximale waarde, zijnde 0.30%. Bij Frédéric Vervisch' Audi werd bij technische controle na race 1 dan weer 0.44% gemeten.

Het Hof verklaarde alle beroepen ontvankelijk en schrapte de bestraffingen. Beide Belgische teams kregen wel een voorwaardelijke boete van 30.000 euro voor Leopard Racing Team Audi Sport en 15.000 euro voor  Comtoyou Team Audi Sport opgelegd, mits zij zich de eerstvolgende twee jaar niet meer aan een zelfde inbreuk bezondigen.
 
Foto's: Hans van Onsem & FIA WTCR



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op dinsdag 1 oktober 2019.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons