van der Horst

Bert Longin: "Minder strakke Belcar-categorieën zijn de juiste aanpak"

Bert Longin & Hans Saenen
Bert Longin & Hans Saenen
Met zijn carrière van bijna dertig jaar heeft Bert Longin als geen ander een heldere blik op het reilen en zeilen van het Belcar Endurance Championship. Wij vroegen hem naar zijn mening over de nieuwe naamgeving van de verschillende categorieën van het nationale kampioenschap. "Ik zou graag wat meer exoten aan de start zien. Hopelijk gebeurt dat dankzij de nieuwe klassenindeling."
  • Prospeed Competition
Zeg niet langer GTA, GTB, TA, TB en TC tegen de verschillende divisies van het Belcar Endurance Championship. Die benamingen ruimen in 2025 plaats voor Grand Touring Cup, Grand Touring Sport, Supersport, Club Sport en Club Challenge.

Dat vinden we, als we even advocaat van de duivel mogen spelen, jammer door de duidelijke knipoog van die oude benaming naar de gloriejaren van het kampioenschap, aan het begin van deze eeuw. "Dat begrijp ik, maar er is meer aan de hand dan enkel een nieuwe naam", pareert Bert Longin, recordkampioen in het nationale kampioenschap. "De organisatie wil de nieuwe structuur aangrijpen om duidelijk te maken dat werkelijk elke GT of toerwagen een plaats vindt in de Belcar."

Circuit Zolder, donderdag 20 maart 2025 – Internationale testdag
Zoveel was al duidelijk geworden uit het persbericht dat het circuit deze week rondstuurde, maar het klopt natuurlijk dat het peloton de voorbije jaren vooral een verzameling is geworden van diverse modellen van Porsche en BMW. "Ik wil opnieuw meer exoten aan het werk zien in de Belcar. Vorige week donderdag heb ik kennisgemaakt met Henk Thuis en zijn imposante Puma XS GT. Een monster dat we met open armen zouden verwelkomen. Hopelijk is de nieuwe indeling, met minder 'strakke' klasses, het juiste signaal voor dat soort teams en rijders."

Maar hoe past de GT Sport Trophy Benelux, de nieuwe trofee voor GT-wagens, in dat plaatje? "Veel van die bolides bevinden zich buiten onze landsgrenzen", gaat de Leuvense recordwinnaar in de 24 Uur van Zolder door. "Ook hier is het weer een kwestie van een boodschap de wereld in te sturen die bij de juiste mensen terechtkomt. Ik vind dat een slimme zet, want het opent de deur voor buitenlandse teams."

Circuit Zolder legt ook opnieuw de nadruk bij het oudere GT3-materiaal. Veel van die wagens staan op stal, maar de vraag is maar wie de investering wil maken om zo'n exemplaar aan te kopen en in te zetten in het Belcar-kampioenschap.
Teams als promotor
PK Carsport versus Belgium Racing - Audi R8 LMS GT2 versus Porsche 911 GT3 Cup
PK Carsport versus Belgium Racing - Audi R8 LMS GT2 versus Porsche 911 GT3 Cup
Rest ons de vraag waarom de organisatie pas eind maart met dit nieuws op de proppen komt. Een noodzakelijk plan om meer teams over de streep te trekken? Bert Longin maakt zich weinig zorgen. "Je moet weten: iedereen kent de Belcar. Die naam is, samen met de 24 Uur van Zolder, zo krachtig in de zoektocht naar sponsoren, dat die competitie altijd een streepje voor zal hebben op andere. De organisatoren willen tonen dat ze hun product willen blijven verbeteren. Om het met een cliché te zeggen: stilstaan is achteruitgaan."

Dat het Belcar Endurance Championship de voorbije jaren niet altijd bomvolle startvelden presenteerde, heeft volgens Longin een duidelijk reden. Teams komen en gaan en sparen hun kritieken niet.

"Sommige teams begrijpen niet dat het onmogelijk is om een kampioenschap te organiseren waarin iedereen altijd gelukkig is. Soms ligt het reglement aan de basis van een verlies, dat klopt, maar dat is nog geen reden om de deur loeihard achter je dicht te trekken. Meer nog: teams hebben de plicht om, ongeacht de omstandigheden, het kampioenschap en tegelijk de autosport in Vlaanderen te promoten. Alleen door samen aan hetzelfde zeel te trekken, kunnen we onze favoriete sport naar een hoger niveau tillen!"

Foto's: Martijn Wouters, Ronald Janssens, Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Belcar Endurance op vrijdag 28 maart 2025.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons