Bert Longin: "Minder strakke Belcar-categorieën zijn de juiste aanpak"

Dat vinden we, als we even advocaat van de duivel mogen spelen, jammer door de duidelijke knipoog van die oude benaming naar de gloriejaren van het kampioenschap, aan het begin van deze eeuw. "Dat begrijp ik, maar er is meer aan de hand dan enkel een nieuwe naam", pareert Bert Longin, recordkampioen in het nationale kampioenschap. "De organisatie wil de nieuwe structuur aangrijpen om duidelijk te maken dat werkelijk elke GT of toerwagen een plaats vindt in de Belcar."

Maar hoe past de GT Sport Trophy Benelux, de nieuwe trofee voor GT-wagens, in dat plaatje? "Veel van die bolides bevinden zich buiten onze landsgrenzen", gaat de Leuvense recordwinnaar in de 24 Uur van Zolder door. "Ook hier is het weer een kwestie van een boodschap de wereld in te sturen die bij de juiste mensen terechtkomt. Ik vind dat een slimme zet, want het opent de deur voor buitenlandse teams."
Circuit Zolder legt ook opnieuw de nadruk bij het oudere GT3-materiaal. Veel van die wagens staan op stal, maar de vraag is maar wie de investering wil maken om zo'n exemplaar aan te kopen en in te zetten in het Belcar-kampioenschap.
Teams als promotor

Dat het Belcar Endurance Championship de voorbije jaren niet altijd bomvolle startvelden presenteerde, heeft volgens Longin een duidelijk reden. Teams komen en gaan en sparen hun kritieken niet.
"Sommige teams begrijpen niet dat het onmogelijk is om een kampioenschap te organiseren waarin iedereen altijd gelukkig is. Soms ligt het reglement aan de basis van een verlies, dat klopt, maar dat is nog geen reden om de deur loeihard achter je dicht te trekken. Meer nog: teams hebben de plicht om, ongeacht de omstandigheden, het kampioenschap en tegelijk de autosport in Vlaanderen te promoten. Alleen door samen aan hetzelfde zeel te trekken, kunnen we onze favoriete sport naar een hoger niveau tillen!"
Foto's: Martijn Wouters, Ronald Janssens, Georges De Coster
Tweet































Jean-Pierre Van De Wauwer