van der Horst

Bertrand 'Hashi' Baguette combineert Super GT500- met Super Formula-seizoen in 2015

Bertrand Baguette met Paul Tomanek, General Manager Honda Benelux
Bertrand Baguette met Paul Tomanek, General Manager Honda Benelux
De resultaten van het Nakajima Racing afgelopen seizoen in het Japanse Super GT-kampioenschap mogen de verwachtingen dan al niet hebben ingelost, Bertrand Baguette's bijdrage tot de doorontwikkeling van de Honda NSX wordt in Japan wel naar waarde geschat. Onze landgenoot ziet zijn contract als officieel Honda-fabrieksrijder in het Super GT-kampioenschap niet alleen met een jaar verlengd maar gaat met dat zelfde Nakajima Racing nu ook in de Super Formula, de eenzitter-topklasse in Japan, aan de slag. Een terugkeer naar zijn eerste (eenzitter)liefde dus voor de Belg die dit jaar een drukke kalender van vijftien wedstrijden en een intens testprogramma wacht.

Dallara-Honda Super Formula
Dallara-Honda Super Formula
Geen wonder dus dat de man uit de Oostkantons erg enthousiast klonk toen hij deze voormiddag zijn plannen ontvouwde in de lokalen van Honda België in Zellik. "Dit is dan ook het mooiste programma dat ik in mijn toch al lange loopbaan krijg voorgeschoteld" aldus 'Hashi', de naam die Bertrand in Japan meekreeg. "Een toeval zou ik het echter niet noemen want de combinatie van beide kampioenschappen is precies het doel dat mijn management en ikzelf al jaren nastreefden. Ik kom nu aan de bak in het snelste GT-kampioenschap ter wereld én in een eenzitterklasse die nauwelijks voor F1 dient onder te doen, wat kan je als piloot nog meer wensen?"

Baguette eindigde dit jaar slechts 17de in het bijzonder competitieve Japans Super GT-kampioenschap, met een derde plaats in Fuji als beste resultaat. De Belg die in 2014 met teamgenoot Daisuke Nakajima één van de vijf officiële NSX CONCEPT-GT's bemande, heeft er alle vertrouwen in dat  stijgende prestatiecurve die naar het einde van het seizoen werd opgetekend maar door pech nauwelijks in tastbare resultaten werd omgezet, zal worden doorgetrokken en dat het intense testwerk op zowel chassis als Dunlop-rubbers in 2015 zijn vruchten zal afwerpen.

Honda NSX GT500
Honda NSX GT500
Naast de acht wedstrijden met Nakajima Racing in het in Japan immens populaire Super GT, zal  Baguette met het team van oud F1-rijder Satoru Nakajima nu ook een volledig Super Formula-seizoen betwisten, goed voor zeven extra races. De serie brengt een twintigtal auto's aan de start, allemaal identieke, 660 kg wegende Dallara-chassis' waarbij Toyota en Honda elk zowat de helft van de 550 PK sterke tweeliter vier cylinder turbomotoren voor hun rekening nemen en Bridgestone de rubbers levert. Qua rondentijden komen de wagens erg dicht in de buurt van de F1-bolides, dankzij een merkbare hogere snelheid in de bochten. De wedstrijdduur benadert deze van een F1 Grand Prix en het format voorziet één verplichte pitstop met tankbeurt en bandenwissel.

Voor onze man in Japan zit het winterreces er reeds op. Na een 'acte de présence' donderdag op het Autosalon in Brussel, wacht hem daags nadien een vlucht naar Maleisië waar hij een vervolg breit aan het Super GT-testprogramma, waarbij de Dunlop-rubbers een belangrijke rol spelen. Later deze week laten we Bertrand Baguette uitgebreider aan het woord in een interview.

Foto's: Hans van Onsem & Honda press




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Super GT op maandag 12 januari 2015.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons