van der Horst

Bill Riley: "Betrouwbaarheid en looks maken Viper GT3-R interessant"

Bill Riley
Bill Riley
De gloednieuwe SRT Viper GT3-R van Team RaceArt was vorige week donderdag ongetwijfeld de blikvanger tijdens de trainingsdag op Circuit Zolder. De meest recente GT3 maakte er zijn eerste meters en daarvoor was ook SRT Motorsports Team Director en Vice President/Chief Engineer van Riley Technologies, Bill Riley afgezakt naar het Limburgse asfaltlint. Samen met een ingenieur en fabrieksrijder Marc Goossens woonde hij het Europese debuut van zijn wagen bij, niet iets wat elke dag gebeurt. Autosport.be had een kort gesprek met de Amerikaan.

Dit is het eerste exemplaar van de SRT Viper GT3-R in Europa, de eerste van vele of is de huidige GT3-markt te verzadigd? Er zitten bovendien nieuwe reglementen aan te komen…

Het is ongetwijfeld een goede wagen, dat hebben we al aangetoond met ons programma in de VS en dat vertaalt zich dan ook in de GT3-R. De Europese markt is traditioneel heel sterk, met vele merken die vertegenwoordigd zijn. Ik denk dat we met de betrouwbaarheid, de looks en het gevoel van de Viper zeker een sterk product in huis hebben en er dus het potentieel is om enkele wagens aan de man te brengen.

Hoe zullen Europese klanten ondersteund worden?

Dat gebeurt via SRT Europe, oftewel Michel Mac Burnie die in het verleden reeds betrokken was met alle competitiewagens en de GT3’s via Oreca. De ondersteuning zelf verloopt dus voor de duidelijkheid niet via Oreca zelf.

In welke mate is de Viper GT3-R gebaseerd is op de GTS-R (GTE)?

RaceArt - SRT Viper GT3-R
RaceArt - SRT Viper GT3-R
We moesten het prijskaartje met zowat de helft laten zakken (tot €332.500, nvdr.) dus er zijn wel degelijk verschillen. De aandrijflijn en de elektronica zijn totaal verschillend van de GTE. De GT3 maakt gebruik van de productiemotor, de transmissie bevindt zich achter de motor, we gebruiken een ander differentieel en dito aandrijfassen. Het chassis wijkt licht af, terwijl de ophanging zeer nauw aanleunt bij de GTE.

Van alle data en kennis die we vergaren met de GTS-R kunnen we zo’n 80% transponeren naar de GT3. Voorlopig hebben we ons vooral bezig gehouden met de GT3-R die momenteel uitkomt in de GTD-klasse van het Tudor United SportsCar Championship, al wijkt die wagen ook weer licht af van deze die je hier ziet staan. Helaas brandde het exemplaar van Ben Keating vorig weekend in Sebring uit, de wagen is niet helemaal verloren maar we zijn al begonnen met de bouw van een nieuwe om geen enkel risico te nemen.

Heeft de Viper bepaalde sterke en zwakke punten ten opzicht van de concurrentie in GT3?

BRCC Testdag in beeld gebracht <strong>(Update)</strong>
In de Verenigde Staten is het grote voordeel van de SRT Viper GT3-R de ‘handling’, al weet ik nog niet hoe zich dat zal vertalen in de Europese competitie. Natuurlijk speelt de betrouwbaarheid van de grote V10 ook in ons voordeel, toch wel een unieke motor in GT3.

Wanneer zal de Viper GT3-R door de FIA gehomologeerd worden?

Dat is een zaak voor het hoofdkantoor van SRT, er wordt aan gewerkt en het zal waarschijnlijk niet lang meer op zich laten wachten.

Behoort een (semi-) fabrieksprogramma ter promotie van de wagen tot de mogelijkheden?

Deze keer niet nee, ook dat is weer beslissing vanuit SRT. Wat er het dichtste bijkomt, is het GTD-programma in de States, waar wij dus een wagen inzetten voor Ben Keating.

Bieden  jullie zoals andere constructeurs de diensten aan van enkele fabriekspiloten? Marc Goossens is hier vandaag bijvoorbeeld aanwezig.

BRCC Testdag in beeld gebracht <strong>(Update)</strong>
Het plaatsen van fabrieksrijders bij onze verschillende klantenteams behoort zeker en vast tot de mogelijkheden. Niet alleen Marc en ik zijn hier aanwezig, er is ook één van onze ingenieurs meegevlogen vanuit de Verenigde Staten. We proberen onze klanten op elk ogenblik zo goed mogelijk te ondersteunen.

Foto's: Vincent Wouters & Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Circuit Internationaal op maandag 24 maart 2014.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons