BMW 218i: Sportieve, comfortabele vakantie op wielen

Ondergetekende is niet meteen de grootste BMW-adept of is net iets te veel blijven hangen bij de E30 M3, maar het is duidelijk dat we kampten met teveel vooroordelen. BMW staat voor sportiviteit in maatpak, en niet voor een Joachim Coens in een te groot kostuum. Dat maakt deze 218i Gran Coupé heel goed duidelijk.
Goed gezien, want deze GC is op maat gemaakt voor diegenen die een eerste keer willen proeven van de nodige luxe en comfort maar toch nog altijd de nodige sportiviteit en vitaliteit willen uitstralen, zonder zich meteen te vergalopperen aan de 3-reeks. Dit is een wagen waar velen binnen 30 jaar zullen zeggen: “Mijn eerste BMW was een 218i GC, en sindsdien ben ik nooit meer van merk veranderd.”
Beleving
Van zodra je instapt voel je de sportiviteit. Door het dashboard in het midden wat te draaien richting de bestuurder, krijgt de bestuurder een sportief cockpitgevoel. Dat wordt versterkt door het lijnenspel op “de tableau”. De focus ligt duidelijk op de rij-ervaring van de bestuurder, maar de heel synchrone, quasi gespiegelde, lijnen in de breedte zorgen ook voor genoeg beleving aan passagierszijde. Achterin is het krapper. Zouden we twee mensen van een meter tachtig meenemen achterin? Nee, maar kunnen we hier al twee kinderen zien opgroeien tot tieners? Ja. Dus gezinsproof? Check! Zeker met 450 liter opbergruimte.Prikkelt de geest


We kunnen nog wel even doorgaan over die knappe digitale snelheids- en toerentalmeter waarvan je wil voelen of het nu wel echt, dan wel virtueel is. Of over het infotainmentsysteem dat zo goed is ingewerkt dat het echt een verlengstuk is van het instrumentarium. Maar hoog tijd om even naar buiten te gaan kijken. Tenzij we nog iets willen zeggen over de niet-verstelbare armleuning in het midden, of de beperkte leesbaarheid van bepaalde knopjes die verstopt zitten achter de grote, centrale middenknop die alles regelt, behalve het volume van jouw spotifylijst.
Frameloze deuren

Maar hoe rijdt ie? Eerst en vooral qua prestaties. Gezien zijn uiterlijk, modest. Dan zou de 220d misschien beter zijn als je echt een sportieveling wil aanspreken. De 218i is meer blaffen dan bijten. 140 pk gegenereerd door de driecilindermotor, en een koppel van 220 Nm is netjes, maar de wagen mist wat dynamiek en levendigheid, zeker onderaan in toeren.
20 PK meer in ruil voor een oplichtende deurstijl? Ja, graag!

Sturen als een passer

Spanning en sensatie zijn niet meteen woorden die we hier willen gebruiken, maar het hele pakket samen klopt wel. Nu we amper nog buiten mogen in deze coronatijden voelt een dagje weg met deze de BMW 218i Gran Coupé als een avontuurlijk doch comfortabele vakantie op vier wielen.
We kunnen onze openingszinnen nog eens herhalen als besluit, als dat nog moet: wie nooit een BMW overwoog moet het misschien nu eens doen. Wie een 3-reeks teveel vindt, heeft nu een extra keuze. Een jonge gast die net zijn eerste grijze haartje in de spiegel ontdekte vindt er maturiteit in, een uitbollende Bourgondiër kan er de eeuwige jeugd in ontdekken. Dit is een wagen vol compromissen, maar dat betekent niet dat het midden saai is. Ze hebben er bij BMW goed aan gedaan deze 2-reeks vlees te geven.
¨Niet alle genoemde opties, zitten in de standaardprijs
Foto's: Sandro Delaere en BMW
Tweet