Corona-kronieken: De dag waarop de DTM geboycot werd

Drie titelkandidaten, vier incidenten

In de race voelt Audi zich tot viermaal toe benadeeld:
- Na zes ronden plaatst Mika Häkkinen (Mercedes) een gewaagde inhaalpoging op Martin Tomczyk. Omdat de Fin te veel moeten uitwijken naar de binnenkant, blokkeert hij de wielen van zijn C-Klasse en tikt hij de leider van de baan. Tomczyk moet uiteindelijk de handdoek in de ring gooien omdat een steen zich door de radiator heeft geboord.
- Mattias Ekström heeft al een bandenwissel doorgevoerd en baant zich een weg door het peloton. Hij loopt Mercedes-rijder Daniel la Rosa tegen het lijf, die door de Zweed op het gras gedrukt wordt. La Rosa gaat niet van het gas en kegelt Ekström in de zandbak. De teamleiding van Mercedes wordt getrakteerd op ironisch applaus wanneer de Audi-man de pitlane bereikt.
- Niet veel later komt Timo Scheider (Audi) na een stevig duel met Mathias Lauda (Mercedes) vast te zitten in de grindbak. "Hij heeft me twee keer in de rechterflank geraakt. Bij het tweede contact reed ik lek en was mijn wedstrijd voorbij. Dit was over de grens", vertelt de man die een jaar later zelf kampioen zal worden.
- Bruno Spengler gaat in de slotfase voor een volledig Mercedes-podium, maar dan moet hij op elf ronden van het einde wel eerst voorbij aan DTM-debutant Mike Rockenfeller. De Canadees lijkt te denken dat de Duitser onzichtbaar is en drukt hem hardhandig op het gras. Voor Audi is het de druppel.
Sportieve revanche

Audi neemt sportieve revanche in Hockenheim. Ekström wordt er derde, net voor Bruno Spengler. Het merk met de vier ringen stelt de bandenwissel van de 'Jahreswagens', bestuurd door minder ervaren rijders, uit om de opmars van Spengler in te dijken. Martin Tomczyk is al in de openingsronde betrokken geraakt in een incident en speelt dus geen rol van betekenis meer. Mattias Ekström is voor de tweede keer DTM-kampioen.
Ook na het seizoen zijn de plooien tussen Audi en Mercedes nog niet glad gestreken. Er komt een constructieve meeting tussen beide constructeurs en DTM-organisator ITR, maar beide partijen slagen er niet in om over de volledige lijn tot een akkoord te komen.
Bekijk de hoogtepunten van die beruchte DTM-race hieronder.
Foto's: Audi Sport & Daimler
Tweet