van der Horst

Corona-kronieken: De dag waarop de DTM geboycot werd

Mattias Ekström, DTM-kampioen 2007
Mattias Ekström, DTM-kampioen 2007
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. In 2007 bereikt de DTM-strijd tussen Audi en Mercedes een kookpunt in Barcelona. Na het nodige ellebogenwerk van het AMG-kamp komt het tot een protestactie van Dr. Wolfgang Ullrich, die alle overgebleven Audi-rijders uit de wedstrijd haalt. De reconstructie van een sportief schandaal.
Applaus in de pitgarage van Audi, nog voor het einde van de DTM-race in Barcelona. Applaus ook van Timo Scheider, Mattias Ekström en Martin Tomczyk. Op tien ronden van het einde neemt Dr. Wolfgang Ullrich het besluit om alle resterende Audi-rijders terug te roepen naar de pits. Na verschillende incidenten wil hij een duidelijke boodschap de wereld insturen en vermijden dat een van zijn rijders op het circuit impulsief zou reageren. "De Mercedes-rijders hebben elke kans gegrepen om onze auto's uit te schakelen", valt nadien te lezen in een glashelder persbericht van de constructeur uit Ingolstadt.

Drie titelkandidaten, vier incidenten

Mika Häkkinen
Mika Häkkinen
De DTM-titel van 2007 wordt gespeeld tussen drie rijders. Matthias Ekström is de kampioen van 2004 en heeft 44 punten verzameld met zijn Audi A4. Hij telt vier eenheden voorsprong op team- en merkgenoot Martin Tomczyk. Bruno Spengler (Mercedes) moet al tien punten inhalen, de helft dus van wat er nog beschikbaar is. Barcelona vormt de voorlaatste afspraak op de kalender en trakteert de rijders onverwacht op een kwalificatiesessie in wisselvallige omstandigheden. Niemand kan het Spaanse circuit sneller afleggen dan Martin Tomczyk. Hij doet beter dan Mika Häkkinen en Bruno Spengler. De kampioenschapsleider start pas op de tiende plek.

In de race voelt Audi zich tot viermaal toe benadeeld:​
  • Na zes ronden plaatst Mika Häkkinen (Mercedes) een gewaagde inhaalpoging op Martin Tomczyk. Omdat de Fin te veel moeten uitwijken naar de binnenkant, blokkeert hij de wielen van zijn C-Klasse en tikt hij de leider van de baan. Tomczyk moet uiteindelijk de handdoek in de ring gooien omdat een steen zich door de radiator heeft geboord.
  • ​Mattias Ekström heeft al een bandenwissel doorgevoerd en baant zich een weg door het peloton. Hij loopt Mercedes-rijder Daniel la Rosa tegen het lijf, die door de Zweed op het gras gedrukt wordt. La Rosa gaat niet van het gas en kegelt Ekström in de zandbak. De teamleiding van Mercedes wordt getrakteerd op ironisch applaus wanneer de Audi-man de pitlane bereikt.
  • ​Niet veel later komt Timo Scheider (Audi) na een stevig duel met Mathias Lauda (Mercedes) vast te zitten in de grindbak. "Hij heeft me twee keer in de rechterflank geraakt. Bij het tweede contact reed ik lek en was mijn wedstrijd voorbij. Dit was over de grens", vertelt de man die een jaar later zelf kampioen zal worden.
  • ​Bruno Spengler gaat in de slotfase voor een volledig Mercedes-podium, maar dan moet hij op elf ronden van het einde wel eerst voorbij aan DTM-debutant Mike Rockenfeller. De Canadees lijkt te denken dat de Duitser onzichtbaar is en drukt hem hardhandig op het gras. Voor Audi is het de druppel.
Mercedes verdedigt zich na afloop met man en macht. Sportief directeur Norbert Haug begrijpt de protestactie namelijk helemaal niet: "Ik heb wel gezien dat die beslissing is genomen op het moment dat Mercedes de drie podiumposities in handen had, maar of daar een verband te zoeken valt, weet ik niet. Het was onnodig. Ik geef toe dat de actie van Mika te optimistisch was, maar hij had op dat moment veel meer snelheid en daar had Martin misschien rekening mee moeten houden."

Sportieve revanche

Gary Paffett - Norbert Haug
Gary Paffett - Norbert Haug
Zowel Mika Häkkinen als Daniel la Rosa krijgen een boete en een gridstraf van tien plaatsen voor de finale in Hockenheim. Voor de tweevoudige F1-wereldkampioen bedraagt die boete zelfs 22 000 euro, terwijl de Duitser iets meer dan de helft van die som van zijn bankrekening moet halen. Ondertussen begint Bruno Spengler met slechts twee punten achterstand aan de belissende race in het oosten van Duitsland.

Audi neemt sportieve revanche in Hockenheim. Ekström wordt er derde, net voor Bruno Spengler. Het merk met de vier ringen stelt de bandenwissel van de 'Jahreswagens', bestuurd door minder ervaren rijders, uit om de opmars van Spengler in te dijken. Martin Tomczyk is al in de openingsronde betrokken geraakt in een incident en speelt dus geen rol van betekenis meer. Mattias Ekström is voor de tweede keer DTM-kampioen.

Ook na het seizoen zijn de plooien tussen Audi en Mercedes nog niet glad gestreken. Er komt een constructieve meeting tussen beide constructeurs en DTM-organisator ITR, maar beide partijen slagen er niet in om over de volledige lijn tot een akkoord te komen.

Bekijk de hoogtepunten van die beruchte DTM-race hieronder.
 

Foto's: Audi Sport & Daimler



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Deutsche Tourenwagen Masters op donderdag 7 mei 2020.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons