van der Horst

Corona-kronieken: De heldenactie van Rick Abresch

De Corvette Z06 GT3 heeft een flinke klap gekregen
De Corvette Z06 GT3 heeft een flinke klap gekregen
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. In 2010 loopt het in de aanvangsfase van een Supercar Challenge-race in Assen even helemaal fout. De Mosler van Kevin Riley vat zelfs vuur, maar Corvette-rijder Rick Abresch is er als de kippen bij om zijn concullega uit het wrak te bevrijden.
Het ongeval zorgt voor een stevige rookpluim
Het ongeval zorgt voor een stevige rookpluim
Maar liefst driemaal trekt de organisatie van de Supercar Challenge in 2010 naar het snelle en uitdagende TT Circuit van Assen, de eerste keer in het kader van de Superleague Formula. Ons verhaal begint tijdens de openingsronden van de tweede wedstrijd, waarin de Mosler MT900R van Kevin Riley plots vermogen verliest bij het uitkomen van de Geert Timmer-bocht, de laatste chicane van het circuit. Het peloton is nog altijd compact en dus kunnen verschillende rijders de geparkeerde Brit niet meer vermijden.

De ongelukkige Mosler MT900R van Kevin Riley
De ongelukkige Mosler MT900R van Kevin Riley
Het gevolg is dan ook een spectaculaire aanrijding waarvan de Mosler en Rick Abresch, aan het stuur van een Corvette Z06 GT3, het grootste slachtoffer zijn. "In het begin was ik heel even kwaad, omdat die Mosler al het hele weekend technische problemen had gekend en op die manier gele en rode vlaggen had veroorzaakt", doet de Nederlander zijn verhaal. "Ik had ook niet in de gaten dat die auto vuur had gevat. Het is pas toen ik het publiek hoorde schreeuwen, dat ik actie heb ondernomen. Op dat moment twijfel je geen seconde om iemand uit zo'n benarde situatie te redden. Bovendien is Kevin ook een heel aardige man."

De Corvette zal niet meer in actie komen, of toch niet meer in het kampioenschap van Dick van Elk. Abresch beslist immers om de wagen, inclusief schade, terug te verkopen aan Callaway Competition, het team dat tot op vandaag verantwoordelijk is voor de constructie van de Corvette GT3. "Sterker nog," gaat Abresch door, "die auto heeft in 2013 in handen van Diego Alessi en Daniel Keilwitz de ADAC GT Masters gewonnen."

De Corvette Z06 GT3 van Rik Abresch in betere tijden
De Corvette Z06 GT3 van Rik Abresch in betere tijden
Bibberen in Francorchamps

Hoewel de Corvette-rijder door de stevige constructie van zijn bolide helemaal ongeschonden is uitgestapt, is het toch een stevige klap geweest. Kennissen raden hem aan om zo snel mogelijk weer aan het stuur van een racebolide te kruipen om het voorval te vergeten. De korte pijn, zeg maar.


"Door de verkoop van mijn beschadigde auto, had ik budget om in te stappen bij VEKA, het team van Peter Versluis dat Ferrari's aan de start bracht in de Supercar Challenge. Met de 430 GT2, de auto trouwens waarmee Bert Longin en Franz Lamot een jaar later geracet hebben, debuteerde ik in Spa-Francorchamps. Tijdens de eerste trainingssessie ben ik een kwartier met de bibber op weg geweest voor ik mezelf weer teruggevonden heb. Het was de beste oplossing, maar niet de meest aangename!"

Het ongeval in Assen werd door verschillende toeschouwers vastgelegd. De beste beelden van de heldenactie van Rick Abresch ziet u naar goede gewoonte hieronder.
 

Foto's: Supercar Challenge/Jacqueline Pelsmacker



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Supercar Challenge op donderdag 4 juni 2020.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons