van der Horst

Corona-kronieken: De pijnlijkste 24 Uur van Vincent Vosse

Larbre Compétition - Saleen S7-R
Larbre Compétition - Saleen S7-R
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. In 2008 staat met Vincent Vosse een Belg op pole positie voor de 24 Uur van Spa. En toch zal zijn Saleen S7-R nooit het peloton aanvoeren.
We schrijven zaterdagochtend 2 augustus 2008, iets over halfelf. Vincent Vosse heeft net een laatste keer zijn gedachten opzijgezet door thuis het gras af te rijden en maakt zich klaar om naar Francorchamps te vertrekken. Plots krijgt hij telefoon van een vriend. "Ik sta hier op de Raidillon naast wat er van je auto overblijft. Aan de schade te zien, is het beter dat je thuisblijft..."

Podiumambities

Larbre Compétition - Saleen S7-R
Larbre Compétition - Saleen S7-R
Naar goede gewoonte vormt de 24 Uur van Spa de belangrijkste afspraak van het seizoen voor Belgische rijders, maar voor het eerst sinds lang betwist Vincent Vosse nog eens het volledige FIA GT-kampioenschap. Hij deelt het stuur van een Saleen S7-R ingezet door Larbre Compétition met streekgenoot Greg Franchi. In de Ardennen krijgen ze het gezelschap van Steve Zacchia en ex-F1-rijder Pedro Lamy. "Oreca had de auto stevig onder handen genomen, maar toch was het moeilijk te zeggen waar we precies stonden met de betrouwbaarheid van die Amerikaanse GT", herinnert Vincent Vosse zich, vandaag uiteraard teambaas bij WRT. "Het was wel al meermaals duidelijk geworden dat de auto extreem snel was, zo bleek ook uit de pole positie van mijn teamgenoot Pedro Lamy op vrijdagmiddag."

Van de Saleen S7-R bleef amper iets over...
Van de Saleen S7-R bleef amper iets over...
Het Franse team, tweevoudig winnaar in Spa-Francorchamps, zal zijn pole positie nooit kunnen verdedigen. Op het einde van de warm-up van zaterdagochtend verpulvert Steve Zacchia zijn bolide op de top van de Raidillon. Op iets meer dan vijf uur voor de start van de wedstrijd zit er niets anders op dan de handdoek in de ring te werpen. "Laat het me zo stellen: het was zeker geen mechanisch probleem", is Vosse veelzeggend. "Verder waren we natuurlijk allemaal bijzonder ontgoocheld, maar aan de andere kant ben ik die tegenslag meteen beginnen relativeren. Ontgoochelingen maken nu eenmaal deel uit van het leven. Pedro, Greg en ikzelf hebben vervolgens beslist om deel te nemen aan de paraderonde en uit respect voor mijn sponsors ben ik in m'n raceoverall op de startgrid verschenen. Ik heb niet alleen de start gezien, ik ben daarna nog de hele nacht gebleven!"

Het ontstaan van WRT

Tot overmaat van ramp kon de Saleen niet hersteld worden voor de volgende wedstrijden in Boekarest en Brno. Vooral voor de meeting op het stratencircuit in Roemenië vormde dat een probleem, want net daar had sponsor Yves Weerts heel wat gasten uitgenodigd. "Gelukkig heeft Michael Bartels (teambaas van Vitaphone Maserati, nvdr.) ons toen geholpen door onze gasten te ontvangen in zijn hospitality. In onze gesprekken dat weekend is trouwens het idee ontstaan om zelf een team op te starten. Een jaar later was W Racing Team een feit..."

Beleef hieronder nog eens het openingsuur van de Total 24 Hours of Spa 2008, met bovendien beelden van de gecrashte Saleen.
 

Foto's: Martijn Wouters & YouTube
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in FIA GT Series op zaterdag 25 april 2020.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons