Corona-kronieken: DTM in Zolder, het jaar van Eric van de Poele

Het kampioenschap van 1986 trekt maar liefst dertien verschillende merken aan - al zijn die lang niet allemaal officieel vertegenwoordigd - en ziet de Deen Kurt Thiim naar de titel rijden in zijn Rover Vitesse. In Zolder staat ook één Belg op de deelnemerslijst: privérijder Cyril Raes (BMW 635 CSi). Onze landgenoot moet opgeven.
(Lees verder onder deze video)
Belgische titel
Wanneer BMW Motorsport beslist om in 1987 een Junior Team aan de start te brengen van het DTM-kampioenschap, komt de naam van Eric van de Poele uit de bus. De Namenaar heeft zich onderscheiden door een sterke prestatie bij zijn debuut in het EK Toerwagens (in... Zolder) en door andere jonge talenten van antwoord te dienen op de Nürburgring. 'VDP' opent zijn DTM-carrière meteen met een tweede plek in Hockenheim en trekt vervolgens naar Circuit Zolder.De BMW-rijder zit dus in een uitstekende positie om zijn thuisrace aan te vatten en barst van het vertrouwen. Het thuisvoordeel leidt hem dan ook naar de pole positie op een regenachtig circuit van Zolder. "Ik had de zege in Hockenheim op een haar na gemist en was gemotiveerder dan ooit om mijn kans te grijpen in eigen land", herinnert 'Kuifje' zich. "Bovendien was het circuit mijn M3 beter op het lijf geschreven dan de Sierra, de Mercedes of de Opel."

Eric van de Poele zal het hele seizoen meermaals net naast de overwinning grijpen, onder meer ook door gastoptredens van sterke rijders als Fabien Giroix (BMW M3), Armin Hahne (Ford Sierra RS 500 Cosworth) of Klaus Ludwig (Ford Sierra XR4Ti). Na een spannende seizoensfinale op de Salzburgring, waar de titelkandidaten amper in het stuk voorkomen, haalt onze landgenoot het met drie punten voorsprong op Manuel Reuter (Ford Sierra) en vier op zijn teamgenoot Marc Hessel.
De vergelijking met vandaag
Na zijn titel verhuist van de Poele naar het ETCC, maar hij is de DTM al die jaren blijven volgen. Nu het kampioenschap opnieuw in een moeilijke situatie verkeert, heeft de gewezen F1-rijder een duidelijke mening klaar. "Het kampioenschap was destijds interessant omdat er veertig wagens aan de start stonden met rijders van een uitzonderlijk niveau. Volgens mij was het spektakel destijds boeiender. De wagens zijn vandaag uiteraard ook uitzonderlijk, met teams die op F1-niveau presteren en stuk voor stuk professionals aan het stuur. Maar het reglement is te veel gebaseerd op aerodynamische prestaties, wat het geheel een stuk minder boeiend maakt. De aantrekkingskracht van de autosport ligt net in gewaagde inhaalbewegingen op onverwachte momenten en rijders met verschillende temperamenten en stijlen. De aerodynamica heeft dat vandaag grotendeels weggewist..."Voor wie onze landgenoot aan het werk wil zien tijdens het DTM-weekend van 1987 op Circuit Zolder, hebben we deze amateurbeelden teruggevonden. Pure nostalgie!
Foto's: BMW Motorsport
Tweet