Corona-kronieken: Hoe één snelle ronde een kampioenschap kan bezegelen


Vreemde ontknoping
Hoewel de wedstrijd nog volop aan de gang is, gaat alle aandacht naar een bijzonder bizarre titelstrijd. De Audi Sport-rijder is de eerste om zijn ABT Schaeffler FE01 het asfalt op te sturen. Zoals verwacht rijdt hij naar de snelste ronde, maar het is niet genoeg: even later zet Buemi met succes de jacht in op zijn prooi. Voor Di Grassi zit er na verwoede pogingen niets anders op dan zijn wagen definitief te parkeren. De overwinning in de race gaat naar Prost, die een aandeel heeft in de titel voor de teams van Renault e.Dams. De rijderstitel is dus voor Sébastien Buemi, met twee punten verschil.
De reactie van Sébastien Buemi spreekt boekdelen: "Het belangrijkste is dat we vandaag beide kampioenschappen hebben gewonnen. De titel op deze manier op zak steken maakt me triest, net als de werkwijze van Lucas (Di Grassi, nvdr.). Zoals hij al meermaals heeft gezegd, is zijn auto erg slecht en is hij een heel goede piloot. Als hij in mijn auto zat, was hij minstens een halve seconde sneller! Hij plaatste zijn auto tussen Nico en de muur hoewel er bijzonder weinig ruimte was. Toen hij remde, waren er slechts twee opties: uitwijken naar rechts of in de achterkant van mijn auto knallen. Hij koos de tweede optie en voerde die perfect uit, alleen had hij vermoedelijk niet gewild dat we allebei van de baan gingen. Hij zag het als zijn enige kans. We hadden de snelste auto en waren het beste team. Zonder die aanrijding waren we weggereden van het peloton."
Lucas Di Grassi beweert zoals eerder vermeld dat Buemi te vroeg geremd had, maar blijft in zijn officiële antwoord erg diplomatisch: "Proficiat aan Sébastien. Hij is een sterke rijder en zonder twijfel een verdiende kampioen. We verlaten Londen met opgeheven hoofd. We konden tot de laatste race strijden om de titel. Natuurlijk zijn we ontgoocheld, maar we denken nu al aan het volgende seizoen."
Maar wie heeft nu gelijk? U mag zelf oordelen.
Foto's: Formula E
Tweet