van der Horst

Corona-kronieken: Vijf vragen voor Antoni Coppi

Antoni Coppi aan het werk tijdens de 25 Hours VW Fun Cup
Antoni Coppi aan het werk tijdens de 25 Hours VW Fun Cup
Alle actoren uit de autosport worden getroffen door de coronacrisis, of het nu om rijders, teams, organisatoren of circuits gaat. Autosport.be polste bij enkele bekende en minder bekende gezichten in onze sport naar hun visie op de actuele situatie, hoe ze omgaan met de gevolgen ervan en wat hun blik is op de toekomst. Een van de jonge zelfstandigen uit de autosport is Antoni Coppi, speaker op het circuit van Spa-Francorchamps en regelmatig aan het werk als tv-commentator bij autosportwedstrijden en andere sporten.
  • LTF

Hoe beïnvloedt de coronacrisis uw activiteiten?

Het is eenvoudig, alles ligt stil. Ik werk niet alleen in de autosport, maar ook in het voetbal, de NFL (de American Football-competitie in de VSA, nvdr.) en regionale sporten voor lokale zender Télévision Mons-Borinage. Op uitzondering van de NFL, waarvan het seizoen in februari ten einde kwam, is alles stopgezet. Misschien kan er einde mei of begin juni weer gevoetbald worden. We zullen geduld moeten oefenen.

Wat zijn de gevolgen van de huidige crisis voor de budgettaire situatie dit seizoen en verwacht je ook naweeën voor de seizoenen erna?

Voorlopig krijg ik de hulp van het overbruggingsrecht dat aan een groot deel van de zelfstandigen is toegezegd. Mijn voornaamste vrees voor de autosport is dat organisatoren deze crisis niet zullen overleven. Er zullen moeilijkheden zijn, dat is zeker. De omvang daarvan inschatten, blijft moeilijk. Ik probeer zo positief mogelijk te blijven, maar dat is niet alle dagen even gemakkelijk.

Wat is je visie over het hernemen van de autosport, eens de crisis onder controle is?

Antoni Coppi
Antoni Coppi
Zoals velen, hoop ik dat we voortaan wat meer redelijkheid zullen kunnen verwachten. Wie zijn model wil aanpassen, moet dat nu doen. Maar utopisch zijn is geen optie. De kosten zullen niet zomaar dalen! Er wordt veel gesproken over constructeurs die vermoedelijk minder geld zullen uitgeven dan vroeger. Vergeet echter niet dat de circuits en organisatoren de gevolgen van deze crisis zullen moeten opvangen. Wat met de huurprijzen van de circuits? De deelnametarieven voor kampioenschappen? Zullen privéteams meer budget moeten vragen aan gentlemen drivers? Ik vergis me misschien, maar ik kan me moeilijk inbeelden dat die prijzen zullen dalen. Ik heb natuurlijk geen kristallen bol...

Hoe kijk je naar sim- en esports-kampioenschappen?

Op zich is dat een uitstekende manier om de naam van een kampioenschap in de actualiteit te houden tijdens deze crisis. Jammer genoeg oogt het allemaal nogal ingewikkeld. Het is jammer dat sommige echte F1-rijders bijvoorbeeld niet deelnamen aan de 'officiële' esport-wedstrijden, maar dan wel weer starten in andere evenementen. De autosport is in ieder geval niet eenvoudig om uitgelegd te krijgen, of dat nu om de echte autosport of de virtuele variant gaat!

Hoe zien jouw plannen er momenteel uit in het geval dat de autosport in de herfst herneemt?

Voorlopig heb ik daar nog geen duidelijk zicht op. Gewoonlijk vindt de meest actieve periode in de autosport voor mij plaats tussen mei en juli. Mijn planning tijdens die periode zag er oorspronkelijk trouwens erg verleidelijk uit... Die periode is ideaal, want het voetbalseizoen eindigt in mei en begint opnieuw in augustus, waardoor ik normaal nooit echt een rustige periode beleef. In dit geval lijken alle belangrijke autosportevenementen uitgesteld tot in de herfst, wanneer het voetbalseizoen volop aan de gang is. Ook de NFL begint op dat moment. Ik verlies dus twee keer, aangezien ik me niet in twee kan delen. Het wordt een bijzonder intense periode, waarin ik keuzes zal moeten maken. Ik hang ook af van Vincent Franssen en Thomas Bastin, die regelmatig een beroep op me doen wanneer evenementen tegelijk plaatsvinden. Hopelijk brengen de komende weken beter nieuws.

Foto's: Clément Biais, Letihon/Kronos Events



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Varia op donderdag 23 april 2020.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons