van der Horst

Corona-kronieken: Vijf vragen voor Mathieu Detry

Mathieu Detry
Mathieu Detry
Alle actoren uit de autosport worden getroffen door de coronacrisis, of het nu om rijders, teams, organisatoren of circuits gaat. Autosport.be polste bij enkele bekende en minder bekende gezichten in onze sport naar hun visie op de actuele situatie, hoe ze omgaan met de gevolgen ervan en wat hun blik is op de toekomst. Brusselaar Mathieu Detry is van alle markten thuis, van karting tot de VW Fun Cup, de 24H Series of de Ford Fiesta Sprint Cup, maar hij is bovendien ook een raket aan het stuur van een simulator.

Wat zijn de gevolgen van de huidige crisis voor de budgettaire situatie dit seizoen en verwacht je ook naweeën voor de seizoenen erna?

JAC Motors - VW Fun Cup
JAC Motors - VW Fun Cup
Het belangrijkste gevolg is vooral dat organisatoren en teams op dit moment geen of weinig geld kunnen verdienen. Het risico bestaat dus dat enkele onder hen, die actief waren omwille van hun passie, zullen verdwijnen. Nog een gevolg is dat gentlemen drivers die zich amuseerden met het budget van hun bedrijf of investeerden in de autosport als sponsor, andere prioriteiten zullen hebben. Dat is natuurlijk begrijpelijk. En dat probleem zal volgens mij blijven bestaan in de volgende seizoenen, want het zal tijd kosten om opnieuw in een stabiele financiële situatie te zitten.

Wat is je visie over het hernemen van de autosport, eens de crisis onder controle is?

Ik denk dat het erg ingewikkeld zal worden om alle kampioenschappen te organiseren, want er zullen gewoon niet genoeg data meer overblijven voor iedereen. Ik vrees dat vooral de nationale kampioenschappen daarvan het slachtoffer zullen worden.

Hoe zien jouw plannen er momenteel uit wanneer de autosport in de herfst herneemt?

Mathieu Detry
Mathieu Detry
Op dit moment ben ik enkel zeker van een deelname aan enkele viertakt kartingwedstrijden met het team van Holà Lulu. Ik ben vorig jaar opnieuw beginnen racen met huurkarts en dat bevalt me enorm: iedereen beschikt over dezelfde machine, heeft dezelfde kansen, geld en politiek spelen geen rol en ik deel het stuur met rijders die echt vrienden geworden zijn. Op circuit hoop ik een of twee wedstrijden te kunnen afwerken in de Ford Fiesta Sprint Cup met EJ Automotive, het team van Jurgen Evers, al lijkt het mij erg moeilijk om dat budget bij elkaar te krijgen (meer nog dan voorheen). Ik had ook enkele races op de planning staan in de 24H Series met AC Motorsport en Stéphane Perrin, maar door de recente gebeurtenissen weet ik niet of daar nog sprake van zal zijn. 

Simulatorracen boomt, hoe ervaar jij deze digitale vorm van racen?

Voor mij is dat allesbehalve nieuw, aangezien ik tot de generatie behoor die daarmee is opgegroeid. Het is dankzij simracing dat ik leren racen heb. Ik vind het best bijzonder dat die discipline vandaag op het voorplan treedt, want nu kan iedereen zien hoe competitief die wereld is. Het heeft niets te maken met "even met de PlayStation spelen"!

Hoe kijk je naar sim- en esports-kampioenschappen?

Ik vind het een uitstekende zaak dat professionele rijders meer en meer in een simulator zitten. Online kampioenschappen bestonden natuurlijk al langer, maar vandaag komen ze in de aandacht dankzij de competities van 'echte' kampioenschappen die daarvoor hun eigen rijders aan het werk zetten.

Foto's: Marnik Mouchaers, Belgian VW Club, Ford Fiesta Sprint Cup



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op dinsdag 12 mei 2020.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons