van der Horst

Corona-kronieken: Vijf vragen voor Nico Verdonck

24H Zolder 2019 - Nico Verdonck
24H Zolder 2019 - Nico Verdonck
Alle actoren uit de autosport worden getroffen door de coronacrisis, of het nu om rijders, teams, organisatoren of circuits gaat. Autosport.be polste bij enkele bekende en minder bekende gezichten in onze sport naar hun visie op de actuele situatie, hoe ze omgaan met de gevolgen ervan en wat hun blik is op de toekomst. Een week voor de 24H van Portimão, waar hij zal racen met een Aston Martin, geeft Nico Verdonck zijn blik op het huidige seizoen.
  • Prospeed Competition

Hoe beïnvloedt de coronacrisis je sportieve plannen en hoe verandert de voorbereiding?

Dirk Van Rompuy/Nico Verdonck/Erik Qvick
Dirk Van Rompuy/Nico Verdonck/Erik Qvick
Omwille van de coronacrisis heb ik nu slechts 16 bevestigde raceweekends dit jaar, terwijl er dat voorheen 23 waren. Dat is uiteraard logisch: we zijn twee tot drie maanden aan raceweekends ‘verloren’, en nu moeten we zoveel mogelijk inhalen. Iedereen wil zijn race toch nog laten doorgaan, maar dan later in het jaar, waardoor er heel wat clashes in de kalenders ontstaan. Vanwege het gebrek aan actie op de circuits, heb ik meer ingezet op mijn conditie. Fysiek ben ik dus helemaal klaar om weer te racen. 

Wat zijn de gevolgen van de huidige crisis voor je budgettaire situatie dit seizoen en verwacht je ook naweeën voor de seizoenen erna?

Nico Verdonck tijdens de 25 Hours VW Fun Cup
Nico Verdonck tijdens de 25 Hours VW Fun Cup
In de loop der jaren heb ik een goede en trouwe klantenbasis opgebouwd en van zodra het was toegestaan, hebben we de trainings- en coachingprogramma's hervat. Met NV Academy, mijn coachingbedrijf, heb ik er dus al enkele drukke weken opzitten. Veel mensen zaten met ongeduld te wachten om nog eens goed gas te kunnen geven! We hebben ons uiteraard wat moeten aanpassen aan coaching met respect voor ‘social distancing’, zoals onder meer extra communicatie- en andere hulpmiddelen om ‘coaching from a distance’ te optimaliseren. Dat neemt natuurlijk niet weg dat we enkele weken zonder inkomen gezeten hebben, maar ik verwacht dat het drukke najaar veel goed zal maken. Ik blijf hopen dat er snel een vaccin komt of dat we op een andere manier een tweede golf kunnen vermijden, zodat we volgend seizoen ongestoord kunnen genieten van onze mooie sport. 

Zijn er positieve elementen aan de huidige situatie?

Nico Verdonck - Aston Martin Vantage GT4
Nico Verdonck - Aston Martin Vantage GT4
Absoluut! Wat hier al vaker is meegegeven: meer tijd om te sporten. Ik sport sowieso al vrij veel om mijn conditie te onderhouden, maar aangezien de circuits gesloten waren, kwam er daarvoor nog meer tijd vrij. Dat moet mij de basis geven om er in topvorm tegenaan te gaan, in een mogelijk erg drukke tweede helft van het jaar. Zo heb ik ook samen met mijn physical team trainingen uitgewerkt om de piloten die ik begeleid (zowel op circuit als in de kartsport) nog beter in topconditie te krijgen. We hebben zelfs meerdere malen per week via facetime samen getraind (met soms wel wat grappige beelden tot gevolg). Ook al kan je geen high five of schouderklopje geven na een goede sessie, de voldoening blijft groot wanneer je gezamenlijk goed hebt getraind en de evolutie ziet in de trainingen en doelen die je samen hebt vooropgesteld. Die trainingen zullen we ook blijven organiseren, ook in het postcoronatijdperk.
 
Maar het belangrijkste positieve element was voor mij persoonlijk de quality time met mijn jonge gezin. Ik heb ervan genoten de ontwikkelingen op de voet te kunnen volgen van onze jonge zoon van 6,5 maanden oud. Enkele weken geleden zijn de eerste tandjes tevoorschijn gekomen en dat creëert natuurlijk unieke momenten, die ik 'dankzij' de coronacrisis heb kunnen meemaken. Ook de levenservaring die ik heb opgedaan door een berg pampers te verversen, zullen ze me nooit meer afnemen! (lacht) 

Hoe ziet een typische dag eruit voor jou sinds het begin van de quarantaine?

Nico Verdonck en Rodrigue Gillion
Nico Verdonck en Rodrigue Gillion
Toch iets gemoedelijker dan voorheen, al heb ik meteen geprobeerd om een routine in te bouwen, om te beginnen met een planning van wat ik moest doen op korte en middellange termijn. Ik ben niet het type persoon om te wachten tot er iets op mij afkomt. Ik wil voelen dat ik vooruitgang maak: zo heb ik diverse doelen gesteld, zowel op sportief, professioneel als persoonlijk vlak. Elke dag stond er dus wel iets anders op het programma. Het merendeel van mijn tijd werd wel gespendeerd aan de uitbouw van mijn coachingactiviteit via NV Academy. We hebben afgelopen maanden hard gewerkt aan coachingprogramma’s, afspraken met coaches, een nieuwe website, marketing... om zowel de beginnende kart- of circuitpiloot als de ervaren rijder te kunnen helpen bij de realisatie van zijn dromen en ambities. Ik vind het fantastisch om mijn kennis en ervaring te kunnen delen met personen die vooruitgang willen boeken, maar de administratie en organisatie die bij een nieuw coachingbedrijf komen kijken, hebben me toch enkele grijze haren bezorgd.  

Hoe zien jouw plannen er momenteel uit wanneer de autosport in de herfst herneemt?

Nico Verdonck en Rodrigue Gillion
Nico Verdonck en Rodrigue Gillion
Druk, zo zal ik tussen juni en november minstens zestien raceweekends afwerken en met gemiddeld twee tot drie coachingdagen per week. Heel binnenkort volgt daarover meer nieuws. Daarnaast komen er nog wel wat andere zaken bij: zo werk ik nog steeds als Mercedes AMG-ambassadeur en demotestrijder voor de klanten en prospecten van Mercedes Benz Benelux, en dat ondertussen al tien jaar. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik wel uitkijk naar die drukte en de heropstart van de autosport. Hoog tijd dat we nog eens kunnen strijden voor een overwinning!

Foto's: Marnik Mouchaers, Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Nürburgring Langstrecken Serie op zondag 7 juni 2020.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons