van der Horst

Corona-kronieken: Vijf vragen voor Olivier en Nicolas Hermans

Olivier Hermans
Olivier Hermans
Alle actoren uit de autosport worden getroffen door de coronacrisis, of het nu om rijders, teams, organisatoren of circuits gaat. Autosport.be polste bij enkele bekende en minder bekende gezichten in onze sport naar hun visie op de actuele situatie, hoe ze omgaan met de gevolgen ervan en wat hun blik is op de toekomst. Olivier Hermans heeft al heel wat jaren ervaring, zowel op circuit als op de rallywegen in binnen- en buitenland. Vorig jaar zagen we hem bovendien aan het werk met zoon Nicolas, die ondertussen ook zijn weg naar de racerij heeft gevonden en bij zijn debuut meteen een klasseoverwinning pakte in de 24 Uur van Zolder.

Nicolas Hermans
Nicolas Hermans
Hoe ziet een typische dag eruit sinds het begin van de quarantaine?

Nicolas: Normaal zat ik nu in een kantoor van Circuit Zolder. Ik ben namelijk bezig aan mijn stage marketing, maar helaas is die door het Covid 19-virus vroegtijdig stopgezet. Ik heb een vervangtaak gekregen waaraan ik thuis kan werken. Op die manier hoop ik toch nog eind juni te kunnen afstuderen. Ik sport ook dagelijks sinds het begin van de lockdown en merk dat dat mij goed doet.

Simulatorracen boomt, hoe ervaar jij deze digitale vorm van racen?

Nicolas Hermans/Olivier Hermans - Ford Mustang
Nicolas Hermans/Olivier Hermans - Ford Mustang
Nicolas: Ik gebruik al jaren mijn eigen simulator om reflexen te trainen en ik vind het ook echt leuk! Helaas heb ik niet het nieuwste materiaal en kan ik daardoor bijvoorbeeld niet deelnemen aan het Virtual Belcar Championship. Leuk aan simracing is dat je er relatief goedkoop mee kan beginnen. Je moet niet onmiddellijk een simulator van enkele duizenden euro’s in je bezit hebben om je te amuseren en goede rondetijden te kunnen draaien. Uiteraard helpt een geavanceerde simulator wel om een meer realistische beleving te ervaren en bijvoorbeeld meer gevoel in het rempedaal te krijgen.

Davy Suffeleers - Hanne Terium - Nicolas Hermans
Davy Suffeleers - Hanne Terium - Nicolas Hermans
Olivier: Eerlijk gezegd vind ik simracen maar niets en mijn mening is dan ook heel anders dan die van Nicolas... Uren voor een scherm hangen, meestal 's avonds, kan je moeilijk vergelijken met vroeg opstaan, naar een circuit rijden, ondertussen de natuur zien ontwaken, om uiteindelijk het gebrul van de motoren te horen en benzine en rubber te ruiken. Je zal mij onmogelijk kunnen overtuigen!

Hoe zien jouw plannen er momenteel uit in het geval dat de autosport in de herfst herneemt?

Nicolas Hermans en Hanne Terium
Nicolas Hermans en Hanne Terium
Nicolas: Ik wil proberen om de 24 Uur van Zolder te betwisten en ik kan wel smaken dat het eenmalig een erg speciale editie zal worden. Aan de andere kant ben ik me ervan bewust dat het door die nieuwe datum niet eenvoudig zal zijn om sponsoren te vinden. Het zal lang donker zijn en de kans op regen of slecht weer is reëel. Als rijder heb ik geen zorgen om in het donker te rijden en eventuele regen kan de wedstrijd zelfs nog spannender maken, maar genodigden ontvangen is een andere zaak. Verder heb ik voor dit seizoen geen wedstrijden op het programma staan, maar ik ben natuurlijk altijd beschikbaar voor leuke aanbiedingen! (lacht)

Olivier: In 2020 zijn er voorlopig geen races gepland. Nu de bedrijven weer opstarten, wil ik me vol op mijn werk kunnen gooien. Je weet echter nooit wie of wat je weg kruist...

Wat zijn de gevolgen van de huidige crisis voor de budgettaire situatie dit seizoen en verwacht je ook naweeën voor de seizoenen erna?

Hermans/Mertens - Ford Mustang
Hermans/Mertens - Ford Mustang
Olivier: Ik denk dat het voor niemand een geheim is dat deze crisis een enorme impact zal hebben. Los van de eigen budgetten die nu voor andere zaken gebruikt moeten worden, zijn ook de sponsorbudgetten verdwenen. Dat is natuurlijk heel erg, maar ik kan het wel begrijpen. Je kan niet van een bedrijf verwachten dat ze sponseren aan de ene kant en aan de andere kant het personeel economisch werkloos moet toekijken, waardoor die mensen maximaal zeventig procent van hun loon ontvangen. Dat komt niet goed over bij die mensen; ze zullen dat niet in dank afnemen en goed personeel is nu eenmaal de motor van een bedrijf. Per slot van rekening moet er eerst gewerkt worden om geld te verdienen, om het daarna te kunnen uitgeven. Dat geldt voor het privéleven, maar natuurlijk ook voor bedrijven. Ik vrees trouwens dat de echte klap pas in het najaar zal komen, ook als er geen tweede lockdown wordt ingevoerd. Bedrijven overleven nu nog op hun reserves, maar als die er niet meer zijn, zullen er vermoedelijk slachtoffers vallen.

Wat maakt u deze dagen gelukkig?

AR Performance - BMW E90 325i
AR Performance - BMW E90 325i
Olivier: Een kort en krachtig antwoord: mensen helpen. Ik denk dat veel mensen het vandaag moeilijk hebben en dan bedoel ik niet alleen financieel. Als ik naar de winkel ga, is het heel eenvoudig om iets mee te nemen voor anderen die, zoals mijn ouders, tot de risicogroep behoren. Ook voelen veel mensen zich alleen, zelfs mensen van wie je het niet zou verwachten. Een telefoontje of een chatsessie kan soms wonderen doen en kost alleen maar wat van je tijd. Het is belangrijk om er te zijn voor elkaar. Samen slaan we ons door deze crisis.

Foto's: Martijn Wouters, Marnik Mouchaers, EMG Motorsport, Niels Vaeck, Geert Franquet, Ronald Janssens



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Belcar Endurance op donderdag 21 mei 2020.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons