van der Horst

Corona-kronieken: Vijftien jaar geleden kwam de DTM naar Spa

Mika Häkkinen in DTM
Mika Häkkinen in DTM
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. Twintig jaar geleden hield de wereld de adem in bij een weergaloze inhaalbeweging van Mika Häkkinen, op weg naar de F1-zege in Francorchamps. Vijf jaar later herhaalde hij die triomftocht nog eens in een DTM-bolide.
Zeven seizoenen moet Mika Häkkinen wachten om een auto onder de kont geschoven te krijgen waarmee hij kan zegevieren in de Formule 1. Eens dat het geval is, bombardeert hij zichzelf meteen tot een tegenstander van formaat voor Michael Schumacher, in die mate zelfs dat de zevenvoudige wereldkampioen hem op een dag beschreef als "de beste rivaal die ik ooit gehad heb". De Vliegende Fin, zoals Häkkinen weleens genoemd werd, rijdt zowel in 1998 als 1999 naar de wereldtitel met zijn McLaren-Mercedes.

Mika Häkkinen - McLaren-Mercedes
Mika Häkkinen - McLaren-Mercedes
Als tweevoudige wereldkampioen heeft Mika Häkkinen het moeilijker om Schumacher af te houden. Het seizoen 2000 wordt een ware nek-aan-nekrace. Dankzij drie opeenvolgende opgaves van de Ferrari-rijder (in Frankrijk, Oostenrijk en Duitsland) en een zege voor de Fin op de Hungaroring, kan die laatste opnieuw de leiding nemen in de WK-tussenstand. De Belgische Ardennen zijn de volgende afspraak. Daar komt het tot een episch en onvergetelijk duel, en misschien wel een van de meest gewaagde en unieke inhaalbewegingen uit de geschiedenis van het kampioenschap.

Mika Häkkinen: "Ik had al driemaal geprobeerd om hem in te halen en elke keer duwde hij me op het gras. Dat was nu eenmaal Michaels rijstijl. De enige plek waar ik een kans maakte, was op de rechte lijn van Kemmel. En ik wist dat hij me ook bij de volgende poging zou blokkeren. Ik moest dus iets speciaals doen. Ik kon het zelf bijna niet geloven!"

De regerende kampioen neemt zes punten afstand in het wereldkampioenschap, maar het is tevergeefs: Schumacher wint de laatste vier Grote Prijzen en steekt zijn derde wereldtitel op zak, de eerste met Ferrari.

(Lees verder onder de video)
 

Het wordt evenwel niet de laatste overwinning van Mika Häkkinen op het mooiste circuit ter wereld. Vijf jaar later komt de dubbele F1-kampioen immers terug naar België voor een manche van de DTM. De Duitse competitie werkt exact vijftien jaar geleden zijn eerste en enige race af - ondanks deze geruchten - op het circuit van Spa-Francorchamps. In de gietende regen rijdt Häkkinen naar een dominante pole positie, een ideale manier om een dag later een gooi te doen naar zijn eerste succes in de Duitse discipline.

Mika Häkkinen wint DTM in Spa-Francorchamps in 2005
Mika Häkkinen wint DTM in Spa-Francorchamps in 2005
De polesitter neemt echter niet de beste start en ziet Audi-rijder Mattias Ekström aan zich voorbijkomen. De regerende DTM-kampioen neemt iets meer dan anderhalve seconde voorsprong en die kloof blijft gelijkaardig, tot een van de verplichte pitstops voor het verschil zal zorgen. Die van Ekström neemt 8,7 seconden in beslag, terwijl de Formule 1-kampioen een ronde later nieuw rubber komt halen en daar slechts 4,5 seconden voor nodig heeft. De Zweed komt nog even aandringen, maar niet veel later is de eerste DTM-zege van Mika Häkkinen een feit.

Mika Häkkinen op het podium: "Dit is een fantastisch resultaat. Ik maak dit jaar mijn debuut in de DTM en die eerste zege is er niet zomaar gekomen. Ik heb hier hard voor moeten zwoegen, maar ook het team en de andere Mercedes-rijders hebben me geholpen om in het juiste ritme te komen." 

Twee ronden voor het einde van de Belgische DTM-race eist de Raidillon overigens eens te meer zijn tol. Bernd Schneider, op dat moment viervoudig kampioen in de klasse, krijgt het in de strijd voor de zevende plek aan de stok met Opel-rijder Laurent Aiello, op zijn beurt de kampioen van 2002. Op vijf ronden van het einde scheuren beide kemphanen al een eerste keer zij aan zij door Eau Rouge. Schneider moet zijn inhaalpoging staken. Op twee ronden van het einde gebeurt identiek hetzelfde, maar ditmaal verkoopt de Duitser zijn huid een stuk duurder. Hij laat zijn C-Klasse staan en wordt licht aangetikt, voldoende om hem aan een enorme snelheid richting de bandenmuur te sturen.

Bekijk de eerste van drie DTM-zeges van Mika Häkkinen, maar ook de stevige klapper van teamgenoot Bernd Schneider, in onderstaande samenvatting.

 
Foto's: Daimler, Mercedes-Benz, McLaren



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Deutsche Tourenwagen Masters op vrijdag 15 mei 2020.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons