van der Horst

Etappe 4: Nabeschouwing Bernhard ten Brinke

Het eerste deel van de marathonetappe stond voor Bernhard ten Brinke en Tom Colsoul in het teken van een geïnspireerde inhaalrace. De oorzaak: een lekke band na 49 km. Zo kreeg de special stage over 429 km met start en eindpunt San Salvador de Jujuy extra lading. Met een 15e plaats tijdens de vierde Dakar-etappe, op 11:10 min. van dagwinnaar Stéphane Peterhansel, mag worden gesproken van geslaagd dagje ‘damage control’. “We hebben gedaan wat we konden.”
De totale etappe omvatte 629 km, waarvan 429 op snelheid, die zonder uitzondering werden afgelegd op een gemiddelde hoogte van 3500 meter. Vooral het eerste deel van de special was slopend door de vele grote stenen. “Na 49 kilometer reden we een band lek. En dan verspeel je iets meer dan vijf minuten met wisselen”, vertelt Bernhard. “We hadden bovendien pech bij het wegrijden, want net ervoor kwam een andere deelnemer langs en moesten we wachten tot het stof was opgetrokken.”

In de nog resterende 380 kilometer zocht het Nederlands-Belgische duo de balans tussen tijd terugwinnen en hun trouwe Overdrive Racing Toyota Hilux sparen. Na aankomst in het bivak in San Salvador de Jujuy gaat de rallywagen het parc ferme in en mag niet worden gesleuteld aan de Toyota. Morgen wacht met dezelfde techniek nog een beproeving over 327 km. “We hebben dus goed doorgereden, maar niet té.”

Het hoge basistempo bracht niettemin de nodige progressie: na de lekke band kwamen Bernhard en Tom als 28e door, negen waypoints later tikte de equipe van Overdrive Racing als 15e aan. “We hebben gedaan wat we konden en geen fouten gemaakt. Het tempo was goed, ondanks dat de motor door de ijle lucht niet het volle vermogen levert. Nu gaan we snel banden wisselen voordat de auto in het parc ferme gaat”, besluit de snelle coureur uit Zeddam.

De etappe van morgen: hoofdpijn ligt op de loer
Oppassen geblazen tijdens het tweede deel van de marathon-etappe. Op special tussen San Salvador de Jujuy en Uyumi over 327 km moeten Bernhard en Tom de techniek zien te sparen, vooral de banden, maar ook op hun gezondheid passen. Bolivia wordt bereikt op grote hoogte, tot wel 4600 meter, een record in de Dakar geschiedenis, en dus ligt hoogteziekte en hoofdpijn op de loer. De route zelf is ook veeleisend met off piste secties en serieuze uitdagingen voor de navigatoren…

Bernhard ten Brinke press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Dakar Rally Raid op woensdag 6 januari 2016.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons