van der Horst

Daytona 24: straffe openingsfase

Acura ARX-05 - Acura Team Penske
Acura ARX-05 - Acura Team Penske
De 24 Uur van Daytona stelt niet teleur. Na bijna drie uur wedstrijd woedt de strijd tussen de verschillende constructeurs, met voorlopig Acura in het voordeel. Nissan heeft een ronde verloren, maar kan handig gebruikmaken van de neutralisaties om die tijd terug te winnen. Voor Laurens Vanthoor begon de openingsmanche van het Noord-Amerikaanse IMSA-kampioenschap rampzalig, zijn jongere broer Dries en Audi-merkgenoot Fred Vervisch strijden vooraan mee in GTD. Maar wat als het straks begint te regenen?
Sterke Alonso

Vooraan in de race leken de openingsuren van de editie 2019 van de 24 Uur van Daytona meer op een spectaculaire achtervolgingsscène in de straten van Tokio. Acura, dat sinds de start van de wedstrijd steevast de leiding vast heeft, vocht met Mazda en Cadillac terwijl ze zich een weg probeerden te banen door de GT-deelnemers. Na twee uur wedstrijd kwam ook Fernando Alonso (#10 Wayne Taylor Racing - Cadillac DPi-V.R.) een eerste keer in beeld: de Spanjaard won meteen twee plaatsen en volgt Eric Curran (#31 Action Racing Express - Cadillac DPi-V.R.) en Helio Castroneves (#7 Acura Penske - Acura ARX-05) als hun schaduw.

Valse start voor Vanthoor, zelfsabotage bij Corvette

Start GT-LM divisie
Start GT-LM divisie
De GTLM-strijd draaide vrijwel meteen uit op een slagveld, met slachtoffers bij Porsche, Ford, Corvette. Laurens Vanthoor (#912 Porsche) was al na minder dan een halfuur aan de beurt toen teamgenoot Earl Bamber de wagen binnenbracht, vermoedelijk door een probleem met de splitter. Het verhaal bij Corvette was nog een stuk straffer: Oliver Gavin (#4) was niet goed wakker toen hij zich in de pitlane voor zijn teamgenoot parkeerde. Het gevolg was twee ronden tijdsverlies voor de andere wagen, de Porsche van Vanthoor hangt op vier ronden.

Corvette viel een tweede keer in de klappen toen de #4 werd bedacht met een drive through. De leiding ging verloren en werd het andere Porsche-team in de schoot geworpen. Ferrari (#62) en Ford (#66) vervolledigen het voorlopige podium.

Als het licht uitgaat...

Regerend winnaar GRT Lamborghini (#11) was naar Daytona afgezakt met de jonge Nederlander Rik Breukers aan het stuur. De Evo-versie van de Huracan GT3 rukte op naar de koppositie, maar Breukers miskeek zich op de Safety Car-procedure - hij nam een ronde voorsprong op de concurrentie... - met een pijnlijk lange Stop & Go tot gevolg. De Lamborghini-rijder kwam niet op de juiste manier de pitlane ingereden en mocht dus even later nog een tweede keer voorbij zijn pitcrew rijden.

Audi is aan het feest in de categorie voor GT3-wagens en heeft drie R8 LMS vooraan zien postvatten. WRT-rijder Ian James (teamgenoot van Fred Vervisch) verdedigt zijn leidersplaats tegen de merkgenoten van Starworks Motorsport en Land Motorsport (het team van Dries Vanthoor). Lexus en Acura zijn de eerste achtervolgers.

Foto: Acura Team Penske, Porsche Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zaterdag 26 januari 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 at Daytona.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons