De beste Norma-rijder is voorlopig... Tim Joosen!
Afgelopen weekend opteerden enkele teams, bijvoorbeeld Krafft Racing, om niet van rijder te wisselen tijdens de sprintraces en elke rijder een volledige wedstrijd over 60 minuten + 1 ronde te laten afwerken. In de Belcar-rangschikking heeft die keuze geen gevolgen, zolang men maar het verplichte minimum aantal races afwerkt dit seizoen. Niet zo in de Norma Driver Trophy, want daar staat een niet-deelname meteen ook gelijk aan een nulscore."
"Continuïteit is dus bijzonder belangrijk!" vervolgt Desschans zijn relaas. "Bovendien maakten de safety car-neutralisaties dit weekend de situatie er zeker niet eenvoudiger op. Strategisch kan je binnen Belcar wel een voordeel hebben door na 1 ronde te pitten, maar binnen de Norma Driver Trophy hanteren we een minimum rijtijd die 12% van de totale wedstrijdlengte bedraagt. Hoewel we dus op bepaalde wagens 2 rijders in actie zagen komen tijdens één race, pakt er op sommige wagens slechts één rijder punten... 12% van 60 minuten + 1 ronde staat gelijk aan ongeveer een achttal minuten. Hadden de rijders die in ronde 1 of 2 hun verplichte stop uitvoerden de pits opgezocht in de derde wedstrijdronde, dan hadden ze naar alle waarschijnlijkheid wel punten gekregen. Door die beide zaken, verplichte deelname en de minimum rijtijd, is het redelijk onverwacht Tim Joosen die momenteel de ranking aanvoert met 15 punten. Hij wordt van nabij gevolgd door Koen De Wit en Sam Dejonghe (beide 13 ptn), terwijl racewinnaar Jeffrey Van Hooydonk volgt op de vierde plaats met een saldo van 12 punten met dank aan een bonuspunt voor de pole en snelste ronde."
--- Klik hier voor de tussenstand in de Norma Driver Trophy 2019 (pdf) ---
Foto's: Niels Vaeck & Marnik Mouchaers
Tweet