van der Horst

Dirk Bogaerts: wanneer passie voor foto’s en auto’s een beroep wordt

Sinds medio 2014 is Dirk Fujifilm X-Ambassadeur voor België
Sinds medio 2014 is Dirk Fujifilm X-Ambassadeur voor België
Dirk Bogaerts is gespecialiseerd in autosportfotografie. Hij is een geaccrediteerd fotograaf en te vinden op raceweekends wereldwijd. In dit interview vertelt Bogaerts over zijn interesse voor de fotografie, racewagens en hoe hij in die wereld is terechtgekomen.
Hoe bent u fotograaf geworden? 
Het is een uit de hand gelopen hobby. Ik ben altijd al gepassioneerd geweest door fotografie. Ik heb het eigenlijk mijn hele leven als hobby gedaan. Dan beland je ineens rond je veertigste in een midlifecrisis. Jonge mensen geloven daar niet in, maar dat gebeurt dus echt (lacht).

Op mijn achtiende wilde ik eigenlijk fotografie gaan studeren. Maar mijn ouders vonden dat "geen echte studie maar slechts een hobby!" Ik heb dan uiteindelijk mijn studies van Burgelijk Ingenieur Mechanica Megatronica aangevat.

“Voor mij heeft de autosportfotografie heeft meerdere facetten. Voor sommige klanten kan ik portretten van rijders maken of prijsuitreikingen op evenementen fotograferen. Het gaat niet alleen om de auto's.”

Wat is er zo speciaal aan autosportfotografie?
Ik ben toevallig in de autosportfotografie terechtgekomen, maar het leuke vind ik eigenlijk dat je er veel aan kan toevoegen. De meeste autosportfotografen zijn ook echte autosportliefhebbers. Ik ben dat minder. Er zijn altijd mensen die meer weten dan ik en die meer kennis hebben over de teams, de racers, de geschiedenis van de autosport... Maar dat maakt dat die mensen graag wagens fotograferen en niet veel anders. Voor mij heeft autosportfotografie meerdere facetten. Daardoor is het voor mij zo interessant. Voor sommige klanten kan ik portretten van rijders maken of prijsuitreikingen op evenementen fotograferen. Het gaat niet alleen om de auto's.
 
Kunt u mij vertellen over de klassieke wagens die u bezit? 
Ja, ik heb een MGB uit het bouwjaar 1971, die ik in 2013 heb gekocht. Ik heb er al twee keer Schotland mee doorkruist. Af en toe doe ik er hier ook een ritje mee. Anderhalf jaar geleden heb ik een Ford Mustang van 1964 gekocht. Die ben ik nu  volledig aan het restaureren.
 
Wat was het mooiste circuit dat u hebt mogen fotograferen?
Dat is een moeilijke keuze, maar dan ga ik voor het Laguna Seca circuit in Californie. Langs de ene kant is het een mooi circuit perfect geïntegreerd in het landschap. Dat geeft natuurlijk mooie foto’s. Langs de andere kant is het een 'old school'-circuit, een erg technisch circuit. Er is voor de rijders niet veel marge om fouten te maken, en de fotografen staan er ook dicht bij de baan. Dit geeft natuurlijk spannende races en dat is ook fijner om te fotograferen.

Laguna Seca Circuit in Californië
Laguna Seca Circuit in Californië
Op sommige moderne circuits is er zoveel asfalt rond het circuit dat als een racer even een fout maakt hij zich kan herpakken en verder kan racen. Op Laguna Seca wordt de racer voor elke kleine misstap afgestraft. De race is dan over. De spanning in de foto’s weergeven, dat is wat mij boeit!
 

Wat zijn je volgende projecten? 
In dit nieuwe seizoen, na het Covid-jaar 2020, is autosport opnieuw aan de orde. We weten natuurlijk niet wat er nog kan gebeuren in de wereld, maar normaal, tot december, zal ik toch redelijk veel onderweg zijn.
 
Ik ben net naar het circuit van Nogaro in Frankrijk geweest om twee Franse kampioenschappen te fotograferen: de GT4 en TC. Dan was er de race in Monza, Italië, en voor de rest zullen we wel zien.

Foto: Dirk Bogaerts
Tekst: Floriane Léonard



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op dinsdag 20 april 2021.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons