van der Horst

Eengemaakt Amerikaans sportscar kampioenschap telt vier klassen

Grand-Am
Grand-Am
Vanaf volgend jaar fuseren de ALMS en Grand-Am tot een uniek endurance kampioenschap op Amerikaanse bodem, dat meldden we al eerder. In de aanloop naar de testdagen voor de 24 uren van Daytona hebben de organisatoren van beide kampioenschappen de structuur van de categorieën voor 2014 vrijgegeven. Er vielen op de persconferentie geen verrassingen te noteren, het nieuwe kampioenschap zal vier categorieën van wagens omvatten, LMP2/DP - LMPC - GT en GTC. Zoals te verwachten was, verdwijnen de LMP1’s van het toneel. Technische gegevens werden helaas niet gecommuniceerd.
Nissan Deltawing
Nissan Deltawing
De hoofdcategorie die het strijdtoneel zal vormen voor de algemene overwinning bestaat dus uit een mix van LMP2’s en Daytona Prototype (DP) wagens. Ook de fameuze Deltawing, die verleden jaar zijn debuut maakte op Le Mans, wordt er toegelaten. De prestaties van de verschillende wagens zullen via een balance of performance systeem aan elkaar gelijk gemaakt worden. Dit houdt in dat de DP’s sneller zullen worden gemaakt om de prestaties van de LMP2’s te evenaren en vice versa. Men kan zich echter wel de vraag stellen of men hierin zal slagen daar deze twee types van wagens enorm van elkaar verschillen qua eigenschappen, zo is een DP sneller op de rechte stukken, terwijl een LMP2 heerst in de bochten met extra downforce. De dure LMP1’s, waarvan er verleden seizoen nog amper drie exemplaren aan de start kwamen in de ALMS, worden zoals verwacht geweerd uit de nieuwe serie.

ALMS GTE-wagens
ALMS GTE-wagens
Ook de LMPC klasse blijft bestaan als een aparte categorie in het nieuwe kampioenschap, ook deze wagens zullen meer dan waarschijnlijk wat trager gemaakt worden. Dan zijn er nog de GT’s die worden samengebracht in twee, mogelijk drie categorieën. De huidige GTE’s uit de ALMS blijven welkom en zullen uitkomen in de GT-klasse, terwijl de Grand-Am GT’s en de GTC’s uit de ALMS samengevoegd worden in één klasse. Mogelijk komt er nog een derde klasse voor experimentele GT’s, GX genaamd, bij. De GX klasse werd dit jaar in het Grand-Am kampioenschap geïntroduceerd om de introductie van nieuwe technologieën te stimuleren zoals het gebruik alternatieve brandstoffen. Dertien modellen kregen tot op heden een selectie en indien de klasse succesvol blijkt zal zij dus ook in het nieuwe kampioenschap blijven bestaan.

Met het behouden van LMP2 en GTE bolides wenst men dus duidelijk de brug met Le Mans en de ACO niet op te blazen. Men gaf reeds aan de wagens zo dicht mogelijk bij hun ACO configuratie te willen houden ondanks de wijzigingen die onvermijdelijk zullen worden aangebracht. Men kan zich echter ook afvragen of de koninginneklasse wel degelijk een mengeling tussen DP én LMP2 zal worden, het ziet er immers naar uit dat de ALMS komend seizoen nauwelijks tot misschien zelfs geen LMP2's zal mogen ontvangen in zijn laatste jaargang. De LMP1's die dus aan hun laatste seizoen op Amerikaanse bodem beginnen, zouden daarentegen weer talrijker aanwezig moeten zijn in 2013...

Foto: Grand-Am, Nissan & ALMS



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in American Le Mans Series op vrijdag 4 januari 2013.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons