Eengemaakt Amerikaans sportscar kampioenschap telt vier klassen
Ook de LMPC klasse blijft bestaan als een aparte categorie in het nieuwe kampioenschap, ook deze wagens zullen meer dan waarschijnlijk wat trager gemaakt worden. Dan zijn er nog de GT’s die worden samengebracht in twee, mogelijk drie categorieën. De huidige GTE’s uit de ALMS blijven welkom en zullen uitkomen in de GT-klasse, terwijl de Grand-Am GT’s en de GTC’s uit de ALMS samengevoegd worden in één klasse. Mogelijk komt er nog een derde klasse voor experimentele GT’s, GX genaamd, bij. De GX klasse werd dit jaar in het Grand-Am kampioenschap geïntroduceerd om de introductie van nieuwe technologieën te stimuleren zoals het gebruik alternatieve brandstoffen. Dertien modellen kregen tot op heden een selectie en indien de klasse succesvol blijkt zal zij dus ook in het nieuwe kampioenschap blijven bestaan.
Met het behouden van LMP2 en GTE bolides wenst men dus duidelijk de brug met Le Mans en de ACO niet op te blazen. Men gaf reeds aan de wagens zo dicht mogelijk bij hun ACO configuratie te willen houden ondanks de wijzigingen die onvermijdelijk zullen worden aangebracht. Men kan zich echter ook afvragen of de koninginneklasse wel degelijk een mengeling tussen DP én LMP2 zal worden, het ziet er immers naar uit dat de ALMS komend seizoen nauwelijks tot misschien zelfs geen LMP2's zal mogen ontvangen in zijn laatste jaargang. De LMP1's die dus aan hun laatste seizoen op Amerikaanse bodem beginnen, zouden daarentegen weer talrijker aanwezig moeten zijn in 2013...
Foto: Grand-Am, Nissan & ALMS
Tweet