Australië: Mercedes 1-2 na strategische blunder van Ferrari
Vooraan reed Vettel weg van de competitie en in ronde dertien kwam Rosberg als eerste van de koplopers de pits binnen. Ferrari reageerde een ronde later en Vettel kon nog net voor Rosberg blijven. Kimi Räikkönen bleef op de piste en kloeg dat zijn banden bijna op waren. Nadat de Fin eindelijk zijn pitstop mocht afwerken, volgde er drama op de baan. In ronde 19 knalde Fernando Alonso op de linkerachterband van de Haas van Esteban Gutierrez. Alonso's F1-bolide knalde eerst tegen de linkermuur, ging in de zandbak over de kop, werd in de lucht gekatapulteerd en smakte hard tegen de bandenmuur. Beide rijders bleven ongedeerd en Alonso kon zichzelf heelhuids uit zijn benarde situatie redden.
De rode vlag werd uitgehangen waarop iedereen de pitlane inreed. Tijdens deze neutralisatie mochten de teams aan de wagens werken, alsook banden wisselen. Ferrari bleef evenwel bij de super-soft banden die ze voor Alonso's crash habben gemonteerd. Mercedes verkoos om niet meer te pitten en dus werd er voor mediumbanden geopteerd. Bij de herstart behield Vettel de leiding voor Rosberg en Räikkönen die even later met problemen naar de pits sukkelde. Diens Ferrari vatte even vuur maar het brandje kon door een pitmarshal snel gedoofd worden.
Geschoeid op super-softs waarin hij niet voldoende temperatuur kreeg, slaagde Vettel er niet in afstand te nemen van Rosberg. De Duitser kon niet anders dan zijn pitstop uit te stellen zo hij na een laatste stop met de softbanden de race wilde uitrijden. In Ronde 35 nam Rosberg de leiding van hem over. Door een probleem met de wissel van de linker voorband viel Vettel terug naar de vierde plaats, op zo'n 23 seconden van de leider. Einde race wist hij nog wel bij Hamilton aan te sluiten maar na een foutje diende Vettel zich finaal tevreden te stellen met een derde plaats.
Op de vraag van Ted Kravitz van het Britse Sky Sports F1 aan Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene waarom niet voor de mediumband werd gekozen, zei de Italiaan: ”We probeerden een agressieve strategie uit maar dit werkte uiteindelijk niet. In het begin van de wedstrijd ging alles vlot, maar toen kwam opeens die rode vlag...” Ferrari-ingenieur Jock Clear vulde aan: “We hadden geen enkele informatie over de mediumbanden. We hebben ze niet kunnen testen. Daarom bleven we op de super-softs.” Ferrari greep door een verkeerde bandenkeuze dan wel naast een lonkende zege, het verloop van de wedstrijd biedt de F1-fans mogelijk uitzicht op een spannend duel tussen Mercedes en Ferrari.Rosberg behaalde in Melbourne een vierde overwinning op rij, de vijftiende in zijn carrière. Hamilton en Vettel vervolledigden het podium. "Aussie" Ricciardo werd knap vierde voor Red Bull Racing, maar de "Rijder van de Dag"-nominatie gaat naar Romain Grosjean die dankzij een knappe zesde stek punten wist te sprokkelen voor het debuterende Haas. "Ik zei toch dat we een goede wagen hadden", aldus de Fransman. "We hebben er hard voor gewerkt. Onze strategie werkte perfect. Het was niet makkelijk, maar we hebben ongeveer alles goed gedaan en we hebben het gehaald." Afspraak binnen twee weken in Bahrain voor de tweede wedstrijd van het seizoen.
Uitslag Race F1 Grote Prijs van Australië 2016
# | Rijder | Team | Resultaat |
---|---|---|---|
1. | Nico Rosberg | Mercedes AMG | 57 ronden in 1:48:15.565 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes AMG | +8.060s |
3. | Sebastian Vettel | Scuderia Ferrari | +9.643s |
4. | Daniel Ricciardo | Red Bull Racing | +24.330s |
5. | Felipe Massa | Williams | +58.979s |
6. | Romain Grosjean | Haas | +72.081s |
7. | Nico Hülkenberg | Force India | +74.199s |
8. | Valtteri Bottas | Williams | +75.153s |
9. | Carlos Sainz Jr. | Toro Rosso | +75.680s |
10. | Max Verstappen | Toro Rosso | +76.833s |
11. | Jolyon Palmer | Renault | +83.399s |
12. | Kevin Magnussen | Renault | +85.606s |
13. | Sergio Pérez | Force India | +91.699s |
14. | Jenson Button | McLaren Honda | +1 ronde |
15. | Felipe Nasr | Sauber | +1 ronde |
16. | Pascal Wehrlein | Manor | +1 ronde |
17. | Marcus Ericsson | Sauber | DNF |
18. | Kimi Räikkönen | Scuderia Ferrari | DNF |
19. | Rio Haryanto | Manor | DNF |
20. | Esteban Gutierrez | Haas | DNF |
21. | Fernando Alonso | McLaren Honda | DNF |
22. | Daniil Kvyat | Red Bull Racing | Niet gestart |
Foto's: Georges De Coster
Tweet