van der Horst

Duitsland: Rosberg op pole voor eigen publiek

Nico Rosberg - Mercedes AMG Petronas Formula One Team
Nico Rosberg - Mercedes AMG Petronas Formula One Team
Nico Rosberg vertrekt morgen vanop de beste startpositie tijdens zijn thuiswedstrijd, de Grote Prijs van Duitsland. De voormalige WK-leider was tijdens de kwalificaties een tiende sneller dan ploegmakker Lewis Hamilton. Andermaal palmt Mercedes de eerste startrij in, de troepen van Red Bull Racing op de tweede startrij zijn enkele tiende trager. Daniel Ricciardo reed de derde tijd op vier tienden van de pole. Bij Ferrari, dat de derde rij voor zijn rekening nam, kijkt men al aan tegen een achterstand van acht tienden.
Lewis Hamilton - Mercedes AMG Petronas Formula One Team
Lewis Hamilton - Mercedes AMG Petronas Formula One Team
In Q1 zetten de Mercedes-piloten meteen de toon met een snelste tijd voor Lewis Hamilton. De Brit bleef zijn ploegmakker voor met twee tienden. Ricciardo reed de derde tijd. Bovendien reden de zilveren bolides op een hardere band dan de concurrentie. De Sauber's palmden de laatste startrij in maar voor de overige posities in Q1 zagen de opvallend weinige toeschouwers een mooi duel tussen de rijders van Manor, Haas, Toro Rosso, Renault en McLaren. Uiteindelijk waren het Kevin Magnussen, Pascal Wehrlein, Daniil Kvyat en Rio Haryanto die de boeken konden toedoen. Voor Kvyat was het gat met Sainz wederom opvallend groot. De Spanjaard stonds zes plaatsen hoger dan de Rus.

Esteban Gutierrez - Haas F1 Team
Esteban Gutierrez - Haas F1 Team
Ook in de tweede sessie stond er geen maat op het merk uit Stuttgart. Hamilton en Rosberg waren de enigen die onder de 1:15 geraakten, Max Verstappen volgde op vier tienden. Teleurstelling bij McLaren; na de succesvolle GP van Hongarije en de hoopvolle vrije training dit weekend lagen zowel Fernando Alonso als Jenson Button eruit na Q2. De bolides van Haas reden de elfde en vijftiende tijd waarbij Romain Grosjean echter vijf plaatsen achteruit zal gezet worden voor het vervangen van de versnellingsbak. Carlos Sainz Jr. wacht mogelijk ook een penalty na het hinderen van Felipe Massa.

Daniel Ricciardo - Red Bull Racing
Daniel Ricciardo - Red Bull Racing
Ondanks dat vooral Ricciardo aantoonde hoe snel de Red Bull kan zijn over één rondje was er in de laatste sessie andermaal niets te doen aan de hegemonie van Mercedes. Het merk met de ster pakte zijn elfde pole van het seizoen, zijn achtste één-twee. Toch zag het er lange tijd naar uit dat het Hamilton zou worden die met de eer zou gaan strijken. Rosberg diende namelijk zijn eerste poging af te breken met een elektronisch probleem. De Duitser reed vervolgens een ijzersterke tweede sector in zijn enige rondje, een prestatie waar Hamilton in zijn tweede poging niet aan kon tippen. Op enige afstand palmden de Red Bull's en de Ferrari's de tweede en derde startrij in. De vierde en vijfde rij werden verdeeld over de coureurs van Force India en Williams.

Uitslag Kwalificaties F1 Grote Prijs van Duitsland 2016

#RijderTeamResultaat
1.Nico RosbergMercedes AMG1:14.363
2.Lewis HamiltonMercedes AMG1:14.470
3.Daniel RicciardoRed Bull Racing1:14.726
4.Max VerstappenRed Bull Racing1:14.834
5.Kimi RäikkönenScuderia Ferrari1:15.142
6.Sebastian VettelScuderia Ferrari1:15.315
7.Nico HülkenbergForce India1:15.510
8.Valtteri BottasWilliams1:15.530
9.Sergio PérezForce India1:15.537
10.Felipe MassaWilliams1:15.615
11.Esteban GutierrezHaas1:15.883
12.Jenson ButtonMcLaren Honda1:15.909
13.Carlos Sainz Jr.Toro Rosso1:15.989
14.Fernando AlonsoMcLaren Honda1:16.041
15.Romain GrosjeanHaas1:16.086
16.Jolyon PalmerRenault1:16.665
17.Kevin MagnussenRenault1:16.716
18.Pascal WehrleinManor1:16.717
19.Daniil KvyatToro Rosso1:16.876
20.Rio HaryantoManor1:16.977
21.Felipe NasrSauber1:17.123
22.Marcus EricssonSauber1:17.238


Foto's: Georges De Coster



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Jonathan Haesaerts in Formule 1 op zaterdag 30 juli 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Grote Prijs van Duitsland.
  • LTF

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons