van der Horst

F1 kortnieuws: Flavio Briatore belandt achter de tralies

Flavio Briatore
Flavio Briatore
We beginnen dit nieuwsblok rondom de Formule 1 dit keer met een opmerkelijke strafzaak. De voormalige teambaas van de toenmalige Formule 1-teams van Benetton en later Renault is door de Italiaanse rechtbank veroordeeld tot een celstraf van 18 maanden, zo meldt de Gazzetta dello Sport. Het zal u niet verbazen dat de flamboyante Italiaan is betrapt op een fraudezaak waarbij enkele miljoenen werden verduisterd.
  • De Swert Opticiens
Schumacher's eerste F1 zege - podium GP van België 1992 met Briatore, Patrese & Mansell
Schumacher's eerste F1 zege - podium GP van België 1992 met Briatore, Patrese & Mansell
De 67-jarige Briatore is door het gerechtshof van Genua veroordeeld tot een celstraf van achttien maanden en dit vanwege belastingontduiking. De playboy betaalde voor zijn jacht, de Force Blue, geen enkele cent aan de Italiaanse fiscus, wat volgens het openbaar ministerie niet de bedoeling kan geweest zijn. In het totaal is Briatore, samen met vier medeverdachten, de staat nog 3,5 miljoen euro aan belastinggeld schuldig. De Italiaan was in zijn periode als teambaas ook niet vies van list en bedrog. Tijdens zijn dienstverband bij Benetton werd er openlijk getwijfeld aan de legaliteit van de Benetton van kampioen Michael Schumacher vanwege het gebruik van illegale software. Later was de man, die zijn vermogen vergaarde in dienst van het kledingmerk Benetton, betrokken bij het ‘crashgate’ schandaal bij Renault. Deze schurkenstreek, waarbij Nelsinho Piquet in Singapore opzettelijk de muur inreed om Fernando Alonso de overwinning te schenken, leverde Flavio Briatore een lange schorsing op.

Rosberg test Halo systeem
Rosberg test Halo systeem
De strenge eisen die verbonden zijn aan de Halo bezorgen de F1-teams heel wat kopzorgen, zo meldt Mclaren-hoofdengineer Matt Morris. De geruchtmakende Halo is vanaf seizoen 2018 in de koningsklasse verplicht. “Het was een grote uitdaging de introductie van de Halo”, aldus de Brit over de veiligheidsproeven. “We wisten altijd al dat het een uitdaging zou worden. We hebben heel wat tijd en geld geïnvesteerd om enige oefentests uit te kunnen voeren. We ontdekten enkele problemen maar waren in staat om deze tijdig te verhelpen en het chassis aan te passen”. Toch vond de hoofdengineer van het team uit Woking de FIA-test erg spannend. “Er waren enkele momenten waarop ons hart even oversloeg, met name tijdens de proeven vanuit een schuine hoek. Dan moet de Halo het gewicht van een flinke Londense bus kunnen weerstaan. Het bekijken van die tests is behoorlijk angstaanjagend gezien de druk die ermee gepaard gaat”.

Terwijl woensdag de eerste F1-bolide, de Haas VF-18, getoond werd, maakte het formule 1-team van Red Bull eerder deze week bekend dat het de RB14 op maandag 19 februari onthult aan de wereld.

Foto's: Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Michel Helders in Formule 1 op woensdag 14 februari 2018.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons