van der Horst

Kortnieuws met o.a. Halo-geklaag en getemperde Renault-verwachtingen

Éric Boullier - Zak Brown - McLaren Renault - MCL33
Éric Boullier - Zak Brown - McLaren Renault - MCL33
Daags voor het begin van de wintertesten ontwaakt de Formule 1-wereld gestaag uit zijn winterslaap. Tijdens de verschillende teampresentaties waren de verwachtingen uiteraard hoog en de uitspraken fel. Zo stak Mercedes-teambaas Toto Wolff zijn mening over de verplichte cockpitbescherming, die dit jaar zijn intrede maakt, niet onder stoelen of banken. De 46-jarige Oostenrijker zou de Halo het liefst van de Formule 1-bolide willen zagen!
Toto Wolff - Mercedes F1 Team
Toto Wolff - Mercedes F1 Team
Toto Wolff deed zijn uitspraak afgelopen week tijdens de officiële presentatie van de Mercedes W09 op het Britse circuit van Silverstone. Wolff was onder de indruk van de nieuwe auto, maar blijkbaar niet wat betreft de veelbesproken Halo. “Als je me een kettingzaag zou geven, zou ik de Halo er zo afzagen”, aldus de uitgesproken teambaas. “We moeten naar de veiligheid van de piloten kijken, maar de Halo ziet er niet uit. We moeten met iets beters op de proppen komen, iets wat er gewoonweg beter uitziet dan dit. Daarnaast is de Halo ook nog eens een enorm gewicht bovenop de auto. Het verpest de hele gewichtsverdeling van de auto”, zo beklaagt de succesvolle teamchef zich.

Cyril Abiteboul - Renault
Cyril Abiteboul - Renault
Stoffel Vandoorne moet er rekening mee houden dat de Renault V6 achterin de McLaren bij aanvang van de komende F1-jaargang nog niet op volle toeren draait. De Franse fabrikant wil aan het begin van het seizoen geen enkel risico nemen met de betrouwbaarheid van hun krachtbron, die het ook aan de klantenteams McLaren en Red Bull Racing levert, nadat er vorig jaar behoorlijk wat problemen waren met de duurzaamheid van de Franse motor. “We hebben besloten om voor de eerste motor een compromis te sluiten, om er zo voor te zorgen dat we de juiste basis hebben”, vertelt Cyril Abiteboul, directeur Renault Formule 1, aan motorsport.com. “Als je bij de eerste race al tegen problemen aanloopt, heb je daar niet alleen tijdens die race last van, maar werkt dat het hele seizoen door. Dat kunnen we onszelf niet permitteren. Het belangrijkste is om de ontwikkeling van de motoren in de fabriek te synchroniseren met de introductie van nieuwe motoren omdat we dit jaar maar een zeer beperkt aantal motoren beschikbaar hebben. De focus ligt echt op de betrouwbaarheid dit seizoen”, aldus de Fransman.

Esteban Ocon - Force India
Esteban Ocon - Force India
Team Sahara Force India maakte afgelopen week meer bekend rond de presentatie van de nieuwe Formule 1-wagen voor 2018. Het wordt voor de fans van de Indiase renstal al vroeg de wekker zetten, want de VJM11 gaat al om 8:00, voorafgaande aan de testdag, onthuld worden door de vaste rijders voor dit seizoen, Sergio Perez en Esteban Ocon. Nicholas Latifi en Nikita Mazepin zijn gecontracteerd als ontwikkelingsrijders, waarbij laatstgenoemde de door een Mercedes V6 aangedreven VJM11 een uur later de Catalaanse piste nabij Barcelona zal opsturen, om een aanvang te maken met testwerk voor de aankomende week. De eerste testweek voorafgaande aan Formule 1-seizoen 2018 duurt vier dagen met start op maandag 26 februari en slot op donderdag 1 maart.

Foto's: Racing International photography & McLaren



Dit artikel werd gepubliceerd door Michel Helders in Formule 1 op zondag 25 februari 2018.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons