Maleisië: Strooien de weergoden roet in het eten bij Mercedes?
Fernando Alonso maakt overigens zo goed als zeker zijn race-debuut bij McLaren-Honda dit weekend, na de crash in Barcelona die hem voor de openingsrace in Australië aan de kant hield. Ook Valtteri Bottas, die kloeg van hevige nekpijn na de kwalificaties "down under" en op het laatste moment diende af te haken, is in principe voldoende hersteld om zijn terugkeer te maken bij de troepen van Frank Williams. De Grote Prijs van Maleisië is op fysiek vlak echter geen walk in the parc; de hoge luchtvochtigheidsgraad (80-90%) en dito temperatuur (ongeveer 30-40° C) maakt de GP tot één van de zwaarste op de kalender en dat zowel voor mens als machine.
De twee lange rechte stukken op het circuit in Maleisië, met in het midden de imposante hoofdtribune, zijn zoals steeds voorzien van een DRS-zone waardoor we hopelijk weer heel wat inhaalacties zullen zien. Ook de eerste krappe bochtencombinatie dienen we in het oog te houden; kom je daar goed door bij het doven van de lichten, kan je heel wat plaatsen winnen of... verliezen. De karakteristieken van de omloop zijn danig anders dan deze in Melbourne, wat maakt dat de onderlinge waardeverhoudingen in het veld mogelijk lichtjes kunnen kantelen.
Pirelli brengt voor het eerst de harde banden mee, herkenbaar aan de oranje streep op de zijkant, en dat vanwege het vrij abrasieve asfaltlint en de unieke combinatie aan snelle en tragere bochten. Geen zacht rubber dit keer, wel de mediumband welke de snelste optie zou moeten zijn op het asfaltlint van Sepang. Tijdens de Grote Prijs verwachten we drie stops, net als vorig jaar, terwijl de kans op een neutralisatie vrij laag is. De kwalificaties zijn te volgen vanaf 10 uur onze tijd, de wedstrijd begint al een uur vroeger, om 9 uur. Voor wie de wekker nodig heeft zondagochtend, hou er zeker ook rekening mee dat we dit weekend overschakelen naar zomertijd.
Foto's: Racing International Photography & McLaren
Tweet