van der Horst

Maleisië: Strooien de weergoden roet in het eten bij Mercedes?

Nico Rosberg - Mercedes AMG
Nico Rosberg - Mercedes AMG
Niets lijkt Mercedes dit seizoen te kunnen stoppen, na hun demonstratie tijdens de openingswedstrijd in de straten van Albert Park lijkt de toon gezet voor de rest van het seizoen. Alleen, in Maleisië lijken we ook dit jaar, na de zondvloed uit 2009, af te stevenen op zeer zware weersomstandigheden. Het gebied rond Sepang heeft wel vaker af te rekenen met hevige regenval, zo vielen de kwalificaties vorig jaar ook al in het water.
  • VR Racing
Sebastian Vettel - Red Bull Racing
Sebastian Vettel - Red Bull Racing
Jammer genoeg voor de neutale toeschouwer lijkt het alsof we dit seizoen op bijzondere omstandigheden moeten rekenen om Mercedes niet te zien winnen. Gelukkig loert de kans op regen tijdens de race in Maleisië altijd om de hoek en een regenbui kan uiteraard het hele wedstrijdverloop in de war sturen. In normale omstandigheden heeft in principe Lewis Hamilton de beste papieren in handen, hij versloeg hier vorig jaar teamgenoot Nico Rosberg met een comfortabele 17 seconden nadat die laatste zijn landgenoot Sebastian Vettel voor zich op de grid diende te dulden na een verregende kwalificatiesessie. Het was evenwel de eerste zege voor Hamilton en dat na acht starts... Van de nog actieve rijders behaalden Sebastian Vettel en Fernando Alonso elk drie zeges - eveneens het record op de omloop in Sepang.

Fernando Alonso
Fernando Alonso
Fernando Alonso maakt overigens zo goed als zeker zijn race-debuut bij McLaren-Honda dit weekend, na de crash in Barcelona die hem voor de openingsrace in Australië aan de kant hield. Ook Valtteri Bottas, die kloeg van hevige nekpijn na de kwalificaties "down under" en op het laatste moment diende af te haken, is in principe voldoende hersteld om zijn terugkeer te maken bij de troepen van Frank Williams. De Grote Prijs van Maleisië is op fysiek vlak echter geen walk in the parc; de hoge luchtvochtigheidsgraad (80-90%) en dito temperatuur (ongeveer 30-40° C) maakt de GP tot één van de zwaarste op de kalender en dat zowel voor mens als machine.

Nico Rosberg - Mercedes AMG
Nico Rosberg - Mercedes AMG
De twee lange rechte stukken op het circuit in Maleisië, met in het midden de imposante hoofdtribune, zijn zoals steeds voorzien van een DRS-zone waardoor we hopelijk weer heel wat inhaalacties zullen zien. Ook de eerste krappe bochtencombinatie dienen we in het oog te houden; kom je daar goed door bij het doven van de lichten, kan je heel wat plaatsen winnen of... verliezen. De karakteristieken van de omloop zijn danig anders dan deze in Melbourne, wat maakt dat de onderlinge waardeverhoudingen in het veld mogelijk lichtjes kunnen kantelen.

97c060da7f443b05584f5fc3c2e97f34bfd148e5.jpg
Pirelli brengt voor het eerst de harde banden mee, herkenbaar aan de oranje streep op de zijkant, en dat vanwege het vrij abrasieve asfaltlint en de unieke combinatie aan snelle en tragere bochten. Geen zacht rubber dit keer, wel de mediumband welke de snelste optie zou moeten zijn op het asfaltlint van Sepang. Tijdens de Grote Prijs verwachten we drie stops, net als vorig jaar, terwijl de kans op een neutralisatie vrij laag is. De kwalificaties zijn te volgen vanaf 10 uur onze tijd, de wedstrijd begint al een uur vroeger, om 9 uur. Voor wie de wekker nodig heeft zondagochtend, hou er zeker ook rekening mee dat we dit weekend overschakelen naar zomertijd.

Foto's: Racing International Photography & McLaren



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Formule 1 op dinsdag 24 maart 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Grote Prijs van Maleisië.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons