van der Horst

Maleisië: Hamilton pakt tweede regenpole op rij

Lewis Hamilton - Mercedes AMG
Lewis Hamilton - Mercedes AMG
Een storm die over het circuit van Sepang trok, zorgde ervoor dat de kwalificatie met maar liefst 50 minuten werd uitgesteld en de hele sessie werd dan ook op een natte baan afgewerkt. Hamilton toonde zich in die omstandigheden net als in Australië de sterkste, al kwam Vettel verrassend sterk uit de hoek. De eerste rondetijden van Q3 bleken de snelste; de enige die zijn positie bij het vallen van de vlag nog kon verbeteren was Hamilton's teamgenoot Nico Rosberg, hij snoepte de derde plaats in extremis af van Fernando Alonso.
  • LTF
Nico Rosberg - Mercedes AMG
Nico Rosberg - Mercedes AMG
De Spanjaard kon desalniettemin tevreden zijn met een vierde startplaats, nadat hij bij het begin van Q2 nog in contact kwam met de Toro Rosso van de negentienjarige beginneling Daniil Kvyat. De sessie werd meteen stilgelegd, een snel werkende Ferrari-crew kon de breuk in de ophanging gelukkig snel herstellen. Kvyat had genoeg aan een nieuwe voorvleugel, maar zou zich later net niet plaatsen voor de beslissende Q3. Ook Räikkönen profiteerde van het kleine oponthoud, Ferrari had bij de start van Q2 namelijk beide wagens net als in Q1 naar buiten gestuurd met intermediates, maar de andere teams bewezen al snel dat de full wets de betere keuze waren door de regen die opnieuw zijn opwachting maakte. Vermits nog niemand de kans had gehad om een tijd op de tabellen te zetten, vertrok de Fin bij de herstart van Q2 vrolijk met het juiste rubber.

Sebastian Vettel - Red Bull Racing
Sebastian Vettel - Red Bull Racing
Ook Vettel bleef, ondanks zijn goede startpositie, niet gespaard van pech. Al vroeg in Q1 werd hij door zijn team binnen geroepen om een reset uit te voeren van de motor, gelukkig voor hem kreeg de Renault-krachtbron tijdens het verdere verloop van de kwalificatie geen kuren meer. Erger was het gesteld met rode lantaarn Marcus Ericsson, op het einde van Q1 verloor hij de controle over zijn Caterham op de spekgladde kerbstones en veroorzaakte zo een rode vlag én overwerk voor zijn monteurs.

Rosberg - Hamilton - Vettel
Rosberg - Hamilton - Vettel
Ondanks de terugkeer van Ron Dennis maakte men bij McLaren een inschattingsfout in de beslissende Q3. Het team stuurde beide wagens opportunistisch de baan op met intermediates, Magnussen koos na één ronde al voor regenbanden, terwijl Button overtuigd leek van het feit dat de piste snel zou opdrogen en opnieuw intermediates liet monteren. De overige teams uit de top tien lieten luttele minuten later hun eerste tijden optekenen, niemand behalve Rosberg slaagde er daarna nog in posities te winnen, ondanks het gebruik van een tweede set intermediates.

UPDATE: Bottas wordt drie plaatsen teruggezet op de grid voor het hinderen van Ricciardo tijdens de kwalificatie. De Fin zal dus starten van op de achtiende plaats en verliest bovendien twee punten van zijn saldo bonuspunten op zijn rijbewijs. Bottas telt nu nog 10 punten, wanneer een rijder op nul moet hij een race aan de kant blijven.

Uitslag Kwalificatie F1 Grote Prijs van Maleisië 2014

#RijderTeamResultaat
1.Lewis HamiltonMercedes1:59.431
2.Sebastian VettelRed Bull Racing - Renault+0.055s
3.Nico RosbergMercedes+0.619s
4.Fernando AlonsoFerrari+0.744s
5.Daniel Ricciardo Red Bull Racing - Renault+1.110s
6.Kimi RäikkönenFerrari+1.787s
7.Nico Hulkenberg Force India - Mercedes+2.281s
8.Kevin Magnussen McLaren - Mercedes+2.782s
9.Jean-Éric VergneScuderia Toro Rosso - Renault+3.647s
10.Jenson ButtonMcLaren - Mercedes+4.622s
11.Daniil KvyatScuderia Toro Rosso - Renault+3.310s
12.Esteban GutiérrezSauber - Ferrari+3.328s
13.Felipe MassaWilliams - Mercedes+3.419s
14.Sergio PérezForce India - Mercedes+3.470s
15.Valtteri BottasWilliams - Mercedes+3.715s
16.Romain Grosjean Lotus - Renault+3.844s
17.Pastor Maldonado Lotus - Renault+4.891s
18.Adrian Sutil Sauber - Ferrari+4.948s
19.Jules BianchiMarussia - Ferrari+5.519s
20.Kamui KobayashiCaterham - Renault+6.412s
21.Max ChiltonMarussia - Ferrari+7.205s
22.Marcus EricssonCaterham - Renault+7.224s


Foto's: Racing International Photography



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons