van der Horst

FIA geeft technische details vrij voor Electric GT

FIA Electric GT
FIA Electric GT
De FIA heeft de technische details vrijgegeven voor de Electric GT, een elektrische variant van de GT's, die in oktober vorig jaar op tafel kwam. Zo zullen de wagens een gelijkaardige prestatie leveren als de huidige GT3's en krijgen de constructeurs vrij spel betreffende de aandrijving om deze dan te gebruiken in een model van hun voor de consumenten bestemd huidig gamma.
  • St. Paul
De vrijheid inzake de aandrijving geeft ook de kans om constructeurs die nog nooit een benzine aangedreven wagen gemaakt hebben de kans te geven om hun kunnen te tonen. Qua specificaties mag men twee of vier elektrische motoren installeren en krijgt men de keuze tussen een achter- of vierwielaangedreven transmissie. Het enige wat vast ligt is de batterij. Saft, dat eveneens het Peugeot Hypercar-project van batterijen voorziet, levert de cellen waarna, de constructeur zelf mag bepalen welke accu’s en aandrijflijn hij gebruikt. De batterij zelf zal tot 700 Kw kunnen regeneren en kan evenveel verdragen wanneer men deze versneld wil opladen, waarbij deze tot 60% zou opgeladen kunnen worden tijdens een pitstop.

Qua vermogen mikt men op 430 Kw, wat gelijk is aan 575 PK en tevens zo'n 200 Kw meer dan de huidige Formule E-wagens. Hiermee zou de wagen in 2,4 seconden van 0 naar 100 gaan en een topsnelheid kunnen halen van 300 km/u. In tegenstelling tot de elektrische eenzitters wordt er wel gemikt om te racen op permanente circuits. Volgens de laatste geruchten zou het racedebuut plaatsvinden in 2023, al is dit nog niet bevestigd door de FIA zelf.

Foto: FIA



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Circuit Internationaal op woensdag 21 april 2021.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons