van der Horst

6H Spa: Audi op cruise control naar de triple

Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
De laatste voorbereiding voor de 24H van Le Mans is achter de rug. Na het wegvallen van de Toyota #7 was meteen ook de spanning uit de race wat betreft welk merk er de zege zou grijpen. Spannend bleef het tot einde om welke Audi nu zou winnen. Uiteindelijk bleef de #1 Audi al bij al nog eenvoudig haar zusterwagens voor. Het trio Tréluyer/Fässler/Lotterer pakt zo een eerste zege van het nog jonge seizoen en lijkt in bloedvorm voor de 24H van Le Mans.
Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
Opmerkelijk en wel degelijk het vermelden waard is dat de #1 Audi het leeuwendeel van de pech te verwerken kreeg. Zo maakte Lotterer in de eerste bocht een fout, kreeg hij af te rekenen met een lekke band en moest hij een tik incasseren helemaal op het einde van de race. Het drietal Tréluyer/Fässler/Lotterer is meer dan klaar om de 24H van Le Mans eind juni aan te vatten en een derde opeenvolgende zege op hun palmares bij te schrijven. Toyota zal binnen een kleine 2 maanden nog ferm uit haar pijp moeten komen om iets tegen de Audi armada te kunnen doen.

De Audi's werden finaal geklasseerd als 1 - 2 - 3 met de nummers #1, #2 en #3 in diezelfde volgorde. Een unicum in de reeds lange geschiedenis van Audi! De #2 van Duval/Kristensen/McNish werd tweede, maar had op verschillende ogenblikken de kans om de zege binnen te halen. De snelheid ontbrak echter op de e-tron quattro van de 'oudjes' met de 'jonkie' om het de wereldkampioenen moeilijker te maken.

Rebellion Racing - Lola B12/60 Coupé Toyota
Rebellion Racing - Lola B12/60 Coupé Toyota
De nieuwe "langere" Audi R18 TDI e-tron quattro van Gené/Di Grassi/Jarvis werd een mooie derde in haar debuutrace. Merk wel dat deze auto in de volledige Le Mans set-up en aëro stond. De #3 moest finaal een ronde prijsgeven op haar winnende zusterwagen. Op een vierde plaats bracht Sébastian Buemi de Toyota TS030 model 2012, binnen. De vijfde plaats was voor de snelste Rebellion Lola-Toyota in handen van het trio Heidfeld/Jani/Prost. De Rebellion zusterwagen en de Strakka Racing HPD sloten de LMP1- klasse en de top zeven af.

Pecom Racing - Oreca 03 Nissan
Pecom Racing - Oreca 03 Nissan
In de LMP2-klasse ging de zege naar de Pecom Racing Oreca 03 - Nissan. De overwinning hing evenwel aan een zijden draadje na een lekke band voor Pierre Kaffer met nog aan halfuur op de klok en een korte splash and dash met nog een paar minuten te gaan. Kaffer/Minassian/Perez Companc haalden het aan de meet uiteindelijk voor de OAK Racing Morgan van Olivier Pla, David Heinemeier Hansson en Alex Brundle.

Bertrand Baguette en Jos Claes
Bertrand Baguette en Jos Claes
De top drie werd afgesloten door de Jota Racing Zytek Z11SN - Nissan van Simon Dolan, Oliver Turvey en Lucas Luhr. Onze enige landgenoot in de wedstrijd, Bertrand Baguette, was in de Morgan Nissan een maatje te klein om mee te strijden met het gros van de LMP2-toppers; hij moest samen met teamgenoten Ricardo Gonzalez en Martin Plowman vrede nemen met een vierde plaats in de LMP2-klasse op één ronde van de winnende Oreca 03.

Aston Martin Vantage vs. Ferrari 458 Italia
Aston Martin Vantage vs. Ferrari 458 Italia
De mooiste gevechten vonden echter plaats in de LMGTE Pro klasse. De AF Corse Ferrari 458 Italia van Bruni en Fisichella ging met de bloemen lopen voor de Aston Martin van Fred Makowiecki, die op zijn beurt maar nipt de AF Corse Ferrari van Kobayashi kon afhouden: het verschil was 1 seconde. Een mooi podium al mag er nog wat nagepraat worden over het manoeuvre van Gianmaria Bruni aan boord van de winnende #51. Hij tikte met nog een uur te gaan Patrick Pilet van de baan en kreeg hiervoor voorlopig geen sanctie.

Controversieel was overigens ook de late stop and go voor beide Aston Martin. De #97 en #98 moesten met nog een klein uur op de klok binnen voor een straf die ze begaan hadden tijdens de safety-car sessie toen de race amper een uur bezig was! Een uitkomst van de straf waar maar liefst 4 uur tussen lag, ietwat lang lijkt het ons. 

Autosport.be voelde na afloop van de wedstrijd enkele winnaars aan de tand, hun reacties kan je elders op deze website terugvinden. Onze fotografen zorgden tevens voor twee fotoboeken met beelden van deze endurance race. Daarnaast sorteerden ze tevens de beelden van de startgrid in twee albums; één met foto's van de babes en één met de overige beelden.

Foto: Martijn Wouters & Georges De Coster



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons