6H Spa: Audi op cruise control naar de triple
De Audi's werden finaal geklasseerd als 1 - 2 - 3 met de nummers #1, #2 en #3 in diezelfde volgorde. Een unicum in de reeds lange geschiedenis van Audi! De #2 van Duval/Kristensen/McNish werd tweede, maar had op verschillende ogenblikken de kans om de zege binnen te halen. De snelheid ontbrak echter op de e-tron quattro van de 'oudjes' met de 'jonkie' om het de wereldkampioenen moeilijker te maken.
De nieuwe "langere" Audi R18 TDI e-tron quattro van Gené/Di Grassi/Jarvis werd een mooie derde in haar debuutrace. Merk wel dat deze auto in de volledige Le Mans set-up en aëro stond. De #3 moest finaal een ronde prijsgeven op haar winnende zusterwagen. Op een vierde plaats bracht Sébastian Buemi de Toyota TS030 model 2012, binnen. De vijfde plaats was voor de snelste Rebellion Lola-Toyota in handen van het trio Heidfeld/Jani/Prost. De Rebellion zusterwagen en de Strakka Racing HPD sloten de LMP1- klasse en de top zeven af.
In de LMP2-klasse ging de zege naar de Pecom Racing Oreca 03 - Nissan. De overwinning hing evenwel aan een zijden draadje na een lekke band voor Pierre Kaffer met nog aan halfuur op de klok en een korte splash and dash met nog een paar minuten te gaan. Kaffer/Minassian/Perez Companc haalden het aan de meet uiteindelijk voor de OAK Racing Morgan van Olivier Pla, David Heinemeier Hansson en Alex Brundle.
De top drie werd afgesloten door de Jota Racing Zytek Z11SN - Nissan van Simon Dolan, Oliver Turvey en Lucas Luhr. Onze enige landgenoot in de wedstrijd, Bertrand Baguette, was in de Morgan Nissan een maatje te klein om mee te strijden met het gros van de LMP2-toppers; hij moest samen met teamgenoten Ricardo Gonzalez en Martin Plowman vrede nemen met een vierde plaats in de LMP2-klasse op één ronde van de winnende Oreca 03.
De mooiste gevechten vonden echter plaats in de LMGTE Pro klasse. De AF Corse Ferrari 458 Italia van Bruni en Fisichella ging met de bloemen lopen voor de Aston Martin van Fred Makowiecki, die op zijn beurt maar nipt de AF Corse Ferrari van Kobayashi kon afhouden: het verschil was 1 seconde. Een mooi podium al mag er nog wat nagepraat worden over het manoeuvre van Gianmaria Bruni aan boord van de winnende #51. Hij tikte met nog een uur te gaan Patrick Pilet van de baan en kreeg hiervoor voorlopig geen sanctie.
Controversieel was overigens ook de late stop and go voor beide Aston Martin. De #97 en #98 moesten met nog een klein uur op de klok binnen voor een straf die ze begaan hadden tijdens de safety-car sessie toen de race amper een uur bezig was! Een uitkomst van de straf waar maar liefst 4 uur tussen lag, ietwat lang lijkt het ons.
Autosport.be voelde na afloop van de wedstrijd enkele winnaars aan de tand, hun reacties kan je elders op deze website terugvinden. Onze fotografen zorgden tevens voor twee fotoboeken met beelden van deze endurance race. Daarnaast sorteerden ze tevens de beelden van de startgrid in twee albums; één met foto's van de babes en één met de overige beelden.
Foto: Martijn Wouters & Georges De Coster
Tweet