van der Horst

FIA weert iedereen buiten teamleden en officials uit de pits

Start Grote Prijs van Duitsland 2013
Start Grote Prijs van Duitsland 2013
De internationale automobielfederatie FIA neemt maatregelen na het incident tijdens de Grote Prijs van Duitsland afgelopen weekend. De maatregelen zijn ingrijpend te noemen en men kan zich de vraag stellen of de organisatie onder leiding van Jean Todt wel de oorzaak van het probleem aanpakt door enkele reeds voor 2014 goedgekeurde regels vervroegd te willen introduceren. Concreet houdt de beslissing onder meer in dat de pitlane enkel toegankelijk is voor marshals en teamleden, terwijl de toegang voor media streng wordt ingeperkt en deze laatste groep enkel toegelaten blijft in de zone aan de pitmuur. Daarnaast wordt, niet geheel onbegrijpbaar, het dragen van een helm verplicht en zal de snelheid in de pitlane tijdens de meeste meetings beperkt worden tot 80 km/u.
Pitstop Mark Webber GP van Duitsland 2013
Pitstop Mark Webber GP van Duitsland 2013
We geven nog even kort een overzicht van de feiten. Tijdens de Grote Prijs van Duitsland had een van de meccano's van Red Bull Racing problemen om het rechterachterwiel van de RB9 van Mark Webber te bevestigen tijdens een pitstop. Webber vertrok, maar het achterwiel kwam vrijwel onmiddellijk los waarna het herleid werd tot een ongeleid projectiel en een cameraman van de FOM raakte. Hoewel cameraman Paul Allen momenteel in het ziekenhuis in Koblenz verblijft, wordt verwacht dat de Brit volledig zal herstellen van het incident.

Fernando Alonso achtervolgt Lewis Hamilton tijdens GP Duitsland 2013
Fernando Alonso achtervolgt Lewis Hamilton tijdens GP Duitsland 2013
Om een herhaling van de feiten te voorkomen, al lijkt het ons eerder een poging om de impact en mogelijk escalatie in geval van een herhaling in te dijken, wil de FIA een aantal wijzigingen introduceren. Voor het seizoen 2014 kondigde de wereldraad van de FIA reeds een reglement goed waarin teamleden die aan een wagen werken verplicht een helm moeten dragen, terecht als u het ons vraagt. Daarnaast zal de snelheid in de pitlane teruggebracht worden van 100 km/u naar 80 km/u, buiten in Melbourne, Monaco en Singapore, waar sowieso reeds een snelheidsbeperking van 60 km/u gold. De boetes voor overtreders zijn in de meeste gevallen overigens nog straffer dan deze die worden uitgedeeld op de openbare weg in België, 100 euro voor elke km/u boven de limiet tot een maximum van 1000 euro tijdens de vrije trainingen. Daarnaast kan een rijder ook extra bestraft worden als hij voordeel uit de overtreding wilde halen.

Glaasje op? Laat je rijden!
Glaasje op? Laat je rijden!
De FIA verwacht tegen morgen (woensdag) ook een geschreven verslag van Red Bull Racing, welke de organisatie ook zal delen met de andere teams met het oog op het verbeteren van de veiligheid en het voorkomen van gelijkaardige gebeurtenissen in de toekomst. Enkel mits een intensieve samenwerken en ondersteuning vanuit een overkoepelend orgaan kan de koningsklasse van de eenzitterij een feest worden en vermijden we spijtige tragedies.

Foto's: Georges De Coster & Racing International Photography



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons