Thuismatch in Spa: The Belgian Connection
"Honda Europe neemt het operationele gedeelte op zich en het is mijn taak de samenwerking te coördineren tussen de Japanse Honda R&D-ingenieurs en het Italiaanse JAS Motorsport dat zich om de ontwikkeling van het Civic-chassis bekommert. Daarnaast ben ik het aanspreekpunt in de contacten met de FIA, met promotor Eurosport en ook activiteiten georganiseerd door nationale Honda-filialen behoren tot mijn takenpakket", aldus De Braekeleer die uiteraard met ongeduld uitkijkt naar de manche in Spa. "Kom vooral kijken. Spa is een must voor het WTCC. Vooral voor zij die het WTCC nog niet kennen, loont het de moeite om langs te komen: de ambiance is heel amicaal, de paddock is open voor iedereen en er is natuurlijk het spektakel op de piste.” De Braekeleer werkt bij Honda overigens ook nauw samen met oud-collega press officer Koen Wijckmans en fotograaf David Noels, beiden eveneens elk raceweekend voor het Japans merk in de weer.
Ook De Braekeleer's opponent bij Citroën, Yves Matton, werkt reeds lang samen met zijn huidige werkgever. Via zijn bedrijf Prorace, gespecialiseerd in de voorbereiding en de verhuur van wedstrijdwagens, is de in Kortrijk geboren Matton in de jaren negentig nauw betrokken bij de Citroën-challenge. In 2002 wordt hij teammanager bij Citroën Racing, waar hij ook verantwoordelijk is voor de dienst klantencompetitie. In 2008 start hij MY Racing op, dat zich toelegt op de distributie van Citroën Racing-onderdelen in de Benelux en Duitsland. Na een ommetje bij Kronos Racing promoveert begin hij in 2012 tot Directeur bij Citroën Racing dat met Sébastien Loeb en Daniel Elena de wereldtitels in het WRC aan elkaar rijgt. Sedert het Franse merk vorig jaar besloot nieuwe uitdagingen aan te gaan en naast het WRC ook een ambitieus WTCC-programma opstartte, verdeelt de inmiddels bijna 47-jarige Belg zijn tijd en energie nu over beide disciplines.
Ook hij is blij dat het WTCC na negen jaar nog eens Spa aan doet. "Ik hoop dat het publiek massaal present tekent, want het WTCC loont de moeite. De slogan van het kampioenschap "Real Cars, Real Racing" staat precies voor wat het is: drie constructeurs officieel vertegenwoordigd, vier FIA-wereldkampioenen met samen niet minder dan 15 wereldtitels aan de start, twee wedstrijden op één namiddag, inhaalmanoeuvres die je de adem afsnijden... welk ander kampioenschap biedt zoiets?"
Met Nève, Matton en De Braekeleer is de Belgische kous evenwel niet af. Ook permanent FIA-afgevaardigde Yves Bacquelaine wiens beslissingen als voorzitter van de sportcommissarissen onvermijdelijk ingrijpend zijn, mag gerust een zwaargewicht worden genoemd. De imposante Belg stoelt een deel van die beslissingen dan weer op technische rapporten die hem of zijn collega's onder meer door een andere landgenoot worden aangereikt: Marcel Servais.
Servais, een in thermische motoren gespecialiseerde burgerlijk ingenieur, was aanvankelijk zelfstandig motortuner en voorzitter van de technische controle bij de RACB, later secretaris bij de NSK. Sedert negen jaar werkt hij als technisch afgevaardigde voor de WTCC-promotor. De kans dat je hem op circuit tegen het lijf loopt, is miniem aangezien onze man zich doorgaans in de technische boxen schuilhoudt; daar zorgt hij er voor dat alles wat bij de technische keuring komt kijken zoals weegschaal, meettoestellen enz. in optima forma verkeert. In samenwerking met de technische FIA-afgevaardigde verricht hij tevens de metingen bij de technische controle; die resulteerden dit seizoen reeds meermaals in diskwalificaties.
U merkt het, de tricolore bijdrage tot het WTCC-gebeuren is niet gering en dat geldt zeker ook voor de TV-coverage van de WTCC-wedstrijden. Die wordt voor Eurosport weliswaar verzorgd door het Franse AMP Visual TV, maar een flink deel van de effectieven ter plekke daar zijn landgenoten die dezelfde job voorheen voor het failliete Alfacam verrichtten. Met gemiddeld 14 camera's langs de baan, 2 RF HD-camera's in de pitlane, paddock en op de grid, en zo'n 24 on-board-camera's in acht wagens, verwennen zij wereldwijd zo'n 557 miljoen race fans per jaar met spectaculaire beelden.
Foto's: Hans van Onsem
Tweet