van der Horst

Finale in Macau: wie wordt vice-kampioen?

ddd105bbe8276c48a641da21465d31f0bf8eb7bb.jpg
Met de beide races in de straten van Macau is het WTCC-kampioenschap komend weekend alweer aan de seizoenfinale toe. De karavaan strijkt voor de negende keer op rij neer in de Chinese gokstad die eigenlijk best model kan staan voor de wedstrijden zelf want ook die krijgen doorgaans het predicaat 'loterij' opgekleefd. De nabijheid van de vangrails in de toch al smalle straten met blinde bochten in het oude stadsgedeelte, gecombineerd met de hoge snelheden rond het waterreservoir en richting Lisboa-bocht, maken dat de rijders naast extreme stuurvaardigheid ook op heel wat geluk moeten rekenen om ongeschonden uit de hardbevochten confrontaties te komen.

Gokstad Macau
Gokstad Macau
Wie Macau zegt, zegt brokken maar dat blijkt ook ter gelegenheid van de 60ste editie van de Macau Grand Prix geen reden te zijn om af te haken. Wel integendeel,voor menig Aziatische toerwagenrijder vormt de Macau-afspraak een uitgelezen gelegenheid om zich met de roemruchte omloop én de wereldtop te meten. Getuige het record-startveld van 34 wagens die morgen (donderdag) tijdens de voorafgaande testsessie voor het eerst van het asfalt zullen proeven.

657b6118027baff4e1db86f4ef7e3355940bba52.jpg
Het wordt dit weekend vooral uitkijken naar de prestaties van Gabriele Tarquini en Tom Chilton. Zowel de Italiaan als de Brit zijn nog in de running voor de titel van vice-kampioen achter de ongenaakbare kampioen Yvan Muller. Spijts een zege in het eerste Shanghai-treffen scoorde Chilton ter gelegenheid van het vorige WTCC-weekend slechts twee punten meer dan de Honda-rijder, wat zich vertaalt in een achterstand van 22 punten. Geen onmogelijke opdracht, gezien er in de voormalige Portugese kolonie nog 55 punten te rapen vallen. Zelf James Nash, die 29 punten bij Tarquini in het krijt staat is nog niet uitgeteld voor de tweede plaats in de eindstand.


9f19724b16b89b6632ab80dbc751255c93092733.jpg
Chilton kan in zijn zoektocht naar de dubbelslag voor het RML van Ray Mallock mogelijk opnieuw (?) rekenen op teamgenoot en leermeester Yvan Muller; die heeft naar eigen zeggen immers veel te danken aan het Britse team. Tenzij de eergierige Elzasser voor een zevende seizoenzege gaat om zijn laatste seizoen aan het stuur van een Chevrolet in schoonheid af te sluiten na recent toch zes keer op rij naast de grootste beker te hebben gegrepen.

Een zege die Muller geenszins cadeau zal krijgen want ook binnen het Castrol Honda World Racing Team wil men de verjaardag van het eerste podium voor de (toen nog prototype-) Civic WTCC op gepaste wijze vieren.

Tiago Monteiro
Tiago Monteiro
Tiago Monteiro finishte in wat toen amper de derde race voor de nieuwe wagen was op een onverhoopte derde plaats en bovendien leeft de Portugees na zijn recente zege in Shanghai op een wolk. De Civic zeult net als de Chevrolet Cruze 40 kg extra met zich mee maar verwijzend naar de recente hattrick in Shanghai en de prima handling en dito remvermogen van de Civic op de bochtige 6.2km lange Guia-omloop, leeft men bij Honda met vertrouwen naar de laatste afspraak toe. Noteer dat de BMW 320 TC's en SEAT León's hier dertig, respectievelijk tien kilogram zwaarder aan de start zullen staan dan in Shanghai. Niet bepaald hoopgevend voor merk-voortrekkers Tom Coronel en Rob Huff, al kent eerstgenoemde hier elke vierkante centimeter van de omloop en overstijgt de Brit in Macau steeds zichzelf.

8e4bd6ef806d5d92025c8d3f69fb86598f1b3c6c.jpg
James Nash is nagenoeg zeker van eindwinst in de Yokohama Trophy. Na een sterke beurt in Shanghai met twee klasse-overwinningen, heeft de Bamboo Engineering-rijder komend weekend nog slechts twee luttele punten nodig om de titel van beste privérijder voor naaste achtervolger én teamgenoot Alex MacDowall veilig te stellen.  Traditiegetrouw sprokkelen de privérijders in Macau dubbele punten, een toegift waartoe destijds werd besloten  om de niet-fabrieksrijders en -teams te overtuigen de kostelijke verplaatsing toch maar te maken.

De recent in het leven geroepen Asia Trophy, voorbehouden aan Aziatische deelnemers, gaat zo goed als zeker richting Yukinori Taniguchi. De Japanner telt 17 punten meer dan China Dragon Racing-vertegenwoordiger Filipe de Souza terwijl er nog maar 20 punten voor het grijpen liggen. Na het Aziatische drieluik in Suzuka te zijn gestart met de Wiechers-Sport BMW van Fredy Barth en in Shanghai met een Campos Racing SEAT Leon twee zeges te hebben geboekt, verschijnt de Japanner thans met de competitieve ex-Nykjaer Nika Racing Chevrolet Cruze aan de start.

Hugo Valente - Campos Racing
Hugo Valente - Campos Racing
Campos Racing-rijder Fernando Monje geeft, naar verluidt om familiale redenen, forfait voor de laatste afspraak. Zijn plaats bij Campos wordt ingenomen door de Chinees Michael Soong, één van de tien Aziatische rijders hier present, die teamgenoot wordt van onze Zuiderbuur Hugo Valente. André Couto is evenmin van de partij, de Macanees verkoos immers in de Audi R8 LMS Cup aan te zetten; zijn Campos-SEAT zou aanvankelijk door de Rus Nikolay Karamyshev worden bemand maar die werd in laatste instantie vervangen door de 19-jarige Konstantins Calko uit Letland, een primeur voor de serie.
 
Eurosport brengt uiteraard live verslag van zowel de kwalificaties op vrijdag als de warmup en beide races op zondag. Het wordt overigens de allerlaatste WTCC-warmup; in 2014 wordt de weinig relevante want bij beduidend frissere temperaturen verreden ochtendlijke oefengalop immers geschrapt. 


Timing Macau (Eurosport Live):

840d16bb19dc6fc66a024e413cd857f3777f3157.jpg

Vrijdag 15 november:
08:30-09:30u - Qualifying (Q1 30' / Q2 15')

Zondag 17 november:
01:30-02:00u - Warm up
04:00-05:00u - Race 1 (9 ronden)
05:00-06:00u - Race 2 (9 ronden)


Foto's: FIA WTCC en Hans van Onsem




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op woensdag 13 november 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Macau Grand Prix.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons