Finaleraces: Dylan Derdaele gaat voor winst op Nederlands getint podium
Net zoals tijdens de twee vrije sessies verliep de 20 minuten durende kwalificatie ook zeer chaotisch – Hanne Terium ging al van de baan tijdens de opwarmronde – en na het vrijmaken van de piste (en het vrijgeven van Code Rood) had Kenny Herremans prompt de snelste ronde neergezet, maar werd nadien door een pak Nederlanders voorbijgesneld en was pas 5de in het Belgisch-Nederlands klassement. In de Belgische rangorde bleef hij de baas van Bert Longin, David De Saeger en een verrassende Giovanni Van Lil.
Met nog tien minuten te gaan barstte het gevecht in al zijn hevigheid los en dat leidde tot het… schrappen van bepaalde snelste ronden van liefst 12 rijders voor het niet respecteren van de track limits! De enige die vrijuit ging was Laurens de Wit en de Nederlander bleek in de herziene uitslag de snelste voor Colin Caresani – ondanks drie geschrapte ronden – en Kenny Herremans, ook auteur van drie foute rondjes, maar goed voor het Belgisch punt voor de “pole position”. Van hetzelfde laken een broek voor Bert Longin, David De Saeger en Dylan Derdaele, terwijl een verrassende Giovanni Van Lil, foutloos over de hele lijn, knap 5de eindigde. Helaas. In zijn haast om nog beter te doen maakte Van Lil een foutje en knalde tegen de vangrails. Code rood trad opnieuw in werking en maakte een einde aan een tumultueuze kwalificatie, waarin Bert Longin ondertussen langsheen de piste in panne was gevallen.
Met de omgedraaide Top 5 zou revelatie Van Lil in ‘pole position’ starten voor Dylan Derdaele, David De Saeger, Bert Longin en Kenny Herremans, de echte ‘pole’-man, maar de auto bleek in die mate beschadigd dat Van Lil en de mannen van Belgium Driver Academy noodgedwongen de handdoek in de ring dienden te gooien.
Zonder Van Lil – de pole-plaats bleef onbezet –, Hanne Terium en Tom Feyaerts, wiens versnellingsbak werd overgebouwd op de #24 van Bert Longin, slaagde Derdaele erin om na de start als snelste aansluiting te vinden met Nederlanders Rik Koen en Daan Pijl. Bert Longin volgde op plaats 4, David De Saeger was 6de en iets achterop zat Kenny Herremans als 8ste. Een incident in die eerste ronde, waarvan Belle Rappange het slachtoffer werd, zorgde voor de komst van de safety car.
In de 17 minuten resterende tijd kon Herremans zich na de herstart herpakken en ging Longin-De Saeger vooraf, achter Koen, Pijl, Derdaele, Caresani, De Wit.. In ronde 7 wrong Derdaele zich tussen Koen en Pijl en met opnieuw safety car tot en met de geblokte vlag zouden de posities niet meer wijzigen. Ook niet voor de overige plaatsen op het Belgische podium, met een 2de plaats voor Kenny Herremans en de 3de stek voor David De Saeger; nipt voor Bert Longin. Wegens ‘driving conduct’ verloor hij die 4de plaats aan Philippe Huart, maar hij wint één punt voor het verwezenlijken van de snelste rondetijd. Met nog één race te gaan leidt nu De Saeger (179), voor Herremans (178) en Longin (171).
Dylan Derdaele: “Zonder safety car had ik wellicht dichter kunnen eindigen. Vooral in de finale ronden denk ik dat ik nog kans maakte om Koen vooralsnog ergens te verschalken. Ik ben hem blijven opjagen, maar, ja, toen de race geneutraliseerd werd, besefte ik dat we onder SC tot op de eindmeet zouden gaan. Deze 2de overwinning smaakt zoet en toont dat we zonder herhaalde pech mee voor de titel hadden kunnen vechten. Akkoord, ik miste één meeting, maar als we de tussenstand bekijken, weten we waar we punten hebben laten liggen. Dat ik hier niettemin een rol speel in de titelontknoping – ik snoep kostbare punten af van de drie leiders – houdt mij niet echt bezig: ik ga altijd voor het uiterste en wil elke race waarin ik start, winnen. Niets meer en niets minder.”
Zonder Van Lil en Terium leidde Nathan Vanspringel de Junior Ford Fiesta Sprint Cup van start tot finish en voor de 2de plaats hield debutant Dylan De Wolf prompt Alexander Borgmans achter zich. Met 112 punten is de rijder van de #29 Vanspringel Automobiles Brussel al zeker van de Belgische titel in de Junior-klasse.
Nathan Vanspringel: “Dit was zeker niet de mooiste overwinning. Omdat ik geholpen werd door de afwezigheid van Giovanni Van Lil en Hanne Terium. Ik ben er immers van overtuigd dat ik het niet onder de markt zou gehad hebben met Giovanni, die tijdens de kwalificaties al toonde dat hij pakker sneller presteerde. Giovanni was totdan ongrijpbaar. Op de piste ben ik wel tot het uiterste moeten om de twee Rappange’s bij te benen en dat gevecht België-Nederland heeft mij bloed, zweet en tranen gekost. Ongeacht het resultaat morgen in Race 2 heb ik de titel op zak. Dat schenkt mij niettemin tevredenheid. Omdat ik tot en met de vorige meeting rekening moest houden met Giovanni, Hanne en niet te vergeten Alexander Borgmans en besefte dat ik hier op TT Circuit Assen nog veel had te verliezen.”
In het Ford Dealer Team Championship staan #29 Vanspringel Automobiles en #32 Ford Van den Bossche met 174 gelijk aan de leiding, voor #25 FordStore Feyaerts (169).
In de Dutch Belgian Super Star doet Daan Pijl met die 3de plaats toch een goede zaak, want hij verstevigt de leiding met 183 punten, voor Laurens de Wit (170), David De Saeger (150), Rik Koen (140) en Kenny Herremans (139).
Op zondag 20 oktober wordt klokslag 15u30 de start gegeven van de laatste en beslissende race en kennen we ook de naam van de opvolger van Kenny Herremans, de kampioen in 2018.
Uitslag Race 1: 1. Derdaele 11 ronden; 2. Herremans, op 1.036; 3. De Saeger, op 1.960; 4. Huart, op 2.667; 5. Longin 2.110; 6. Vanspringel, op 6.853; 7. De Wolf, op 8.394; 8. Borgmans, op 9.833; 9. De Witte, op 12.722
Ford Fiesta Sprint Cup
Tweet