van der Horst

Formule E introduceert pitboost-technologie na meer dan twee jaar testen

Nissan tijdens een pitstop
Nissan tijdens een pitstop
Na meer dan twee jaar testen is het eindelijk zover: de Formule E introduceert dit seizoen pitstops, waarbij iedereen zal 'tanken' met de pitboost-technologie. Die optie lag al enige tijd op tafel bij Jeff Dodds en zijn team, maar als gevolg van diverse factoren konden de tests pas tijdens de pre-seasontests in Jarama worden afgerond. Het systeem zal echter niet in elke race worden toegepast en er bestaan al twijfels over de bijhorende reglementen.
  • Skylimit Events
Pit Boost is vergelijkbaar met een tankbeurt in een reguliere race of in het dagdagelijkse leven. In dit geval krijgen de auto's een energieboost van tien procent via een oplader met een vermogen van 600 kW. Die procedure duurt ongeveer dertig seconden.

Hoewel die technologie al geruime tijd op de agenda van de Formule E staat, werd de implementatie ervan om diverse redenen telkens uitgesteld, tot het punt dat sommigen zich afvroegen of het ooit wel zou worden ingevoerd. Maar dit seizoen is het zover. Het is de bedoeling om een extra strategisch element toe te voegen en zo de races nog onvoorspelbaarder te maken. Dit weekend zal Pit Boost echter nog niet worden toegepast.

2024 Formule E Monaco e-Prix
2024 Formule E Monaco e-Prix
Pit Boost zal voor het eerst gebruikt worden ter gelegenheid van de derde race van het seizoen in Jeddah. Volgens Motorsport.com zal de technologie alleen worden ingezet tijdens dubbele raceweekends, zoals die, naast Jeddah, in Monaco, Tokio, Shanghai, Berlijn en Londen. Hoewel Pit Boost al langer is opgenomen in het sportreglement, staat er nog een aanpassing op stapel om te bepalen hoe die het best kan worden gecombineerd met de bestaande Attack Mode.

Safety Car 2023 Monaco E-Prix
Safety Car 2023 Monaco E-Prix
Er rijst echter al enige kritiek op van de rijders. Een van de regels stelt dat slechts één auto per team per ronde de pitstraat mag betreden. Dat kan problematisch worden wanneer een slecht getimede safety car tussen de eerste en tweede groep auto's op de baan komt, wat een nadeel kan opleveren voor bepaalde rijders. Het blijft dus afwachten of de nieuwe regels in de loop van het seizoen verder zullen worden aangepast.

Foto: Formula E - Kurt Vanhoenacker



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op dinsdag 3 december 2024.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons