van der Horst

Formule E-wagen voor 2018 oogt futuristisch (+ Foto's)

Spark Racing Technology SRT05e concept
Spark Racing Technology SRT05e concept
Spark Racing Technology is door de FIA gekozen om het chassis te bouwen voor het seizoen 2018-2019 van de Formula E. Het bedrijf heeft ook de afgelopen seizoenen in samenwerking met het Italiaanse Dallara en autobouwer Renault reeds ingestaan voor de ontwikkeling van het chassis dat nu gebruikt wordt in de elektrische eenzitterklasse en de naam SRT01e draagt. De uitdaging voor de Formule E de komende jaren is niet gering, dus heeft het bedrijf nog een pak ontwikkelingswerk voor de boeg.
Spark Racing Technology SRT05e concept
Spark Racing Technology SRT05e concept
Een veelgehoord argument tegen Formule E, niet in het minst bij de grote autoconstructeurs, is dat de batterijtechnologie niet echt een promotie vormt voor elektrische wagens. De voornaamste reden daarvoor is dat rijders verplicht zijn om te wisselen van wagen tijdens een race omdat de batterijen het niet lang genoeg uithouden. Die commentaar moet de komende jaren door Spark Racing Technology de wereld worden uitgeholpen door verdere ontwikkeling. Zo willen de troepen van Frederic Vasseur onder meer de batterijen verbeteren met het oog op een grotere autonomie van de wagens eerder dan een snellere rondetijd.

Spark Racing Technology SRT05e concept
Spark Racing Technology SRT05e concept
Vanaf 2018 zou de capaciteit van de energieopslag verdubbeld worden, van 28 kWh nu tot 54 kWh. Nadeel van deze beslissing is dat het gewicht van de batterij daarmee verhoogt, terwijl er een algemene wens is om het totaalgewicht van de wagen te verlagen met tien percent. Om dat doel te bereiken, zal de SRT05e, zoals de bolide genoemd zal worden, moeten gebruikmaken van onder meer andere materialen en een verbeterde aerodynamica. Opvallend is dat het voorgestelde concept een windscherm bevat. Net als zijn grote broer, de Formule 1, werkt de Formule E dus aan een systeem dat het hoofd van de piloten moet beschermen bij rondvliegend debris.

Spark Racing Technology SRT05e concept
Spark Racing Technology SRT05e concept
Daarnaast moeten de bolides ook sexy ogen, wat ook duidelijk blijkt uit de vrijgegeven renders. In het verleden stond Dallara in voor de aerodynamische kant van het verhaal, waarbij het naast de monocoque ook het bodywerk leverde en de samenwerking met het roemruchte bedrijf wordt ook in de toekomst voorgezet. Het nieuwe bodywerk ziet er althans futuristisch uit, maar of de vernieuwde bolides ook meer aandacht van het brede publiek zullen trekken, valt nog af te wachten...

Foto's: Spark Racing Technology



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Formule E op vrijdag 17 februari 2017.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons