van der Horst

Toyota presenteert TS050 Hybrid (+ Foto's)

Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 Hybrid
In navolging van concurrenten Audi en Porsche de afgelopen dagen, heeft ook Toyota vandaag het doek gehaald van zijn strijdwapen voor het wereldkampioenschap uithouding en de 24 Heures du Mans editie 2016. Dat de Japanse constructeur de blauwe Hybrid-tinten in de ban doet en terugkeert naar een traditionele rood-witte livrei, was reeds geweten. Toyota GAZOO Racing opteert dit seizoen in de jacht voor een nieuwe wereldtitel opnieuw voor Davidson/Buemi/Nakajima op de ene wagen en Conway/Sarrazin/Kobayashi op de zusterbolide, waarbij laatsgenoemde de gepensioneerde Alex Wurz vervangt.
De Toyota TS050 Hybrid kon op heel wat geïnteresseerde blikken rekenen
De Toyota TS050 Hybrid kon op heel wat geïnteresseerde blikken rekenen
In tegenstelling tot zijn voorgangers, is de TS050 Hybrid uitgerust met een turbomotor. Ook het hybridesysteem gebaseerd op condensatoren gaat op de schop en wordt ingeruild voor een meer traditioneel systeem op batterijen. In tegenstelling tot de straatwagens, vertrouwde Toyota de afgelopen jaren voor zijn FIA WEC-bolides steeds op een hybridesysteem dat zijn energie opsloeg in condensatoren. Omdat men merkte tegen de limieten aan te lopen van de technologie, is er dus beslist over te stappen. Zowel de turbo-krachtbron als het 8MJ hybridesysteem leveren een equivalent van om en bij de 500pk en bieden volgens team director Rob Leupen de garantie om ook de komende maanden en jaren nog voldoende doorontwikkeld te worden. Ook het chassis is naar eigen zeggen volledig nieuw, net als de drie aeropakketten, één voor de eerste twee races, één voor Le Mans en één voor de races na Le Mans, met specifieke aandacht voor de wedstrijd in Mexico.

Rob Leupen - Toyota Gazoo Racing Team Director
Rob Leupen - Toyota Gazoo Racing Team Director
Qua ambities steekt Toyota niet onder stoelen of banken dat het opnieuw aan de kop van het veld wil komen postvatten. De TS050 Hybrid, de derde LMP1 van de Japanners sinds hun terugkeer in 2012, moet die doelstelling helpen waarmaken, al blijft het voor de teamleiding koffiedikkijken wat concurrenten Audi en Porsche van progressie geboekt hebben tijdens de winter; "Porsche is wat mij betreft nog steeds de topfavoriet", aldus Leupen.
 
Lees ook: Porsche stelt nieuwe wagen voor
Lees ook: Audi onthult technische details en kleuren van nieuwe R18 LMP1

Foto's: Martijn Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in FIA World Endurance Championship op donderdag 24 maart 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting The Prologue.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons