van der Horst

Franco Fun Festival: Allure Team bevestigt voor de Hankook 25 Hours VW Fun Cup

#277 Allure Team - VW Fun Cup Evo3
#277 Allure Team - VW Fun Cup Evo3
Van de 101 ingeschreven deelnemers kwamen uiteindelijk 98 VW Fun Cup aan de start van de acht uur van het Franco Fun Festival. De #277 Allure Team (Cédric Bollen-Gilles Debrus-Sébastien Kluyskens), eerder al winnaar in Magny-Cours, domineerde de derde manche van het seizoen, beschouwd als de generale repetitie voor de 25 Hours VW Fun Cup. Het podium van de Belgische competitie werd vervolledigd door de #280 Socardenne by Milo (Kevin Caprasse-Christophe Nivarlet-Matteo Raspatelli) en de #269 Jac Motors (Mathieu Detry-Stéphane Perrin-Sébastien Incardona). In Biplace won de #361 Credeco by Leader (Philippe Denis-Quentin Denis-Norbert Camara-Edouard Chevalier) voor de allereerste keer.
  • Powercars
Na zijn succes in Magny-Cours veroverde de #277 Allure Team een tweede succes in dit seizoen van de VW Fun Cup powered by Hankook. Een schrandere strategie, wat meeval met de neutralisaties, extreem korte rijderswissels en drie piloten die zowel snel als regelmatig waren: het gekende recept leverde Cédric Bollen, Gilles Debrus en Sébastien Kluyskens een comfortabele zege op na de acht uur van het Franco Fun Festival.

“Deze overwinning is voor onze kameraad Claude Poncelet, die op een andere wagen van Allure Team uitkwam en blessures opliep tijdens een ongeval gisteren”, liet Cédric Bollen optekenen. “We kozen voor een erg voorzichtige strategie om geen tijd te verliezen in geval van een Safety Car. En dat heeft perfect gewerkt. Naast die strategie, denk ik dat ons trio nog beter gepresteerd heeft dan tijdens de race in Magny-Cours. Dat belooft voor de 25 Hours, waar we mikken op een vijfde succes.”

#280 Socardenne by Milo - VW Fun Cup Evo3
#280 Socardenne by Milo - VW Fun Cup Evo3
Achter de koplopers woedde een hevige strijd voor de tweede plaats. Een ultieme Safety Car (de achtste) op een dertigtal minuten van het einde bracht Kevin Caprasse (geassocieerd met Christophe Nivarlet en Matteo Raspatelli op de #280 Socardenne by Milo) en Mathieu Detry (de teamgenoot van Stéphane Perrin en Sébastien Incardona op de #269 Jac Motors) weer bij elkaar, maar de rangorde voor de twee kleinste podiumtredes zou niet meer veranderen.

De #421 DDK Racing van Pierre-Yves Corthals, Claude Pirson, Stéphane Boulanger en WTCR-rijder Yann Erlacher bracht spektakel in de openingsfase, maar zag zijn ambities in rook opgaan door een afgebroken steunpunt van de kuipstoel. De #426 Acome Racing van Martin Leburton en vader en zoon Piron (Pierre en Gilles) leek eveneens op weg naar een sterk resultaat, maar een probleem met de uitlaat maakte een goed resultaat onmogelijk.
 
Aan de voet van het podium vonden we dus de #2 DRM Autographe (Amaury Richard-Stéphane Lémeret-Gilles Smits) en de #149 Socardenne by Milo (Kevin Balthazar-Logan Jadot-Tom Rensonnet), die sterk terugkwamen in de slotfase na een euvel met de versnellingsbak.
 
Pure en Fun: DZ Racing by Acome als ware kampioenen
 
#255 DZ Racing by Acome - VW Fun Cup Evo3
#255 DZ Racing by Acome - VW Fun Cup Evo3
DZ Racing by Acome, titelhouder in de Pure-categorie (voor rijders met alleen de VW Fun Cup als ervaring in de autosport), behaalde zijn eerste succes van het seizoen. Na een tweede podiumplek in Mettet en Magny-Cours, zegevierden Jean-Luc Vandormael, Amine Zeghouani en Sébastien Dorkel met de #255 in Pure, maar eveneens in de Fun-klasse (voor teams zonder Top Gun) waarvoor het drietal eveneens in aanmerking komt. De zesde plaats in het algemene klassement was de kers op de taart voor een team dat ook in de paddock op een positieve manier opvalt.
 
De tweede plaats in Fun was voor de #291 Comtoyou Racing (Dominique Bustin-Tristan Földesi-Gilles Verleyen-Maxime Lieutenant) en het podium werd volgemaakt door de #422 Michaël Mazuin Sport (Damien Dupont versterkte Michael Mazuin en zijn kinderen Camille en Louis).
 
In de Pure-categorie behaalde de #114 Clubsport Racing (Philip Vandewalle-Charly De Munter-Olivier Aerts-Grégory Rossel) de zilveren medaille, voor de #917 DRM (Antoine d’Ansembourg-Alex de Latre du Bosqueau-Julien Lefort).

In Evo2, het klassement voor de VW Fun Cup van de tweede generatie met dieselmotor, was de zege voor de #227 JUSI Racing (Jurgen Vermeulen-Maik Barten-Kris Van Bael-Kurt Heirman-Diederik Ceyssens), voor de #254 SGRT.be van Yehann De Wachter, Raphael Makowcynski, Louie Pastijn, Jurgen Knockaert en Jorn Nagels.
 
Biplace: Credeco by Leader na een eindsprint
 
#361 Credeco By Leader - VW Fun Cup Evo3 Biplace
#361 Credeco By Leader - VW Fun Cup Evo3 Biplace
De strijd voor de zege was bijzonder onbeslist in de categorie voor de Biplaces. Drie bemanningen bleven acht uur lang kans maken op de overwinning tijdens het Franco Fun Festival. Ondanks een probleem met de aandrijfas in de slotfase, behaalde de #361 Credeco by Leader zijn eerste succes met vader en zoon Denis (Philippe en Quentin), samen met Norbert Camara en Edouard Chevalier. “De laatste stint was erg stresserend”, puften de vier rijders. “Bedankt aan Leader Racing voor een feilloze strategie. Van onze kant hebben we gedaan wat we moesten en deze allereerste zege is dan ook erg ontroerend.”
 
De regerende kampioenen van de #365 Carpass by DRM (Stéphane Lémeret-Miguel Coppieters-Edouard de Braekeleer-Philippe Reynens-Gautier Engisch) eindigden in het kielzog van de winnaars en scoorden belangrijke punten voor het kampioenschap, door beter te doen dan de #364 van CG Racing (Maxime Musin-Sébastien Biélande-Jean Pierre Vanderfeesten), voor de derde keer op het podium in evenveel races.
 
De #330 Lisalux Racing (Stéphane Loesel-Maxime Lacrosse-Marc Bogaert-Alexandre Camp-Lucien Bourdeaux-Christophe Folny-Paul Lefebvre) eindigde vierde op twee ronden. De vijfde plek was dan weer een magere troost voor de #342 Monster Trendy by Milo van Francis Plunus, Eric Jardon en Manuel Martin. Na de zege in Mettet en Magny-Cours (met verschillende rijders), gingen vier ronden verloren door een kapotte aandrijfas. De #342 blijft echter goed geplaatst in de titelstrijd voor aanvang van de 25 Hours. Een van hun vele passagiers was trouwens Standard-speler Paul M’Poku, die zijn vuurdoop beleefde op circuit. “Ik moet toegeven dat ik in het begin wat schrik had”, glimlachte hij na afloop. “Vervolgens besefte ik dat mijn rijder Francis zijn wagen goed onder controle had en kon ik echt genieten. Het is echt heel indrukwekkend en een leuke ervaring!”
 
Na het Franco Fun Festival trekt de VW Fun Cup powered by Hankook opnieuw naar Francorchamps van 12 tot en met 14 juli, ter gelegenheid van de onmisbare Hankook 25 Hours VW Fun Cup, waar minstens 120 wagens verwacht worden.
 
“Deze repetitie is perfect verlopen, en dus zijn alle blikken meer dan ooit gericht naar het hoogtepunt van ons seizoen”, legt Marc Van Dalen uit, CEO van Kronos Events. “Onze gedachten gaan op dit moment echter vooral naar Claude Poncelet en Antoine Potty, geblesseerd na een zware aanrijding op zaterdag. De VW Fun Cup heeft dan wel nogmaals zijn stevigheid bewezen, maar het heeft ons eraan herinnerd dat autosport zonder risico niet bestaat. De volledige familie van de VW Fun Cup wenst hen een snel herstel toe en we hopen ze zo snel mogelijk weer te mogen verwelkomen.”

VW Fun Cup Press
 



  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons