van der Horst

Fuji: Titel beslecht in laatste ronde – Baguette derde in de eindstand

Team Kunimitsu - Honda NSX
Team Kunimitsu - Honda NSX
Een dramatische laatste ronde besliste over de titel in het Japanse Super GT kampioenschap. Ryo Hirakawa (Tom’s Toyota Supra) was op weg naar de zege en de titel toen de Toyota in de laatste bocht voor de finish zonder brandstof viel en de zege moest laten aan de Team Kunimitsu Honda NSX van Naoki Yamamoto en Tadasuke Makino. Voor deze laatsten was het de eerste zege dit jaar maar dat was voldoende om de titel te pakken. Bertrand Baguette en Koudai Tsukakoshi (Keihin Real Racing Honda NSX) kwamen als vierde over de streep en eindigen in het kampioenschap op de derde plaats.
De Toyota's domineerden tijdens de kwalificatie maar in de eindstand van de race vinden we wel drie Hondas terug in de top vijf met ook nog de vijfde plaats van Tomoki Nojiri en Nirei Fukuzumi. Ryo Hirakawa vatte de race alleen aan zonder teamgenoot Nick Cassidy die momenteel in Spanje deelneemt aan de testdagen van de Formule E. Het verhinderde de Japanner niet om in de tweede helft van de race de leiding te pakken en resoluut op de zege af te stevenen tot de wagen in de laatste bocht plots snelheid verloor en traag naar de meet sukkelde. Hirakawa werd nog wel tweede, maar dat was onvoldoende om de titel te pakken. Yamamoto won dus onverwacht nadat hij eerder al profiteerde om de tweede plaats te pakken nadat twee Toyotas voor hem mekaar hinderden en contact maakten. Voor Naoki Yamamoto is het de tweede titel na die van 2018, voor Tadasuke Makino is het de eerste maal dat hij bovenaan de tabellen eindigt.

Sekiguchi en Fenestraz (Toyota) kwamen als derde over de lijn en pakken de vierde plaats in het kampioenschap. In de GT300 klasse was de zege voor Hiroki Yoshida en Kohta Kawaai (Green Brave Toyota GR Supra), de titel ging echter naar Joao Paulo de Oliveira en Kiyoto Fujinami die als tweede over de finish kwamen.

Foto: Super GT
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Super GT op zondag 29 november 2020.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons