van der Horst

Geen update voor BMW's in 2014

9aecef159384ec0c7bb1bc8f8a3b84c52141ef1d.jpg
Zoals we reeds eerder stelden staat het WTCC volgend seizoen een moeilijk overgangsjaar te wachten. Drie constructeurs zullen bij de start van het nieuwe seizoen in april 2014 voldoen aan het nieuwe reglement dat er naar streeft de deelnemende wagens visueel aantrekkelijker te maken en de prestaties op te trekken. Lada, Honda en Citroën zullen volgend jaar in Monza samen tien à twaalf wagens op de grid hebben staan die 50 PK meer onder de motorkap hebben of omgerekend zo'n anderhalve seconde per kilometer sneller zullen gaan dan de huidige wagens. Kampioenschapspromotor Marcello Lotti mikte aanvankelijk op Chevrolet, SEAT en BMW om het voorlopig magere startveld aan te vullen. Een upgrade-kit moet er daarbij voor zorgen dat de prestaties van nieuwe en oude auto's niet al te ver uit elkaar liggen. Veel concreets sijpelde hierover nog niet door, maar vast staat nu wel dat er geen zo'n upgrade-kit voor de BMW 320 TC komt.
  • Prospeed Competition

Geen BMW's meer in 2014?
Geen BMW's meer in 2014?
Dat blijkt uit info die de collega's van Motorsport Total in München bekwamen. "Zo'n ombouw van de BMW 320 TC is geen optie, daar wordt zelfs niet over nagedacht" heet het in Beieren. Een koers die BMW overigens al eerder uitstippelde en waarbij alle aandacht en inspanningen richting DTM en het veel lucratiever GT-gebeuren gaan. De vraag van de vijf privé-teams die momenteel met de BMW 320 TC racen om minstens een motor-upgrade te overwegen blijkt dus geen gehoor te hebben gevonden.

Een zorgwekkende evolutie voor de betrokken teams;  die zullen, zo zij al de serie trouw (kunnen) blijven,  niet eens een rol van betekenis kunnen spelen in een mogelijk B-kampioenschap voorbehouden aan geüpgrade 2013-bolides. Uitwijken naar een andere serie is zowat het enige alternatief, met alle gevolgen voor het startveld anno 2014 van dien. 

Foto's: Hans van Onsem




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op vrijdag 30 augustus 2013.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons