van der Horst

Gilles Magnus testte met Saintéloc Racing: "Kort maar nuttig"

Nicolas Baert - Gilles Magnus - Saintéloc Racing
Nicolas Baert - Gilles Magnus - Saintéloc Racing
Daags nadat bekend raakte dat Audi Sport-rijder Gilles Magnus en Nicolas Baert dit jaar in de GT World Challenge Europe Sprint Cup ploeg vormen op een door Saintéloc Racing gerunde Audi R8 LMS GT3, kon het duo reeds aan de slag op Circuit Paul Ricard. In Le Castellet werd maandag de eerste van twee officiële pre-saison testdagen afgewerkt. Autosport.be vroeg de Antwerpenaar hoe het hem in zijn nieuwe biotoop verging.
Gilles Magnus
Gilles Magnus
"Nieuw maar toch ook niet helemaal want in 2018 werkte ik voor WRT op Zolder reeds een sprintrace voor de Blancpain GT Series af. Ook Paul Ricard is bekend terrein om er in het verleden in Formule Renault 2.0, F4 en eenmalig ook met een LMP3 te hebben gereden, naast verschillende TCR-tests. Maar het was best leuk om hier te kunnen herdebuteren. Het was inmiddels vier jaar geleden dat ik in een GT3 zat, dus dat betekent helemaal opnieuw beginnen, zeker omdat TCR-auto's toch een heel apart verhaal zijn. Maar het is zeer goed verlopen, ook al kon ik in totaal maar een twaalftal rondjes afmalen. Saintéloc zit met een logistiek probleem doordat de containers uit Dubai en Kyalami nog onderweg zijn, wat maakt dat we vandaag één auto met zes piloten moesten delen. Die rondjes hebben zeker hun nut gehad. Naar performance toe hoefde ik niks te bewijzen maar ik denk dat de pace heel goed was nu ik zeker niet moest onderdoen voor rijders met meer ervaring op deze auto. 

Zowel ABS en in mindere mate de traction control vergden wel enige aanpassing. Ik ben het niet gewend om hard in de remmen te trappen en op de ABS te vertrouwen. In WTCR zoek ik zelf de limiet en hanteer ik een defensiever remstijl, die kan je hier helemaal niet toepassen. Een GT3-auto vereist eveneens een heel zuivere rijstijl maar je moet bovendien meer pushen, zelfs wat over de limiet gaan en de remmen tot mid-corner vasthouden. Om mijn automatismen in 12 rondjes af te leren, was niet simpel. 

Met teamgenoot Nicolas kan ik het heel goed vinden, hij is een heel goede vriend én bovendien leeftijdgenoot, die vind je in deze series niet zo snel meer. We kennen elkaar al van in de kartsport en dan uiteraard van bij Comtoyou. Het is grotendeels aan vader Jean-Michel te danken dat ik deze opportuniteit kreeg. Het is ten andere ook dankzij hem dat ik reeds drie jaar TCR kan rijden. Omdat hij dit GT3-project financierde had hij een zegje welke officiële Audi-piloot er naast Nicolas zou zitten. Spijts mijn gebrek aan GT3-ervaring gaf hij mij het vertrouwen en heeft hij er bij Audi op aangedrongen dat ik dat zou zijn, ook al omdat we dan de Silver Cup zouden kunnen rijden. Voor mij is dit de ideale manier om in de GT3-wereld geïntroduceerd te worden. 

Vooruitblikkend wordt de seizoenstart op Brands Hatch, een omloop waarop ik nog nooit reed en ook niet kan testen, wellicht lastig. Magny Cours is bekend terrein en we gaan er ook nog testen. Zandvoort ken ik om er getest te hebben. Het weekend van Misano heb ik andere prioriteiten en in Valencia ben ik nog nooit geweest, maar het lijkt me ook geen moeilijke omloop. Omdat ik er zich misschien nog opportuniteiten voordoen, leg ik er me de volgende maand op toe de Nordschleife Permit te halen. Ik heb nu al een mooi basisprogramma van 14,15 wedstrijden maar je weet maar nooit dat daar nog iets bovenop komt"
aldus Magnus.

Foto: Nicolas Baert Press &  FIA WTCR



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in GT World Challenge Europe Sprint op maandag 7 maart 2022.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons