van der Horst

Groot-Brittannië: Hamilton domineert op thuiscircuit, Verstappen tweede na bestraffing Rosberg (update)

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton
Lewis Hamilton heeft de Grote Prijs van Groot-Brittannië gewonnen. Hij haalde het op het circuit van Silverstone eerder gemakkelijk van zijn Mercedes AMG teamgenoot Nico Rosberg. De WK-leider kreeg na afloop evenwel een straftijd en viel hierdoor naar de derde plaats terug. De regerende wereldkampioen komt nu tot op één punt van de WK-leider. De Duitser kende met nog een handvol ronden te gaan problemen met zijn versnellingsbak, maar kon Max Verstappen in de Red Bull nog net afhouden. Omdat Rosberg door zijn team werd geholpen met zijn technisch probleem via de boordradio bleef zijn tweede plaats onder voorbehoud. De stewards, onder leiding van oud-wereldkampioen Nigel Mansell, besloten later Rosberg hiervoor te sanctioneren met een tijdstraf van tien seconden. Zodoende wordt de jonge Max als tweede geklasseerd.
 
De race startte achter de safety car
De race startte achter de safety car
Door zware regenbuien voor de race, en met vele diepe plassen als gevolg, besloot de wedstrijdleiding om de Grote Prijs van Groot-Brittannië achter de safety car te laten starten. Hamilton, die de eerste ronden over zijn boordradio duidelijk liet uitschijnen dat het niet snel genoeg ging voor hem, kwam bijna zelfs in aanrijding met de safety car in Copse Corner. Na vijf ronden werd uiteindelijk de safety car binnen gehaald en de race kon eindelijk echt van start gaan. Merendeel van het veld, behalve de top drie, besloot de pitstraat in te duiken om reeds over te schakelen naar de intermediate banden.

 

Max Verstappen - Red Bull F1
Max Verstappen - Red Bull F1
Een ronde later was het Pascal Wehrlein die voor een virtual safety car zorgde. De Duitser verloor controle over zijn Manor en schoof zichzelf in het zand en uit de wedstrijd. Beide Zilverpijlen, besloten om nu wel de pit in te rijden voor een set van de intermediates, met Verstappen in de Red Bull een ronde later. Door de pitstops was Sergio Perez met zijn Force India opgeklommen naar een knappe vierde plaats achter beide Mercedessen en de Red Bull van Max. In de elfde ronde, tijdens een bikkelharde strijd tussen Valtteri Bottas en Perez's teamgenoot Nico Hulkenberg, tolde de Finse Williams rijder om zijn as en verloor hierdoor enkele plaatsen. Hij kon nog net de McLaren-Honda van Jenson Button voorblijven.

Nico Rosberg - Mercedes
Nico Rosberg - Mercedes
Tijdens de volgende ronden volgde tot nu toe de spannendse strijd van de koers: Hulkenberg versus Felipe Massa in de tweede Williams. De Duitser was duidelijk sneller dan de Braziliaan maar geraakte er maar niet voorbij. Fernando Alonso kroop geleidelijk aan dichter bij en leek eventjes de derde hond in de strijd om het been te worden. In ronde zestien besloot Scuderia Ferrari om Sebastian Vettel binnen te halen voor slicks. De Duitser kreeg een nagelnieuwe set mediumbanden onder zijn SF16-H gemonteerd. Maar dit leek een ronde te snel want in de eerste bocht, Abbey, ging de viervoudige wereldkampioen iets te ver over de zijlijn, raakte een plas en tolde zijn rode bolide om zijn as. Hij kon zijn weg verderzetten maar verloor enorm veel tijd.

Lewis Hamilton - Mercedes
Lewis Hamilton - Mercedes
 Ondertussen was Verstappen knap voorbij Rosberg geraakt. Tijdens de bochtencombinatie van Becketts ging het voor de WK-leider niet zo vlot en de jonge Nederlander zag zijn kans om in Chapel voorbij te gaan. Ondertussen drama in de pitlane: Palmer vertrok zonder zijn rechterachterband maar kon nog op tijd stoppen. Zijn monteurs konden hem echter terug achteruit duwen en het gemiste rubber erop draaien. Deze 'unsafe release' werd bestraft met een 10 seconden stop & go penalty. Midden het veld onstond er een spannende strijd om de tiende plaats tussen Massa en Alonso. De Spanjaard wist zich naast Massa te zetten op de Wellington Straight en moest hier half van de baan rijden. De spanning was te snijden maar de Braziliaan kon zijn plaats behouden, ook al leek de McLaren de snellere wagen te zijn.

Sergio Perez, die nog steeds knap op een vierde stek reed, kreeg het aan de stok met Daniel Ricciardo. Het duurde niet lang voor de breedlachende Aussie voorbij de Force India geraakte. Enkele ronden later, in ronde 25, verloor Fernando Alonso de controle over zijn bolide in de eerste bocht. De tweevoudige wereldkampioen schoof zijdelings van de baan en tikte heel zachtjes nog tegen de bandenmuur aan. De man uit Oviede had Dame Fortuna aan zijn zijde en kon zijn weg zonder kleerscheuren verderzetten. Bottas kwam aandringen in The Loop maar schoof in Aintree, net bij het opkomen van de Wellington Straight zelf van de baan.

De eerste bocht, die nog een beetje nat was, bleek een probleem te zijn voor vele rijders. Kimi Räikkönen ging er ook af in Abbey maar kon zijn weg langs de baan verder zetten. Hij sloeg de volgende bocht, Farm Curve, op die manier over en kwam er pas terug op aan Village. Deze weg zouden Lewis Hamilton en Max Verstappen even later ook verkiezen nadat zij ook de controle over hun wagens verloren. Nog anderen die hier afgingen waren Sergio Perez, Carlos Sainz Jr. in de Toro Rosso en Rio Haryanto in de Manor. Voor Haryanto was het ook einde wedstrijd. Hij parkeerde zijn Manor zijdelings in de bandenmuur en moest noodgedwongen opgeven. Trouwens ook dezelde plaats waar teamgenoot Wehrlein zijn bolide moest achterlaten.

Max Verstappen werd uiteindelijk tweede
Max Verstappen werd uiteindelijk tweede
Terwijl probeerde Vettel zich een weg door het veld te banen op zoek naar enkele WK-punten. In zijn strijd om positie met Massa forceerde de Duitser zijn opponent van de baan. Deze werd later bestraft door de stewards met een penalty van vijf seconden. Dit zou na de wedstrijd aan zijn racetijd worden aangedikt. Ondertussen was Rosberg via de buitenkant van Stowe eindelijk terug voorbij Verstappen geraakt, na een spannende strijd. Door het foutje van Verstappen enkele ronden eerder in Abbey kon de WK-leider zich terug aanklampen bij de Nederlander. Eens voorbij de jonge Max probeerde Rosberg nog op zoek te gaan naar Hamilton. Maar met nog vijf ronden te gaan kende Rosberg problemen met zijn versnellingsbak. Bij het uikomen van Club Corner bleef zijn wagen in zevende versnelling steken.

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton
Via de boordradio kreeg Rosberg te horen wat hij moest doen om zijn W07 Hybrid te redden van een opgave. Deze boodschap van de pitmuur zou de Duitser dus zuur opbreken, gezien de restricties die gelden over het vrijgeven van informatie aan de rijders tijdens de wedstrijd.  Ondertussen was de Iceman in de Ferrari voorbij gegaan aan Perez in hun strijd om de vijfde plaats. Lewis Hamilton won uiteindelijk vrij gemakkelijk zijn thuisrace en komt nu, rekening houdend met Rosberg"s bestraffing, tot op één punt van de Duitser. Die werd dus finaal derde voor Ricciardo en Räikkonen. Een knappe prestatie van Force India met een zesde en zevende plaats respectievelijk voor Perez en Hulkenberg. Vettel eindigt nipt negende, na zijn vijf seconden straftijd, voor Daniil Kvyat.

Uitslag Race F1 Grote Prijs van Groot-Brittannië 2016

#RijderTeamResultaat
1.Lewis HamiltonMercedes AMG1:34:55.831
2.Nico RosbergMercedes AMG+6.911s
3.Max VerstappenRed Bull Racing+8.250s
4.Daniel RicciardoRed Bull Racing+26.211s
5.Kimi RäikkönenScuderia Ferrari+69.743s
6.Sergio PérezForce India+76.941s
7.Nico HülkenbergForce India+77.712s
8.Carlos Sainz Jr.Toro Rosso+85.858s
9.Sebastian VettelScuderia Ferrari+91.654s
10.Daniil KvyatToro Rosso+92.600s
11.Felipe MassaWilliams+1 lap
12.Jenson ButtonMcLaren Honda+1 lap
13.Fernando AlonsoMcLaren Honda+1 lap
14.Valtteri BottasWilliams+1 lap
15.Felipe NasrSauber+1 lap
16.Esteban GutierrezHaas+1 lap
17.Kevin MagnussenRenaultDNF
18.Jolyon PalmerRenaultDNF
19.Rio HaryantoManorDNF
20.Romain GrosjeanHaasDNF
21.Marcus EricssonSauberDNF
22.Pascal WehrleinManorDNF


Kampioenschap:

1.N.Rosberg 168p
2.L.Hamilton 167
3.K.Raikkönen 106
4.D.Ricciardo 100
5.S.Vettel 98
6.M.Verstappen 90
7.V.Bottas 54
8.S.Perez 47
9.F.Massa 38
10.R.Grosjean 28...

Foto's: Georges De Coster & Racing International Photography




  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons