van der Horst

Halo goedgekeurd voor 2018, ondanks tegenstemmen van 9 teams

Ferrari met Halo systeem
Ferrari met Halo systeem
De internationale autosportfederatie FIA heeft bevestigd dat de F1 vanaf volgend seizoen de Halo-cockpitbescherming zal gebruiken: een uit titanium gemaakte boogconstructie. Al geruime tijd werkt de F1 Strategy Group aan een systeem om de veiligheid van de rijders te verbeteren. In totaal werden er twee opties op het circuit geëvalueerd: de Halo en het Shield. De Halo werd vorig jaar meerdere malen getest en afgelopen weekend werd voor het eerst het Shield uitgeprobeerd. Volgens verscheidene berichten stemden negen van de tien teams tegen de Halo, maar toch heeft de FIA de introductie van de Halo voor volgend seizoen doorgeduwd op basis van veiligheidsoverwegingen. Deze invoering moet echter nog goedgekeurd worden door de World Motor Sport Council maar dat is slechts een formaliteit.
Jenson Button - McLaren-Honda MP4-31 met Halo systeem
Jenson Button - McLaren-Honda MP4-31 met Halo systeem
In een mededeling van de FIA staat te lezen:”Naar aanleiding van een unanieme overeenkomst van de Strategy Group – in juli 2016 – om een extra frontale bescherming in de Formule 1 te introduceren en herhaaldelijke steun van de rijders, heeft de FIA de introductie van de Halo in 2018 bevestigd. Met de steun van de teams, zullen enkele eigenschappen van het ontwerp verder ontwikkeld worden. Na het ontwikkelen en evalueren van verscheidene apparaten de afgelopen vijf jaar, werd het duidelijk dat de Halo de veiligste optie blijkt te zijn.” Echter werd er geen woord gerept over de hoeveelheid steun die de FIA kreeg over de Halo.

Mercedes F1 W07 Hybrid met Halo systeem
Mercedes F1 W07 Hybrid met Halo systeem
Vorig weekend werd het shield voor het eerst aan het publiek voorgesteld. Sebastian Vettel testte het in Silverstone maar de WK-leider ging al na één ronde terug richting pits. “Ik werd er een beetje duizelig van”, zei de Ferrarist afgelopen vrijdag over het Shield, de geprefereerde oplossing van de FIA. Dat dacht men toen toch althans. Naar aanleiding van verscheidene incidenten in de F1 en de junior klassen - waarbij rijders verwondingen aan het hoofd opliepen door vliegende objecten - was de FIA erop gebrand om in 2018 een verbeterde cockpitbescherming in de voeren. Vorig seizoen werd de Halo getest door al de teams, maar de meningen bleven verdeeld, grotendeels op esthetisch vlak.

Foto's: Racing International Photography




Dit artikel werd gepubliceerd door Ronald Ooms in Formule 1 op woensdag 19 juli 2017.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons