Hoe kies ik de juiste laadpaal?
Waarom een eigen laadpaal?
Je kunt je auto natuurlijk opladen bij een laadpaal bij een parkeeerplek op straat. Wanneer zo’n paal regelmatig beschikbaar is, wanneer je zelf flexibel bent in je oplaadtijden en de laadpaal is een beetje in de buurt, dan kan dat een goede oplossing zijn. Je hebt natuurlijk wel een laadpas nodig. Sommige mensen kunnen hun auto opladen op hun werkplek. Zeker wanneer je fulltime werkt en je de zekerheid hebt dat er normaal gesproken altijd een laadpaal beschikbaar is kan dat een goede oplossing zijn. Wanneer je werkgever ook nog op andere manieren elektrisch rijden stimuleert, kan het aantrekkelijk zijn daar gebruik van te maken. Ook een snellader is een mogelijkheid om je auto op te laden. Je vindt snelladers meestal bij tankstations of grote winkelcentra. Opladen bij een snellader is duurder dan bij een gewone laadpaal. Meestal gebruik je een snellader alleen wanneer je lange stukken moet rijden, zoals tijdens je vakantie.Soorten laadpalen
Wanneer je thuis een parkeerplek hebt vlak bij je huis of schuur, dan is het mogelijk om een laadpaal thuis (of een kastje aan de muur, een zogenaamde wallbox) te installeren. Natuurlijk is een eigen laadpaal een investering, maar je verdient die investering ook wel weer terug. Je kunt namelijk je eigen stroom gebruiken, dus tegen het tarief dat je ook voor je energie thuis betaalt. Heb je zonnepanelen? Dan kan je energie zelfs gratis zijn. Op de lange termijn is een eigen laadpaal installatie voor de meeste mensen het goedkoopst. Er zijn verschillende soorten laadpalen, vaak aangeduid met type 1 en type 2. Vrij nietszeggende benamingen, maar een type 2 laadpaal is in Europa de standaard. Elke elektrische auto heeft een type 1 of een type 2 aansluiting en eenzelfde laadkabel. Je kunt het verschil zien door het aantal pinnen: type 1 heeft 5 pinnen en type 2 heeft 7 pinnen. En om het nog technischer te maken: type 2 kun je gebruiken voor 1 fase-laden en voor 3-fase (krachtstroom) laden, type 1 alleen voor 1 fase-laden.Persbericht DB Online Marketing - Foto: Mike
Tweet