van der Horst

Independent Motorsports klaar voor Belcar-avontuur met Lamborghini

Independent Motorsports - Lamborghini Huracán Super Trofeo
Independent Motorsports - Lamborghini Huracán Super Trofeo
Dit weekend wordt op Circuit Zolder het seizoen 2019 van het Belcar Endurance Championship op gang gevlagd. In het kader van de prestigieuze DTM meeting worden maar liefst 70.000 toeschouwers verwacht op het Limburgse circuit, een absoluut topevenement dus om het seizoen aan te vatten. Voor Belcar staan er twee sprintraces van 60 minuten + 1 ronde op de planning en net als de voorbije jaren tekent ook Independent Motorsports present. Het West-Vlaamse team opteert voor een trendbreuk met het verleden en ruilde de vertrouwde Porsche 911 tijdens de winterperiode in voor een Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO. De teamsamenstelling wijzigt evenwel niet: Lieven Goegebuer, Xavier Stevens, Koen Wauters en Kris Wauters zijn nog steeds de rijders met dienst dit jaar.
  • Shopa
Teameigenaar Lieven Goegebuer toont zich strijdvaardig aan de vooravond van het nieuwe seizoen. “Belcar heeft in het recente verleden nooit een startveld gekend dat kwalitatief zo sterk oogde. Voor de seizoensopener worden er een 50-tal wagens verwacht en dat maakt het bijzonder moeilijk om voorspellingen te maken. De Lamborghini Huracán is voor ons een compleet nieuwe wagen, maar dat geldt eveneens voor andere teams die opteren voor de Stier uit Sant’Agata Bolognese. Ook nieuw dit jaar is het verplichte gebruik van Hankook-banden en dat voor alle wagens behalve de Porsches. We snijden bijgevolg de seizoensopener aan met de ambitie om veel bij te leren. Het seizoen is lang en uit ervaring weet ik dat het in situaties als deze van kapitaal belang is om regelmaat aan de dag te leggen.”

Independent Motorsports - Lamborghini Huracán Super Trofeo
Independent Motorsports - Lamborghini Huracán Super Trofeo
“Ik ben dan ook zeer blij opnieuw te kunnen rekenen op Xavier, Koen en Kris als teamgenoten en Keyware Technologies en EasyOrder als trouwe partners”, vervolgt de teameigenaar. “Zij brengen continuïteit in het team op een ogenblik dat er veel nieuwigheden zijn. Zelf zal ik deze eerste meeting vanaf de zijlijn volgen. We hebben afgesproken om met ons vieren het volledige seizoen af te werken en dat impliceert dat er elke wedstrijd één iemand aan de kant blijft. Het reglement biedt ons die vrijheid, want voor de puntentelling heeft dit geen gevolgen; nogmaals het bewijs dat autosport een echte teamsport is!”

Teamgenoot Kris Wauters staat te popelen om aan het seizoen te beginnen. “Het voelt een beetje aan als een eerste schooldag, een volledig nieuw avontuur. Het is een fantastisch vooruitzicht en ik heb enorm veel goesting om aan het seizoen te beginnen. De Lamborghini is een nagelnieuwe wagen en vanzelfsprekend vergt dat enige aanpassing. In vergelijking met onze Porsche van de voorbije jaren, beschikt de Lamborghini over veel meer power en kunnen we er een pak later mee remmen. Ik denk dat we hiermee wel menig autosporthart sneller zullen laten slaan. Dit weekend zijn de races korter dan normaal, tweemaal een goed uur in plaats van twee of drie uur, en ook dat vereist een andere aanpak. Als rijder gaat het er nu op aan komen om een halfuur het volle pond te geven, maar dat ligt me wel.”

Ook bij broer Koen Wauters merken we fonkelende ogen op wanneer hij vooruitblikt naar dit weekend. “Spannend he? Ik kijk er geweldig naar uit om eindelijk met onze Lamborghini te kunnen gaan racen. Het is een beetje koffiedikkijken op vlak van prestaties en we willen bij deze eerste meeting vooral veel ervaring opdoen. De Porsche kenden we door en door, maar de Lamborghini is een bolide van de nieuwste generatie die gebouwd is volgens een heel andere filosofie. We gaan trachten twee solide races te rijden, uit de problemen te blijven, punten te pakken en als het even kan, op het podium in onze klasse te eindigen.”

Xavier Stevens spendeerde de voorbije maanden veel tijd aan het onder de knie krijgen van de Lamborghini Huracán in Super Trofeo-configuratie. “Alles is nieuw dit weekend, maar de basis is wel bijzonder goed”, grijnst Stevens die recent een nagelnieuwe bandencentrale opende in Zwevezele. “Ik weet niet goed waar me aan te verwachten, maar elke ronde in de wagen is puur plezier. We gaan het weekend goed opbouwen, al verwacht ik dat de grootste uitdaging tijdens de kwalificaties het vinden van een vrije ronde gaat zijn. Zolder is een viertal kilometer lang en als je dan de piste moet delen met een vijftigtal andere wagens weet je dat het quasi onmogelijk is een kwalificatieronde af te leggen zonder verkeer. Benieuwd wat dat gaat geven, al kijk ik vooral uit naar de wedstrijden. Sprint in plaats van endurance zoals we gewend zijn, maar ik rij graag sprintraces. Aftellen dus naar zaterdag 17u10, voor de start van de eerste race van het seizoen 2019!”

Op vrijdagochtend worden de vrije trainingen afgewerkt, gevolgd door de kwalificaties in de namiddag. Het startsein voor de eerste race volgt op zaterdag om 17u10, terwijl de tweede race op zondag rond de klok van 16u25 op gang wordt gevlagd.

Persbericht Independent Motorsports



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op donderdag 16 mei 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder DTM.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons