van der Horst

Indy 500: Simon Pagenaud wint na bloedstollend duel

Simon Pagenaud - Team Penske
Simon Pagenaud - Team Penske
Simon Pagenaud heeft voor de eerste maal de Indianapolis 500 gewonnen. De Fransman mocht van op de pole starten en was praktisch gans de wedstrijd vooraan te vinden. Door een rode vlag-situatie waarna de renners pas op 11 ronden van het einde terug los werden gelaten, kregen we een bloedstollend duel tussen Pagenaud en een ontketende Alexander Rossi als finale. Rossi leek sterker, maar moest in de voorlaatste ronde de Fransman toch voor laten. Met Takuma Sato vinden we nog een tweede oud-winnaar terug in de top drie. De race zelf werd voornamelijk getekend door de fouten die gemaakt werden in de pitlane.
  • Skylimit Events
De race was nog maar goed en wel weg of de safety car werd al op de baan gestuurd. Colton Herta - de jongste winnaar van een race in de IndyCar - begon al snel trager te rijden en moest uiteindelijk zijn wagen parkeren. Achteraf verklaarde de jonge Amerikaan dat hij problemen had met de versnellingsbak. Vooraan kregen we na de herstart een treintje met Simon Pagenaud, Will Power, Ed Carpenter, Josef Newgarden en Alexander Rossi die na de eerste pitstops vooraan te vinden waren.

Will Power - Team Penske
Will Power - Team Penske
Ondertussen was het bij de pitstops waar het meeste vuurwerk gebeurde. Zo tikte Hélio Castroneves James Davison aan toen hij wou afdraaien naar zijn pitstand, reed Jordan King een crewlid aan, verloor Will Power veel tijd door over de lijn van een luchtgeweer te rijden en crashte ex-Formule 1 piloot Marcus Ericsson aan de ingang van de pitlane. Op datzelfde moment kreeg een in bloedvorm verkerende Alexander Rossi ook te maken met een slechte pitstop waarbij het tanken moeilijk ging. Uiteindelijk kon hij de situatie nog redden en bleef nog steeds binnen de top vijf. Door de slechte pitstop kreeg Will Power er nog een straf bovenop tijdens een safety car moment waardoor de kansen op de zege van de winnaar van vorig jaar een serieuze deuk kregen.

Alexander Rossi - Andretti Autosport
Alexander Rossi - Andretti Autosport
Bij de laatste pitstop was het Pagenaud die als eerste binnen kwam, waarop de voornaamste favorieten een paar ronden later volgden. Het was voornamelijk Rossi die zich echt toonde en van een vijfde plaats opklom naar de leiding van de race. Op dat moment kregen we een onverwachte twist. Graham Rahal probeerde Sébastien Bourdais voorbij te steken in bocht drie, maar doordat de Amerikaan op het gras werd geduwd, kwamen beide wagens in aanraking met een crash als gevolg. Achter hen vergalopeerden drie andere piloten, waaronder Felix Rosenqvist, zich en vlogen ook in de muur. Hierop besloot de raceleiding om de wedstrijd tijdelijk stil te leggen om alle brokstukken te verwijderen voor een allesbepalende sprint.

Simon Pagenaud - Winnaar Indy 500 2019
Simon Pagenaud - Winnaar Indy 500 2019
De race werd twintig minuten later op gang getrokken en de wedstrijdleiding liet het veld los op 11 ronden van het einde. Daar was het voornamelijk Pagenaud die onder druk werd gezet door Rossi, terwijl achter hen onverwacht Takuma Sato voorbij kampioenschapsleider Josef Newgarden schoof en zo de derde plaats inpalmde. Vooraan probeerde Pagenaud zoveel mogelijk de slipstream van Rossi te breken, maar op vijf ronden van het einde greep de Amerikaan zijn kans en met succes. Alles leek er op dat Rossi het kon waar maken, maar de Fransman zag een kans op twee ronden van het einde hem terug te passeren, kwam opnieuw op kop. Vanaf dan gaf hij de leiding niet meer af en werd zo de eerste Franse winnaar sinds 1920. Hiermee pakt Simon Pagenaud net zoals teamgenoot Will Power vorig jaar de dubbel - op het Grand Prix circuit en de Indy 500 - en schenkt zo het team van Roger Penske hun 18de overwinning in 's werelds oudste race.

Foto's: Team Penske - IndyCar Series



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Circuit Internationaal op zondag 26 mei 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Indianapolis 500.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons