van der Horst

Interview Patrick Selleslagh (deel 1): "We kregen zelfs felicitaties van GM"

Patrick Selleslagh
Patrick Selleslagh
De naam Patrick Selleslagh is een begrip in de Belgische autosport en is doorheen de jaren tevens synoniem geworden voor al wat met Corvette te maken heeft op circuit. Al sinds 2003 doet Selleslagh Racing Team (SRT) beroep op de legendarische Amerikaanse muscle car in diverse kampioenschappen in binnen- en buitenland. Vandaag de dag runt hij nog steeds met dezelfde mensen en in samenwerking met het Nederlandse V8 Racing maar liefst vier Corvettes, waarvan drie GT1-exemplaren en één recent aangeschafte GT2-wagen. Autosport.be zocht de man achter het team uit Merchtem op voor een uitgebreid gesprek over zijn relatie met Corvette. In deel 1 gaan we dieper in op de recente activiteiten van SRT, terwijl later op de week er wordt teruggekeken op de beginjaren.
  • Prospeed Competition
SRT brengt 4 wagens aan de start in het GT open kampioenschap, zonder twijfel een hele operatie. Dat gebeurt samen met V8 Racing, wat is de precieze omvang van jullie samenwerking?
 
Francorchamps: Kwalificaties en Race 1 in beeld gebracht
Onze relatie dateert al van twee jaar geleden, op het moment dat we onze eigen WK GT1 campagne mooi hadden afgesloten en vervolgens besloten hadden om onze wagen te verkopen. We hadden iemand gevonden die ondertussen al de Corvette’s van Phoenix en Toine Hezemans had opgekocht en die absoluut bij ons in onderhoud wou komen. We hebben de wagens dan aangepast naar hun specifieke wens als zijnde ‘gentleman’ rijders. Er is dan een deal gesloten dat men onze Corvette ook zou overkopen, maar dat tegelijk alle drie de wagens bij ons in de ateliers zouden blijven. We hebben een heel goede verstandhouding met de Nederlanders van V8 Racing en zij hebben ook heel veel vertrouwen in ons en geven ons dan ook alle vrijheid. Het team is eigenlijk nog grotendeels SRT, maar de wagens zijn dus allemaal eigendom van V8 Racing. Voor mij is het er zo allemaal ook veel gemakkelijker op geworden en het is niet meer de bedoeling om zelf terug centen te gaan steken in een nieuw project. Ik voel mij goed in deze configuratie, we kunnen steeds aan leuke wagens werken, ze hebben vertrouwen in ons en we werken een mooi internationaal programma af met de GT Open.
 
We hebben eigenlijk twee professionele wagens en twee gentlemen wagens die dan door de eigenaars worden bestuurd die zich vooral willen amuseren. Zij verkiezen eerder de GT Open boven de Supercar Challenge, ze zouden wel liever wat meer progressie willen maken maar dat is niet altijd evident. De twee overige wagens worden bemand door de snellere piloten, daar wordt harder aan gewerkt qua setup en andere zaken. We hebben met hun dit jaar al mooie resultaten gereden en dan krijg je toch ook altijd een bepaalde erkenning, ook van de organisatie die content is dat deze een aantal van deze Corvette’s in het kampioenschap mag verwelkomen.
 
Het kampioenschap staat open voor GT2’s (Super GT) en GT3’s (GTS). Drie van jullie wagens zijn GT1-bolides. In welke mate werden deze wagens aangepast naar de wens van de organisator en wordt er hard afgeweken van de originele GT1-specificatie?

7d5374aac9443317bc4dc8833b920af6dc917f8a.jpg
Onze GT1’s zijn eigenlijk prototypes geworden en zijn nooit officieel getest geweest door de mensen van Prattt &Miller. Op aerodynamisch vlak hebben we bijvoorbeeld de diffuser moeten wegnemen en vervangen door de plaat die afkomstig is van de GT2, waarschijnlijk klopt het niet allemaal 100% maar we hadden geen alternatief. Het is niet de bedoeling dat we de GT1’s nog verder gaan ontwikkelen. Voorts werd het gewicht van de wagens verhoogd en werd het vermogen teruggeschroefd aan de hand van een BoP-test (Balance of Performance). Dit jaar mogen de GT2’s nog voluit rijden, maar het is de bedoeling van de organisatie om naar volgend jaar toe echt verder te evolueren richting GT3. Hun klanten die hier vandaag met GT2 en GT1 rijden zullen dan waarschijnlijk nog zwaarder bestraft worden, maar we zullen kunnen blijven deelnemen. Als het regent en de baan nat ligt dan zie je meteen dat de GT3’s nu al duidelijk in het voordeel zijn, ze hebben ongeveer evenveel vermogen als wij plus ze beschikken over ABS en zijn aerodynamisch beter uitgerust. Deze winter hebben we dan ook nog de GT2-versie van de Corvette aangekocht.
 
Kan je leven met de huidige BoP, slaagt de organisatie ‘GT Sport’ goed in zijn opzet?
 
Francorchamps: Kwalificaties en Race 1 in beeld gebracht
Algemeen genomen wint in 80% van de gevallen een GT2. GT Sport doet het goed op technisch vlak. Ik denk niet dat wij uitschieters hebben en op basis van regelmaat staan wij momenteel tweede in het kampioenschap. Ik heb de indruk dat iedereen wel tevreden is, maar de organisator moet opletten dat elke wagen competitief blijft. Natuurlijk speelt het niveau van de piloten ook een grote rol en op dat vlak stelt men geen grenzen. Bij Villorba Corse hebben ze met Montermini en Rigon dit weekend twee toppiloten en als ik hier morgen met Oliver Gavin aan de start sta, dan liggen de kaarten natuurlijk ook heel anders. Wij focussen ons vooral op de twee Pro-wagens, daar werken we hard aan qua setup en het is trouwens ook een Belgische ploeg met onder meer mensen van PK Carsport die zich daarmee bezighoudt.
 
In welke mate is er sprake van kruisbestuiving tussen de twee kanten van de garage binnen het team?
 
Natuurlijk is er zoveel mogelijk samenwerking, wij proberen de gentlemen aan de hand van data en feedback van de betere piloten duidelijk te maken van, daar kun je later remmen, de auto kan dit… Er wordt echt plezier gemaakt, er is de nodige accommodatie, er wordt samen gegeten, de entourage is goed. Voor mij is het ook plezant, ik draag geen financiële risico’s meer en kan me meer focussen op andere zaken.
 
Hoe kijk je vandaag terug op je deelname aan het WK GT1 van Stéphane Ratel?
 
WK GT1 2011 - Circuit Zolder
WK GT1 2011 - Circuit Zolder
Eigenlijk was dat leuk kampioenschap hoor. Maar het was niet altijd even eerlijk. In het tweede jaar met de GT1’s wou hij Corvette er zeker bij hebben en hij probeerde ons te lokken met allerlei beloftes: financiële steun, wat minder gewicht hier, een grotere restrictor daar… en zo waren we uiteindelijk nog competitief. Hij deed dat bij ons maar de volgende dag deed hij dat bij een ander en het plaatje klopte niet altijd. Ik zeg altijd; een reglement is voor iedereen hetzelfde, hoe goed of hoe slecht het ook is. Je moet voor jezelf er het beste van proberen te maken en uitzoeken waar je het verschil kan maken met de rest. Als je iedereen willekeurig cadeaus begint te geven dan is het gedaan. Als persoon kan ik nochtans goed met hem opschieten, hij heeft me graag en we zijn altijd eerlijk geweest ten opzichte van elkaar, maar de wijze waarop het WK GT1 draaide – zeker het laatste jaar – was eigenlijk niet geheel correct.
 
Sinds deze winter staat er ook een GT2-versie van de Corvette C6 in jullie ateliers. Blijkbaar verliep niet alles van een leien dakje en we zagen de wagen dan ook enkele wedstrijden op stal blijven staan.
 
Francorchamps: Kwalificaties en Race 1 in beeld gebracht
De GT2 is een modernere wagen en was zeker een leuke afwisseling voor ons na al die jaren GT1, of het nu C5-R of C6.R was. Zo zit er bijvoorbeeld een paddle shift systeem op de wagen, iets wat we ook hebben geïntegreerd in onze GT1’s. Er zat wel een kleinere 5,5 liter motor in en ondanks de vrijheden die we kregen, schoot de wagen op pure topsnelheid tekort. De wagen was moeilijker te besturen en er zat veel minder koppel op waardoor je mooi in het juist toerental moest rijden. Miguel Ramos, die een aantal sponsoren meebrengt, wil natuurlijk voor het kampioenschap strijden en dat lukte in eerste instantie niet met de GT2, dus stapte hij samen met Nicky Pastorelli terug over naar de GT1. Inmiddels hebben we hard zitten werken aan een oplossing. We zijn eerst een programma gestart met GM (General Motors), zij gingen een 7-liter motor ontwikkelen voor de GT2, maar daar kwam maar niets van in huis. Ik had nog een nieuwe 7-liter motor liggen en we zijn er in drie à vier dagen in geslaagd om deze krachtbron in te bouwen. Niet alleen de motor was verschillend, ook de ECU, de tractiecontrole en andere aspecten waren totaal anders. In Spa draaien we hier nu meteen de pole positie met deze wagen dus we zijn super tevreden en het is natuurlijk een mooie erkenning voor het werk dat we geleverd hebben. We kregen zelfs felicitaties van GM en de ingenieurs van Pratt & Miller die dat eigenlijk bijna niet konden geloven. Het is een verdienste van SRT en vooral van mijn zoon. In onze 10 jaar met Corvette proberen wij echt alles zelf te doen, we hebben bijvoorbeeld nog nooit een versnellingsbak weggedaan.
 
De nieuwe Corvette C7.R maakte onlangs zijn eerste meters in de V.S., begin je al plannen te maken of wacht je rustig af?
 
Dat is niet aan mij. Als de investeerders van het team mij om raad komen vragen dan zal ik daar heel voorzichtig in zijn. Het is in ieder geval beter om de fabriek eerst een jaar te laten rijden met dergelijke nieuwe wagen, dan misschien een optie te nemen en vervolgens met bepaalde goede piloten eventueel ergens een ander kampioenschap te doen. De GT1’s gaan we laten rijden zolang ze mogen rijden, ze verkeren nog altijd in zeer goede staat.

Lees ook deel twee van dit interview met Patrick Selleslagh, "Een Corvette verliest zijn aantrekkingskracht niet snel".

Foto's: Arne Simons, Vincent Wouters, Marnik Mouchaers



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in International GT Open op dinsdag 17 september 2013.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons