van der Horst

Interview Patrick Selleslagh (deel 2): "Een Corvette verliest zijn aantrekkingskracht niet snel"

SRT Corvette C5-R - Belcar 2006
SRT Corvette C5-R - Belcar 2006
In navolging van het eerste deel van ons interview met Patrick Selleslagh, presenteren we u vandaag het vervolg. De man achter SRT blikt terug op de beginjaren met Corvette en de mooiste herinneringen van zijn carrière als teambaas.
In 2003 was SRT het eerste privéteam dat bij Pratt & Miller in de Verenigde Staten een Corvette (C5-R) GT1 bestelde. Waarom de keuze voor Corvette, vanwaar de voorliefde voor deze wagen?

Toen ik vroeger zelf Belcar en andere kampioenschappen reed, heb ik altijd tegen Porsche moeten strijden. Met Ford of BMW zochten we een alternatief om Porsche te verslaan, die wagens waren snel maar ja… er ging iets stuk of er waren andere kleine problemen. In ’99 – 2000 kwam de Corvette C5-R op de markt en mijn kameraad Marc Vannerum had al ervaring met de Callaway Corvette C4 die weliswaar niets te maken had met het officiële programma. We zijn dan een beetje gaan aftasten wat we konden kopen ter vervanging van de Ford (Mondeo RS) en we zijn uitgekomen bij Pratt & Miller. In die tijd hadden we ook twee jaarlijkse sponsoringcontracten met Williams en Ambi Pur waardoor we toch over een mooi budget beschikten en dergelijk wagen konden overwegen.

Was men bij Pratt & Miller meteen bereid om hun fabrieksmateriaal zomaar te verkopen aan een privéteam?

SRT Corvette C5-R - Belcar 2005
SRT Corvette C5-R - Belcar 2005
In eerste instantie was het antwoord neen. Via een van mijn sponsors heb ik dan toch een afspraak kunnen regelen. Ze hadden een splinternieuwe wagen (chassis #007) staan en die heb ik samen met Marc (Vannerum) uiteindelijk kunnen kopen. Meteen daarna zijn we gaan testen op Sebring en vervolgens werd de wagen naar België overgebracht. Het eerste jaar heb ik samen met Marc Belcar gereden. De resultaten volgden niet echt en Marc was ook lichamelijk een beetje achteruit gegaan. Hij besloot daarop te stoppen met racen en ik heb vervolgens zijn deel van de auto overgekocht.
 
Zelf heb je ook maar 1 jaar met de wagen gereden en de focus kwam vervolgens te liggen op het runnen van de wagen(s)?

SRT Corvette C5-R - Belcar 2006
SRT Corvette C5-R - Belcar 2006
Ik besloot in 2004 om mezelf als piloot ook opzij te zetten en de wagen in de Belcar laten rijden met Marc Goossens en Franz Lamot. Ook vanuit Frankrijk was er interesse waardoor we daarnaast het Franse kampioenschap zijn gaan doen. Alles ging goed en we kochten een tweede C5-R bij, waarmee we ook in de FIA GT terecht kwamen. De C6.R volgde niet veel later. We reden altijd een dubbel programma want zo’n dure auto’s moeten natuurlijk afbetaald worden. De ondersteuning vanuit de V.S. is altijd prima geweest. Elke race die we rijden is er steeds een ingenieur uit Amerika aanwezig bij ons. We zijn zelfs ginder gaan werken.

De Corvette GT1’s waarmee je het WK GT1 afwerkte en die vandaag nog steeds rondrijden zijn inmiddels al heel lang in dienst. Heb je meer uit de wagens kunnen halen dan je aanvankelijk had gedacht?

SRT racet in 2008 wel met de Corvette C6.R
SRT racet in 2008 wel met de Corvette C6.R
Alles wat er nu nog mee kunnen doen is natuurlijk een mooi voordeel. Ze lijken misschien wat verouderd, maar de mensen rijden er nog echt graag mee. Neem bijvoorbeeld het vorige Ferrari GT2 model, niemand wil hier (GT Open) nog met de 430 rijden. Een Corvette verliest zijn aantrekkingskracht niet snel. Ik denk dat al de wagens die ik gekocht heb ik ook voor dezelfde prijs van de hand heb gedaan. Ze hebben maar acht exemplaren gebouwd van de C6.R en de drie die hier staan zijn de enigen die nog rijden. De rest staat in de musea en deze wagens binnenkort waarschijnlijk ook, ze hebben elk een eigen verhaal, een rijke historie in Le Mans en andere bekende wedstrijden.

Als je nu terugkijkt op het voorbije decennium, wat is het mooiste succes dat je met Corvette behaald hebt?

SRT Corvette C6.R - 24u Spa 2009
SRT Corvette C6.R - 24u Spa 2009
We hebben twee keren de 24 uren van Zolder gewonnen. De 24 uren van Spa in 2009 nemen ook een bijzondere plaats in. We mochten toen onder meer (fabriekspiloot) Oliver Gavin in ons team verwelkomen en dat jaar waren we hard aan het strijden voor de zege met de PK Carsport Corvette. Na 20 uur wedstrijd ging de motor stuk, niet onze verantwoordelijkheid maar die van GM. Dat was echt spijtig, anders hadden we wel gewonnen denk ik. Met Christophe Bochut en Soheil Ayari hebben we ook goede tijden beleefd in het Franse kampioenschap.

Een mooi moment was eigenlijk toen we van het provinciaal naar het nationaal/internationaal niveau zijn overgestapt met de hulp van Marc Goossens. Toen zijn we ons echt beginnen te gedragen zoals de ‘groten’, werd het allemaal professioneler. We zijn dan Europees gegaan, eerst het Franse kampioenschap en dan FIA GT. De appreciatie die we kregen van de andere teams als we eens een wedstrijd wonnen op dat niveau (zoals Vitaphone) gaf veel voldoening, want we waren toch maar een klein team.

Heb je nooit de verleiding gehad om zelf terug achter het stuur te kruipen?

Ik ben van gisteren op vandaag gestopt en achteraf heb ik eigenlijk nooit meer de behoefte gehad om te rijden. Het is leuk om een team te leiden, zeker als je de mogelijkheden hebt en met de geschikte mensen geeft dat dan veel voldoening. De relatie die we nu hebben met onze Nederlandse vrienden is ideaal, wij mogen alles runnen en het budgettair is alles in orde. Hedendaags is dat een van de enige alternatieven die je als team nog hebt. Morgen gaan herinvesteren in iets nieuws… daar begin ik niet meer aan.

Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Circuit Nationaal op vrijdag 20 september 2013.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons